حالت تاریک
از سلاله‌النبی به بنی بشر؛

هیهات من‌الذله پیام انسان‌ساز مکتب حسینی

هیهات من‌الذله پیام انسان‌ساز مکتب حسینی

بی‌شک واقعه عاشورا یکی از نقاط برجسته تاریخ اسلام، بلکه تاریخ بشریت است که مهم‌ترین پیام آن هیهات من‌الذله حضرت سیدالشهدا(ع) به عنوان مکتبی انسان‌ساز بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا اقدامی اعتراضی علیه حکومت نامشروع و ظالمانه یزید بن معاویه بود که در نهایت به شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایشان در دهم محرم سال ۶۱ قمری ختم شد؛ این حرکت عظیم امام حسین(ع) باعث شکل‌گیری قیام‌های متعددی علیه حکومت ستمگر بنی‌امیه شد و در انحطاط و سقوط آن نقش بسیار حائز اهمیتی داشت.

همه ابعاد و زوایای واقعه روز عاشورا دارای پیام‌های مهم، تاثیرگذار، زنده، جاویدان، مستمر و حیات‌بخش است؛ لذا از پیام‌های واقعه کربلا  این است که نشان می‌دهد انسان مومن و خداباور هیچ‌وقت زیر بار ذلت نرفته و آن را نمی‌پذیرد و هیچ‎گاه نخواهد پذیرفت.

امام حسین(ع) با بیان شعار «هیهات من‌الذله» پیام بسیار مهمی برای تاریخ بشریت بر جای گذاشت که زمانی اگر آدمی با ظالم و ستمگر مواجه شد، حتماً در مقابل آن ایستادگی و مقاومت کند حتی اگر به قیمت از دست دادن جان وی تمام شود چرا که ارزش و بهای شرف و عزت انسان بسیار بالاتر از جنبه‌های مادی و دنیوی است.

در واقعه کربلا یاران و اصحاب با وفای امام حسین(ع) در زمانی که جامعه دچار فتنه شده بود و اغلب جامعه اسلامی و مسلمانان درگیر آن شده بود با بصیرت و آگاهی که داشتند غطای جهل و ظلمات را از پیش روی چشمان خود کنار زدند و با جانبداری و پشتیبانی از، ولی و امام زمان خود نشان دادند که بصیرت و بینش آنها سبب شناخت حقیقت و درک درست در آن زمان شد، لذا یکی از جلوه‌های زیبای عاشوراییان در واقعه کربلا  بصیرت و آگاهی آنها نسبت به اقدام و عملی بود که در قبال امام زمان خود انجام دادند.

 

 واقعه عاشورا از برجسته تاریخ بشریت است

حجت‌السلام والمسلمین مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بی‌شک واقعه عاشورا یکی از نقاط برجسته تاریخ اسلام و بشریت است؛ زیرا بشریت و انسانیت مدیون واقعه‌ عاشورا برای خارج شدن از خوی انسانی‌گری و برگشت به انسانیت است که در این واقعه اتفاق افتاد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه عنوان کرد: خداوند متعال از این رو به این‌گونه واقعه‌ها سلام فرموده و در آیه  ۱۵ سوره مریم می‌فرماید: « وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا»، یعنی سلام بر آن روزی که زاده شده و بر آن روزی که کشته شد و بر آن روزی که برانگیخته می‌شود؛ لذا راز ماندگاری امام حسین(ع) در همین ایستادگی و استقامتی است که برای اسلام و انسانیت انجام داد.

میرزایی اذعان کرد: یکی از نمونه‌های بارز راز ماندگاری قیام حسینی ایستادگی امام حسین(ع) است، چرا که خداوند در این راستا به همه ما امر کرده همان‌گونه که فرمان می‌فرماید:«فستق انک ما امر»، یعنی ایستادگی کن و نیز آنهایی که همراهت هستند به سوی خدا روی آورده‎اند ایستادگی کنند و سرکشی نکنند که او به آنچه که انجام می‌دهید بیناست.

وی در ادامه افزود: خداوند وعده داده است که هر کسی در راه خداوند استقامت کرد و در این راه از لحاظ مالی، جانی و آبروی هزینه داد خداوند به احسن وجه جبران خواهد کرد و امام حسین(ع) که یک زمانی در صحرای کربلا با عده قلیل و اندکی از مومنان برای اقامه دین حق قیام کرد، اما در آن زمان شاید یاور چندانی نداشت اما پس از یک‌هزار و ۴۰۰ سال این همه عاشق و دل‌سوخته پیدا کرده است که نه تنها گرما و سوز حسینی کاسته نشده بلکه به آن نیز اضافه شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه بیان کرد: امام حسین(ع) در ابتدا حرکتشان به سمت کربلا عنوان کردند : « و اني لم اخرج اشرا و لا بطـرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي (ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر»، برای اقامه دین خدا و برای مقابله با دگرگونی که در دین اسلام اتفاق افتاده بود مبارزه کردم، من به خاطر خوش‌گذرانی و فساد و از روی ظلم قیام نکردم بلکه قیام من به خاطر اقامه دین حق و امر به معروف و نهی از منکر است.

میرزایی تاکید کرد: امام حسین(ع) جان عزیز خود را در این راه فدا کرد و این آن هدفی است که خداوند متعال برای انسان‌ها ترسیم کرده و حسین بن علی(ع) این راه را با نثار جان خود برای ما باز کرد که فردا روزی انسان به این خیال نکند که خداوند مشقت داده و این مشقت باعث شود که ما از این راه عقب‌نشینی کنیم چرا که حسین(ع) این راه و رسیدن به این راه را به ما نشان داده است و این راه هم‎چنان ادامه دارد و آن روزی که امام حسین(ع) به شهادت رسید تازه روز احیای این سنت و مسیر بود و این راه با شهادت ایشان باز شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: امروزه می‌بینیم آزادی‌خواهان عالم به تعصی از این راه، مقابله با ظلم در جهان را  بر سر دست می‎گیرند و شاید این افراد مسلمان نبوده و حتی ادعای دین‎داری نداشته باشند اما این راه را انتخاب کرده و به دفاع از مظلومان فلسطین پرداخته‌اند و این همان جوهره قیام عاشورا است که در بخشی از بدنه جوامع بشری امروز جوشش و قلیان پیدا کرده است و این قطعاً خاموش‌شدنی نیست که ان‌شاءلله با ظهور حضرت بقیه‌الله(عج) این پرچم عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی و دست‌گیری از مظلوم به دستان مبارک ایشان خواهد رسید.

 

ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) طینت پاک انسانی، هوشیار و آگاه می‌شود

حجت‌السلام والمسلمین مهدی صادقی‌امین در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: امام راحل فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، شاید دلیل این جمله این باشد که ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) طینت پاک انسانی، هوشیار و آگاه می‌شود و متوجه خواهد شد که انسانیت در چه مرتبه‌ای قرار دارد.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه شهرستان هرسین عنوان کرد: امام حسین(ع) در مرتبه‌ای حاضر شد که جان، مال و عزیزترین نزدیکانش را بدهد اما لحظه‌‎ای دست از راه خدا نمی‌کشد و این همان هوشیاری و طینت پاک انسانی است، زمانی که ایام محرم فرا می‌رسد، هر شب را به نام یکی از شهدای کربلا نام‎گذاری کرده‌اند لذا باید توجه کرد که مداحان از دل هر واقعه چه پیام‌هایی را به مخاطبان انتقال می‌دهند.

صادقی‌امین اذعان کرد: احترام به خانواده، تقوا داشتن، دوری از حق‌الناس، شجاع بودن و فقط ترس از خدا و فدا کردن جان و مال در راه خدا همه پیام‌های عاشورا هستند که جزئی از تکلیف‌مداری انسان به شمار می‌آید و انسان در هر لحظه‌ای از زندگی باید ببیند تکلیف او چیست؟ لذا این همان راه امام حسین(ع) است که امام(ع) تکلیف را در قیام دید با اینکه ۱۲ هزار نامه برای حضرت فرستاده بودند اما همه پا کشیدند ولی امام حسین(ع) لحظه‌ای در راه خدا تزلزل نداشت و این همان وظیفه و تکلیف است در حالی که فرستاده امام حسین(ع)، مسلم بن عقیل را تنها گذاشته و به شهادت رساندند و خبر این واقعه به امام(ع) رسید اما امام(ع) لحظه‌ای در این راه تردید نکرد.

کارشناس مسائل مذهبی تاکید کرد: امروز راه امام حسین(ع) و آثار این راه برای همه ما روشن است و ببینیم تکلیف و وظیفه ما چیست و این یعنی تکلیف‌مداری! لذا گفتن این کلمات آسان است اما عمل کردن به این موارد سخت است در حالی که امام حسین(ع) با وجود تمام سختی‌ها و شهادت عزیزان و یارانش ناامید نشد و تردید نکرد و تکلیف را انجام داد.

صادقی‌امین در پایان گفت: در یک روایتی آمده است که ابوثمامه یکی از یاران امام حسین(ع) به ایشان فرمود: یابن رسول‌الله: وقت زوال آفتاب یعنی نماز ظهر است، امام(ع) با اینکه درگیر جنگ بود اما بسیار خوشحال شدند و نماز جماعت ظهر را برپا کردند و بعد از نماز رو به ابوثمامه کردند و طبق روایات حضرت بهترین دعا را در حق ابوثمامه قرائت کرد و فرمودند: «خداوند اسم تو را به نمازگزاران جماعت بگذارد و ان‌شاءلله که همه ما هم‌چون تکلیف‌مدار باشیم».

 

در واقعه عاشورا، تمام خوبی‌ها در مقابل تمام بدی‌ها قرار می‌گیرد

حجت‌السلام والمسلمین سیدابراهیم حسینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: آنچه که در روز دهم محرم به نام روز عاشورا نام‌گذاری شده و اتفاق افتاده است، تمام خوبی‌ها در مقابل تمام بدی‌ها قرار گرفته و امام معصوم(ع) و امام زمان امت در واقع مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفت و امت به جای اینکه معرفت و شناخت نسبت به امام زمان خود پیدا کنند در مقابل امام خود قد علم کردند و ایستادند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کرمانشاه عنوان کرد: آن امتی که برای نجات از ظلم و فسادی که توسط یزید در مقابل خود می‌دیدند از امام حسین(ع) دعوت کردند که یابن رسول‌الله چرا نشستی؟ بیا و با قیام خود به داد ما برس و شر این فتنه این فساد و ظلم را از سر ما کم کن! در واقع فریاد سر دادند که ای امام حسین(ع) به داد ما برس! اما متأسفانه پس از اینکه امام(ع) به دعوت امت به نزد آنها رفت اما آنها به هر دلیل در مقابل همان امامی که خود نامه دعوت نوشتند ایستادند.

حسینی خاطرنشان کرد: واقعه عاشورا پیام‌های بسیاری برای مسلمانان داشت و این قیام چیزی به غیر از سلحشوری، ایثار، از خود گذشتگی، جان‌فشانی، اطاعت و بندگی خدا و فرمان‌برداری امام حسین(ع) و اصحاب ایشان نبود که پس از گذشت قرن‌ها به الگوی برای عدالت‌خواهان و آزادگان جهان تبدیل شدند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کرمانشاه بیان کرد: واقعه عاشورا علاوه بر نکات مثبتی که بیان شد در مقابل پیام خارج شدن از اطاعت معصوم(ع) را دارد که امت اسلامی به دلیل اینکه امام زمان خود را نشناختند در مقابل ایشان قد علم کردند و در جبهه باطل قرار گرفتند و دنیا‌پرستی و طمع به حکومت و قدرت باعث شد جهنمی شده و رأس بدنام‌ترین افراد عالم قرار گیرند.

حسینی اذعان کرد: در واقعه عاشورا کسانی حضور داشتند که در شب عاشورا به امام حسین(ع) اظهاراتی دارند و می‌گویند ای کاش ما ۷۰ جان داشتیم و ۷۰ مرتبه در راه تو به شهادت می‌رسیدیم و دوباره زنده می‌شدیم و باز به شهادت می‌رسیدیم؛ لذا این صحنه‌ای از عشق و ارادت به امام معصوم امت است که در حال حاضر نیز در وجود عاشقان اباعبدالله هم‌چنان موج می‌زند و عاشقان حسین(ع) را به سمت کربلا می‌کشاند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کرمانشاه در پایان گفت: واقعه عاشورای حسینی درس‌های بسیاری به ما می‌دهد که در رکاب با امام زمانمان در مقابل زور و ظلم بایستم و از طرفی با توجه و طمع به دنیای نارو از مدار بندگی خداوند خارج نشویم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی ‌«مرصاد»؛ قیامی که در روز عاشورا توسط امام حسین(ع) و یارانشان رقم زده شد، مکتبی انسان‌ساز با درس‌های تربیتی والا بود که برای زندگی طیبه بر روی زمین سبب امیدآفرینی شد چرا که آزادگی و اصلاح‌گری به عنوان درس‌های مهم زندگی به انسان‌ها آموخت.

در قیام کربلا امام حسین(ع) با شناخت کاملی که از عاقبت آن داشت دست به این اقدام الهی زد و نشان داد که باید در برابر هرگونه ظلم و ستمی پایداری ‌ورزید و ایشان با آغوش باز کشته شدن و شهادت در راه خداوند را انتخاب کرد؛ چرا که می‌دانست خداوند متعال کشته شدن در راه خود را نابودی به شمار نمی‌آورد و می‌فرماید نباید شکست جبهه حق را ظاهری دانست چرا که باید یقین داشته باشیم که پیروزی حق و نابودی باطل به مشیت الهی حتمی است حتی اگر به درازا بکشد و صدها سال به طول بینجامد.

خداوند متعال مکرراٌ تاکید می‌کند که حق را بشناسید و پیوسته طرفدار حق باشید چرا که آینده از آن حق و حق‌خواه آن است، همان راهی که امام حسین(ع) با جان و دل انتخاب کردند و حال می‌بینیم که پس از یک‌هزار و ۴۰۰ سال پس از قیام عاشورا، امام حسین(ع) سردمدار همه آزادی‌خواهان عالم است.

 

انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از