حالت تاریک
سایه سنگین ویرانی‌های ۶ساله زلزله بر سر سرپل‌ذهاب؛

سنگی که دولت روحانی به چاه انداخت

سنگی که دولت روحانی به چاه انداخت

با وجود گذشت ۶سال از وقوع زلزله ویرانگر سرپل‌ذهاب همچنان به یُمن تعجیل دولت روحانی برای اعلام زمان پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده، پرونده ساخت و سازها در این شهرستان باز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، ۲۱ آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ در تاریخ سرپل‌ذهاب ماندگار شد؛ وقوع زلزله‌ای مهیب با شدت ۷/۳ریشتر در ساعات اولیه شب به یکباره باعث ویرانی عظیمی در شهرستان شد و بسیاری از خانواده‌ها را عزادار کرد امید از دل مردم این دیار رخت بر بسته بود و کسی به فردای بعد از زلزله فکر نمی‌کرد اما حضور رهبر انقلاب در جمع مردم زلزله‌زده شهرستان بار دیگر نور امید را در مردم زلزله زده روشن کرد و تلاش و تکاپو برای ساختن دوباره این شهر جنگ‌زده و زلزله‌زده آغاز شد دولت هم با دادن تسهیلات و مصالح ساختمانی در این راه به یاری مردم آمد.

 

اعلام پایان بازسازی پیش از آنکه تمام ساخت و سازها پایان یابد تنها یک حسن داشت و آن هم سند افتخاری بود که برای دولت قبلی بر دل کوه ورودی شهرستان نقش بست اما عائدی آن برای مردم شهرستان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب این بود که ردیف بودجه ماده ۱۲ بازسازی استان کرمانشاه از بودجه دولت به‌طور کامل بسته شود تا جایی که امروز بیش از ۵۰ واحد فرهنگی، ورزشی، هنری و مذهبی بلاتکلیف رها شده و اعتباری برای بازسازی آنها وجود ندارد.

 برآورد اعتباری برای بازسازی این ۵۰ ساختمان بیش از ۱۶هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که تلاش‌های استاندار دولت مردمی و انقلابی سیزدهم هم تاکنون برای تأمین این اعتبار بی‌نتیجه بوده است.

 

پراکندگی ادارات و سختی تردد مردم!

کرمی از شهروندان سرپل‌ذهابی دراین رابطه به خبرنگار مرصادنیوز، گفت: قبل از زلزله مجتمعی اداری در شهرستان وجود داشت که برای انجام امور اداری به آنجا مراجعه می‌کردیم اما امروز با تخریب این مجموعه اداری هر اداره‌ای به یک گوشه از شهر رفته و علاوه بر زمانی که باید برای گرفتن یک استعلام ساده ادارات وقت گذاشت گاها پیدا کردن آنها هم برای مردم مشکل‌ساز می‌شود.

 

عاطفی‌نیا از جوانان فرهنگی سرپل‌ذهابی هم به خبرنگار مرصادنیوز، گفت: کتابخانه‌های عمومی شهرستان تخریب شده و اقدامی برای بازسازی آنها انجام نشده است و جوانان و نوجوانان و اهل کتاب شهرستان جایی برای مطالعه و دسترسی به کتاب‌های مورد نیاز خود ندارند که امیدواریم هرچه سریع‌تر این کتابخانه‌ها ساخته شوند.

 

یکی دیگر از مشکلاتی که در شهرستان وجود دارد از بین رفتن زیرساخت‌های کوچه‌ها و خیابان‌های شهر است که در ایام بازسازی به واسطه آواربرداری، ساخت و ساز و بازسازی منازل و فعالیت خودروهای سنگین به‌طور کامل از بین رفته و در ششمین سال پس از زلزله به تازگی اقدام برای بازسازی و آسفالت آنها شروع شده و معلوم نیست تا کی طول بکشد در حالی‌که اعتبار این زیرساخت‌ها هم باید در بودجه دولت برای بازسازی شهرستان گنجانده می‌شد و به‌عنوان بخشی از بازسازی شهرستان مانع اعلام پایان بازسازی بود.

 

مرادی از شهروندان شهرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مرصادنیوز، گفت: آسفالت کوچه به‌طور کامل از بین رفته و ۶سال است که گرد وخاک تابستان و گل و لای زمستان مهمان خانه‌های ما شده است .

 

یکی دیگر از مشکلات شهرستان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب بحث تسهیلات است  که در دو بخش برای مردم مشکل‌آفرین شده؛ اولین بخش تسهیلاتی بود که مردم زلزله‌زده پیش از زلزله دریافت کرده بودند و برابر قانون باید طی دوسال امهال می‌شد که پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره عملی شد .

 

در میانه راه مسئولان با دادن وعده‌های متعدد سالیانه به آن اضافه کردند و قرار شد که این مدت دو ساله قانون با توجه به شرایط موجود و وضعیت مردم سرپل‌ذهاب به سه سال افزایش یابد که دولت هم دستور آن را داد و برخی از بانک‌ها آنرا اعمال کرده ولی بخش بیشتری از بانک‌ها به آن توجه نکرده و جرائمی را برای مردم در نظر گرفتند و حتی برخی از بانک‌ها این جرائم را هم دریافت کردند و معلوم نیست که با وجود قانون و ابلاغیه بانک مرکزی تکلیف این جریمه‌ها چه خواهد شد و مردم باید برای دریافت آن به کجا مراجعه کنند.

 

بخش دیگر مشکلات تسهیلات به سرفصل‌های بازسازی در زمان بعد از زلزله برمی‌گردد که با ضمانت‌های زنجیره‌ای به مردم زلزله‌زده برای ساخت و ساز و بازسازی واحد‌های مسکونی و تجاریشان پرداخت شد که این تسهیلات بعد از گذشت چندسال برای مردم قسط‌بندی شد و وعده‌های مسئولان در ابتدای روزهای بازسازی برای امهال آنها یا حتی عدم بازپرداخت عملی نشد و امروز به بزرگترین معضل شهرستان در سیستم بانکی تبدیل شده است.

 

در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه، آیت‌الله رئیسی در جمع مردم سرپل‌ذهاب در حرم احمدابن اسحاق (ره) با توجه به مطرح شدن این مطالبه از سوی امام جمعه سابق شهرستان قول مساعد داده شد که دستور بررسی این تسهیلات را بدهند و با توجه به شرایط موجود برای مردم سرپل‌ذهاب امهال و یا حتی در بعضی موارد بخشودگی درنظر گرفته شود اما با وجود مدت زمانی که از این سخن گذشته و با عنایت به پیگیری‌های استاندار هنوز هیچ اتفاقی در مورد امهال یا بخشودگی موردی تسهیلات انجام نگرفته است و سیستم بانکی کشور هم در حال تعیین جرائم برای وام‌گیرندگان است که در بعضی موارد هم به مرجع قضایی ارسال شده است.

 

بخشی از مردم شهرستان واقعا توان بازپرداخت این تسهیلات را ندارند و برخی هم اگر در ابتدا توان داشتند ماهیانه اقساط را بپردازند با توجه به وعده‌های مسئولان از پرداخت امتناع کرده و امروز توان پرداخت همه اقساط را به‌صورت یکجا ندارند مشکل در این قسمت وقتی بزرگتر می‌شود که بفهمیم ضمانت این تسهیلات به‌صورت زنجیره‌ای است و امروز اکثریت مردم سرپل‌ذهاب درگیر این موضوع تسهیلات هستند. امروز اگر بخواهیم برای دریافت تسهیلاتی اقدام کنیم حتما باید یک نفر خارج از شهرستان را برای ضمانت به بانک معرفی کنیم چون اکثر مردم شهرستان با توجه به این ضمانت‌های زنجیره‌ای نمی‌توانند ضمانت جدیدی انجام دهند.

 

مشکل بزرگتر در بخش تسهیلات اما به دریافت تسهیلات اشتغال، ازدواج، فرزندآوری و ... برمی‌گردد، امروز مردم سرپل‌ذهاب به‌واسطه ضمانت‌های زنجیره‌ای تسهیلات بازسازی زلزله از دریافت این تسهیلات تشویقی و اشتغال محروم هستند و اختصاص اعتبار برای تسهیلات اشتغال و فرزند آوری به سرپل‌ذهاب با وجود این شرایط کاملا بی معنی است، لذا باید فکری اساسی برای این مشکل انجام شود.

 

سرپل‌ذهابی‌ها قادر به دریافت هیچ تسهیلاتی نیستند

 

شاه‌کرمی نیز از شهروندان سرپل‌ذهابی در این رابطه به خبرنگار مرصادنیوز، گفت: ضمانت‌های زنجیره‌ای برای ما مشکل‌ساز شده است و امروز قادر به دریافت هیچ‌گونه تسهیلاتی از سیستم بانکی کشور نیستیم.

 

یکی دیگر از مشکلات شهرستان عدم بازسازی برخی از واحد‌های مسکن روستایی است که به هر دلیلی که بعضاً وجود مشکلات قانونی و حقوقی است، ساخته نشده و تسهیلاتی را هم دریافت نکرده‌اند و امروز به‌عنوان یک بافت فرسوده در برخی از روستاهای شهرستان وجود دارند که باید تعیین تکلیف شده و ساخته شوند.

 

مرادی از روستائیان شهرستان در این باره، گفت: واحد مسکونی خود را به دلیل وجود مشکلات حقوقی نتوانستیم بازسازی کنیم و امروز تسهیلاتی که به‌عنوان بازسازی زلزله وجود دارد با توجه به تورم موجود در بازار  جوابگو نیست.

 

پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی برای متقاضیان واحدهای روستایی احداثی

 

شهبازی؛ رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سرپل‌ذهاب نیز در این رابطه، اظهار داشت: در زلزله آبان‌ماه ۹۶ تعداد ۹هزار و۳۰۰ واحد احداثی شهری و ۱۲هزار و ۴۰۰ واحد تعمیری شهری، هشت هزار و ۴۰۰ واحد احداثی روستایی و پنج هزار و۶۰۰ واحد تعمیری روستایی بازسازی شد.

 

وی افزود: یک هزار و ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بازسازی و ۲۵۰ میلیارد تومان هم به‌صورت بلاعوض از محل اعتبارات بازسازی زلزله به مردم شهرستان پرداخت شد.

 

شهبازی تصریح کرد: به واحد‌های مسکونی احداثی روستایی که از زلزله باقی‌مانده‌اند هم‌اکنون در قالب تسهیلات بهسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده روستایی، تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی که در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت، پرداخت می‌شود که مردم واحدهای مسکونی خود را بسازند.

 

باقی‌ماندن یک واحد آموزشی بازسازی نشده در سرپل‌ذهاب

 

بلنداقبال؛ رئیس آموزش و پرورش سرپل‌ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: در زلزله آبان‌ماه ۹۶ تعداد ۶۴ واحد آموزشی در سرپل‌ذهاب تخریب شد که تا امروز با تلاش سازمان نوسازی مدارس استان و همراهی خیرین ۶۳ واحد ساخته شده و یک واحد آموزشی ۱۵کلاسه شهری هنوز بازسازی نشده است.

 

وی افزود: تعداد پنج واحد آموزشی تعمیری نیز در شهرستان وجود داشت که تعمیرات آنها انجام شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد.

 

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته تصریح کرد: امیدواریم این واحد آموزشی احداثی به دلیل توسعه شهر و موقعیت خاص و باتوجه به تراکم دانش‌آموزی مورد توجه ویژه سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته و بازسازی آن انجام شود .

 

نگاه ویژه استاندار را برای حل مشکلات سرپل‌ذهاب خواستاریم

 

صدراله بابلی؛ فرماندار سرپل‌ذهاب هم در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: زلزله ۷/۳ ریشتری آبان‌ماه ۹۶ باعث جان باختن۶۲۰ نفر از همشهریان و مصدومیت ۱۲هزار و ۳۸۶ نفر شد و خسارات مالی بسیاری را هم به بار آورد.

 

وی افزود: ۱۰میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی ۹هزار و ۳۰۰ واحد احداثی و ۱۲هزار و ۴۰۰ واحد تعمیری در شهر و هشت هزار و۴۰۰ واحد احداثی و پنج هزار و ۶۰۰ واحد تعمیری در مناطق روستایی پرداخت شد که تا امروز ۹۶ درصد از بازسازی‌ها انجام گرفته است.

 

وی تصریح کرد: بازسازی مساجد، مراکز فرهنگی، ساختمان‌های اداری، کتابخانه‌های عمومی و حتی بازسازی زیرساخت‌های شهری در ایام بازسازی انجام نشده و چون در یک مقطعی در دولت قبل پایان بازسازی را اعلام کرده بودند ردیف اعتباری ماده ۱۲ بازسازی را حذف کردند.

 

نماینده عالی دولت در شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: در سال گذشته پیگیری‌هایی برای بازسازی و احداث این مراکز و بازسازی زیرساخت‌های شهری و روستایی انجام شد و برآورد ما اعتباری بالغ بر ۱۶میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال است که استاندار کرمانشاه به‌صورت ویژه آن را در دستور کار قرار داد تا این مشکل اساسی برطرف شود.

 

بابلی افزود: ادارات شهرستان باید در مجتمع اداری به مردم خدمت کنند که متاسفانه امروز بسیاری از ادارات ما در ساختمان‌های استیجاری فعالیت دارند و باعث ایجاد مشکلاتی هم برای مردم شده است که امیدواریم با نگاه ویژه استاندار این تامین اعتبار انجام شده و اتفاقی مثبت در شهرستان رخ دهد.

 

وی عنوان کرد: تسهیلات زلزله در دولت قبل برای دو سال امهال شد و برای دو سال دیگر وعده داده شد که محقق نشد و جرائم و معوقات بانکی را به‌وجود آورد که معضلی بزرگ برای شهرستان است و امروز با توجه به استفاده اکثریت مردم از تسهیلات زلزله و ضمانت‌های زنجیره‌ای امکان پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و طرح‌های تشویقی جوانی جمعیت، فرزندآوری و ازدواج وجود ندارد که امیدواریم استاندار کرمانشاه هرچه سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کند.

 

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اعلام پایان بازسازی نمایشی از سوی دولت قبل امروز باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی در شهرستان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب شده که بعد از گذشت ۶سال از زلزله همچنان بخش‌هایی از بازسازی انجام نگرفته و اعتباری هم برای آن وجود ندارد باید دید که آیا عزمی برای پایان این مشکلات وجود دارد یا خیر.

 

 

سنگی که دولت روحانی به چاه انداخت

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از