حالت تاریک
استاد دانشگاه کرمانشاه مطرح کرد:

بیکاری و تورم چالش‌های اصلی کلان‌شهر کرمانشاه

بیکاری و تورم چالش‌های اصلی کلان‌شهر کرمانشاه

استاد دانشگاه کرمانشاه با بیان اینکه تورم و بیکاری از چالش‌های اصلی کلان‌ استان کرمانشاه است که با آن روبرو است، بر ضرورت حفظ و ایجاد اشتغال در استان تأکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، در آستانه دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی «فرامرز یوسف‌وندی» استاد دانشگاه با حضور در دفتر مرصادنیوز به سوالات خبرنگار این رسانه پاسخ داد که شرح آن در ادامه می‌آید؛
 
مرصادنیوز: آیا رأی ندادن انتقام گرفتن از مسئولان ناکارآمد است یا خیر و توصیه شما برای مشارکت مردم چیست؟

یوسف‌وندی: بعد از سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه قرار شد اتفاقات بسیار خوبی در راستای پیشرفت استان رخ دهد که متاسفأنه این‌چنین نشد با وجود اینکه کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی سالیان دراز درگیر جنگ تحمیلی و تبعات پس از آن بود اما حتی به اندازه میانگین کشوری رشد نکرد.
 
 تنوع قومیتی و زبانی در استان کرمانشاه فرصتی بزرگ برای این استان محسوب می‌شود و در این میان استان کرمانشاه گذرگاه ترانزیتی به عتبات عالیات است البته کارهای زیادی در استان انجام شده که نمی‌توان با دیدی غیر منصفانه از کنار آنها گذشت اما وقتی به آمارها می‌نگریم کرمانشاه را جزو استان‌هایی می‌بینیم که در رده‌های اول بیکاری کشوری قرار دارد بنابراین کار چندانی در این استان صورت نگرفته است دشمن هم از این کوتاهی‌ها به عنوان سوژه‌هایی برای هجمه رسانه‌ای خود استفاده می‌کند.
 
 دشمن شبانه‌روز در فضای مجازی در حال کار تبلیغاتی بر روی روح و روان جسم و فکر مردم است، در واقع متاسفانه با وجود تعدد دستگاه‌های فرهنگی کشور شاهد کار شایانی از سوی آنها در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای برای تبیین دستاوردها و مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمن نبوده‌ایم.
 
 کرمانشاه تنها شهری است که چهار طرف آن را حاشیه‌نشینی احاطه کرده است طوری‌که حدود ۴۰ درصد یا ۴۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر زندگی می‌کنند که البته حاشیه‌نشینی هم با معضلات فرهنگی و هم آسیب‌های اجتماعی همراه است.
 
 وقتی فقر وجود داشته باشد و مهاجرت از روستاها به شهرها افزایش پیدا کند حتی مناطق متوسط نیز تبدیل به مناطق فقیر می‌شوند و تمام این اتفاقات دست به دست داده و موجب کاهش اعتماد مردم به مسئولان می‌شوند.
 
استان‌هایی همانند یزد، کرمان و اصفهان با وجود نداشتن شرایط مناسب کشاورزی نظیر آنچه در کرمانشاه است در برخی از محصولات سرآمد کشور هستند اما کرمانشاه از ظرفیت کشاورزی و گردشگری بالایی برخوردار است که باید از آنها به نحو مطلوب استفاده شود؛ در حوزه کشاورزی کرمانشاه فاقد صنایع تبدیلی است و کشت دیم سنتی و خام فروشی جوابگوی کشاورزی نیست.
 
متأسفانه بسترهای حمل و نقل در استان همچون قطار شهری، قطار بین شهری بزرگراه‌ها و فرودگاه‌ بین‌المللی نیز آن چنان که شایسته است پیشرفت نکرده‌اند.
 
 مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان فرمودند که درست است مردم در عرصه‌های مختلف انقلاب حضور پیدا می‌کنند اما گله‌مند هم هستند و این گله‌مندی ناشی از همان ناکارآمدی برخی مسئولان است.
 
در جنبه‌های مختلف همچون پزشکی، هسته‌ای نانو و نیروهای مسلح علی‌رغم تمام تحریم‌ها رشد قابل توجهی داشته‌ایم پس ما می‌توانیم در زمینه‌های مختلف دیگر همچون اقتصادی نیز رشد داشته باشیم.
 
 فساد در کشور وجود دارد که باید با برنامه درست و برخورد قاطع با آن مقابله کرد باید با فساد، دزدی و دلالی برخوردی جدی و قاطع صورت گیرد چرا که یکی از اصول قانون اساسی این است که مجلس در تمام موضوعات کشور ورود پیدا کند و در این میان حضرت امام خمینی(ره) هم فرمودند که مجلس در رأس همه امور است.
 
 ما مدعی هستیم که مترقی‌ترین قانون اساسی جهان متعلق به جمهوری اسلامی است زیرا مجلس آن بالاترین قدرت را دارد و تاکنون بیش از ۱۲ هزار قانون در کشور تصویب شده است که این یعنی تراکم قانون و تراکم قانون خود یک عامل فسادزا است.
 
 برخی از مواقع برخوردهایی که در مجلس درباره بررسی شماری از موضوعات صورت می‌گیرد جناحی، حزبی و گروهی است، درحالی‌که مجلسی می‌تواند کارآمد باشد و قانون‌گذاری خوب و ریل‌گذاری مناسب در راستای پیشرفت و رسیدن کشور به قله داشته باشد.
 
اگر قوای ما با یکدیگر همراه نباشند سرعت رسیدن ما به سمت پیشرفت کاهش پیدا می‌کند و در این میان یکی از علل تورم و تأثیر آن بر افزایش بیکاری را باید در بانک‌ها جستجو کرد متاسفانه بیشتر بانک‌ها تبدیل به منافذ فساد در کشور شده‌اند.
 
 بانک‌ها برای رشد تولید و اقتصاد مقاومتی جهت‌دهی ندارند مجلس در این زمینه مسئول است و باید یک استقلال نسبی به بانک مرکزی داده شود تا دست دولت در جیب مردم نباشد دولت نباید در شرایط کمبود، بانک مرکزی را موظف به چاپ اسکناس کند زیرا این کار تورم‌زا است.

از سوی دیگر دولت باید بانک‌ها را کنترل کند تا ضررها، سوداگری‌ها و کمبودهای خود را از جیب مردم برطرف نکنند‌ البته نباید نقش تحریم‌هایی که ۴۵ سال دامن‌گیر این کشور شده، نادیده گرفت اما به فضل خدا سه شاخصه رهبری با درایت حضور مردم و پشتیبانی توانسته است کشور را سرپا نگه دارد.‌
 
در کرمانشاه ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که بلا استفاده باقی مانده‌اند یکی از ناکارآمدی‌ها را می‌توان در پروژه قطار شهری کرمانشاه دید که پس از ۲۵ سال از شروع کار مطالعاتی آن در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
 
 در بسیاری از موارد اگر مردم احساس می‌کنند که مسئولان در انجام برخی از کارها ناکارآمد هستند با توجه به اوضاع می‌توان گفت که احساس مردم درست است مثلاً وجود ۱۳ نقطه حاشیه‌ای در شهر کرمانشاه که اوضاع خوبی ندارند نشان‌دهنده مدیریت ناسالم و ناکارآمد استان است.
 
‌  هر قانونی که از سوی مجلس به تصویب می‌رسد قوای دیگر مکلف به اجرای آن هستند مجلس باید از ابزارهای نظارتی خود برای سامان دادن به اوضاع استفاده کند دخل و خرج کشور و برنامه‌های کلان آن در دست مجلس است.
 
 برخی از مواقع نمایندگان مجلس از استیضاح وزیران و مسئولان کشور به دلایل جناحی سر باز می‌زنند‌ ما اگر ایران قوی می‌خواهیم باید مجلس قوی داشته باشیم ایران راهی به‌غیر از قوی‌شدن ندارد زیرا موقعیت ژئو استراتژیک و ژئوپلیتیک آن ایجاب می‌کند که یا قوی شود یا تحت نفوذ قدرت‌های اقتصادی دیگر قرار گیرد.
 
عواملی همچون منابع، موقعیت، جمعیت، فرهنگ و مذهب همگی بر روی کشور تأثیرگذار هستند و در این میان ایران قوی فقط نیروی مسلح قوی نمی‌خواهد بلکه قوای اجرایی و تصمیم‌گیرنده قوی هم می‌خواهد.
 
 اولین مسئله‌ای که حس اعتماد مردم را تضعیف کرده، بحث فساد است فساد به اندازه‌ای که بزرگ‌نمایی شده، وجود ندارد اما واقعاً وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد و البته اولین راه مبارزه با فساد بستن منافذ فساد قانونی است.
 
به‌طور مثال ماده ۱۰۰ شهرداری که از قبل انقلاب هم وجود داشته است یک منفذ برای فساد از این ماده شهرداری‌ها و مراکز نیمه‌قضایی ما را آلوده کرده است خروجی این ماده باعث نازیبایی شهر و نامنظم بودن ساختار شهری می‌شود.‌
 
 مطالبه‌گری یکی از نمادهای جمهوریت مردم در تعیین سرنوشت و آینده خود است که در این میان هم تکلیف و هم وظیفه دارند، حق همیشه با تکلیف ملازمه دارد کسی که پای صندوق‌های رأی نمی‌آید شاید به خروجی‌های گذشته اعتماد نکرده باشد‌ باید گسل بی‌اعتمادی میان مردم و مسئولان را با کارآمدی، کمتر کرد.
 
 نمایندگان و مسئولان باید در عمل نشان دهند که با جان و دل دغدغه مردم و کشور را دارند مردم همیشه پای نظام خود ایستاده‌اند اما انتظارات به حقی هم از نمایندگان و مسئولان دارند که نباید نگاه ناکارآمدی مسئولان بیش از این در میان مردم تسری پیدا کند.
 
 مردم باید بدانند هرچه مشارکت بیشتر شود احتمال خروجی اصلح و کارآمد بیشتر خواهد شد مردم نباید انتخاب خود را تحت تأثیر بریز و بپاش‌ها و شام و ناهار دادن‌ها و وعده‌های نسنجیده نامزدها قرار دهند.
 
 چالش بزرگ دیگری که در کرمانشاه وجود دارد نبود هم‌صدایی در میان مسئولان است شورای شهر کرمانشاه چندین بار تا مرز انحلال پیش رفته است و اکنون نیز اوضاع تثبیت شده‌ای ندارد یعنی ۱۱ عضو در یک جا نمی‌توانند یک‌صدا باشند.
 
در واقع رسانه با پشتیبانی مسئولان باید ساختار ایجاد کند تا افراد صالح و کارآمد را به اجتماع معرفی کند باید گردش نخبگانی در میان پست‌ها، مدیریت‌ها و مسئولیت‌های موجود در استان ایجاد شود و کار به نیروهای خبره، جوان و کارآمد سپرده شود.
 
فرار مغزها نیز از دیگر مشکلات موجود در استان است سیستم آموزشی ما نخبگان را شناسایی می‌کند، آموزش می‌دهد و سپس ما آنها را به راحتی از دست می‌دهیم و بسیاری از آنها به کشورهای غربی و پیشرفته مهاجرت می‌کنند.
 
 همه مسئولان استان از استاندار و فرماندار گرفته تا اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس باید با یک‌صدایی به پیشرفت کشور کمک کنند، در بحث اعتمادسازی اولین نهادی که باید با فساد برخورد کند مجلس است، مبارزه کردن با فساد کار راحتی نیست اما اگر هر سه قوه در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند، هم‌افزایی و نظارت ایجاد می‌شود و مبارزه با فساد راحت‌تر و عملی‌تر خواهد شد.
 
 سه نوع پیشگیری شامل اجتماعی، وضعی و قضایی وجود دارد، که کم‌تاثیرترین نوع پیشگیری قضایی است یعنی تنها با مجازات کردن نمی‌توان موجب پیشگیری از وقوع فساد شد بلکه باید منافذ موجود در بسترها را ببندیم بخشی از این بستر در قانون‌گذاری و بخشی دیگر در دستگاه‌های نظارتی است.

باید به مردم یاد داد تا مطالبه‌گر باشند اگر مردم ما چیزی نگویند برخی از مسئولان فکر می‌کنند که اوضاع جامعه مدینه فاضله است و عملکرد آنها مناسب و بدون اشکال است؛ در قانون اساسی آمده است که مردم می‌توانند به ابراز عقاید خود بپردازند و حق انتقاد دارند اما متأسفانه هنوز راهکاری برای حق ابراز نظر مردم به صورت آزادانه و بدون خوف ایجاد نشده است.
 
 اگر مردم بتوانند به‌راحتی انتقاد کنند هم ظرفیت مسئولان بالا می‌رود و هم فشارهای روحی و روانی در مردم تجمیع نمی‌شود نباید با گرفتن حق انتقاد از مردم بستر سوءاستفاده را برای رسانه‌های معاند مهیا کنیم.
 
مرصادنیوز: نظر شما در رابطه با چگونگی حل چالش‌های متعدد موجود در کرمانشاه چیست؟

یوسف‌وندی: حمل و نقل  به‌عنوان یکی از بسترهای توسعه پایدار در استان به سه صورت هوایی، ریلی و جاده‌ای وجود دارد از نظر حمل و نقل هوایی متأسفانه در وضعیت خوبی قرار نداریم و به‌غیر از شرکت‌های قشم‌ایر و ایران‌ایر هیچ شرکت دیگری حاضر به فرود و بلند شدن از فرودگاه کرمانشاه نیست لذا از نظر ریلی نیز هرچه زودتر باید ریلی تا مرز عراق کشیده شود تا از ظرفیت بسیار بالای آن در راستای پیشرفت استان و کشور استفاده شود از نظر جاده‌ای نیز هنوز جای کار برای افزایش بهره‌وری جاده‌های استان وجود دارد.
 
تدوین بودجه و دخل و خرج کشور با نمایندگان مجلس است و تصویب تخصیص اعتبارات برای بخش‌های مختلف کشور با مجلس از هنگامی که بودجه استان می‌خواهد در مجلس تصویب شود باید تمام هشت نماینده استان در مجلس با قدرت برای اعتبارات استان سخن بگویند.
 
ما باید از سرمایه‌گذاران کرمانشاهی دعوت کنیم تا به استان بیایند و برای پیشرفت استان خود تلاش کنند پس از تصویب قانون نمایندگان مجلس باید بر اجرای صحیح آن نیز نظارت کنند باید با نظارت، بدانیم بودجه اختصاص یافته به هر بخش چگونه خرج می‌شود در واقع ابزار نظارت در دست نمایندگان است و قدرت نماینده از تمام مسئولان استان بیشتر است.
 
مرصادنیوز: توصیه شما به نمایندگان برای انتخاب شعارها و وعده‌هایشان چیست؟

یوسف‌وندی: اولین اصل برای یک نماینده این است که پاک‌دست باشد اگر نماینده‌ای در تبلیغاتش به اشخاص و شرکت‌هایی وابسته باشد یعنی وامدار آنها است و استقلال او برای بیان حق از بین می‌رود علاوه بر این نماینده باید صداقت داشته باشد یعنی نماینده باید به آنچه که می‌گوید اعتقاد داشته باشد اما از این دو مهمتر توجه به منافع ملی است که منافع ملی از منافع فردی حزبی و حتی از همه چیز مهم‌تر است اگر به کشورهای اروپایی بنگریم می‌بینیم که علی‌رغم مشکلاتشان اما در منافع ملی‌شان مشترک هستند؛ ما هنوز یاد نگرفته‌ایم در منافع ملی مشترک باشیم.
 
  مثلاً در رقابت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری چیزهایی می‌شنویم که اصلاً نباید از زبان آنها گفته شود برخی از آنها بر گسل‌های موجود قومیتی تاکید می‌کند درحالی‌که نمایندگان ما باید منافع ملی را معیار قرار دهند از گسل‌های قومیتی فاصله بگیرند صادق و پاک‌دست باشند.
 
اگر کسی مسندی در اختیار دارد و می‌داند که در آن مسند نمی‌تواند منشا عمل و اثر باشد باید از آن مسند کناره‌گیری کند و ماندن وی در آن مسند اشکال شرعی دارد اگر کسی به نیت کسب قدرت می‌خواهد به سمت کسب یک مسند برود از همان لحظه که این نیت را می‌کند قطعاً گرفتن آن مسند برایش حرام است و جایز نیست.
 
حضور در یک مسند باید به قصد خدمت باشد یک نماینده باید توانایی خدمت را در خود ببیند از خود گذشتگی داشته باشد و مطالبه‌گر باشد مردم باید به افرادی رأی دهند که تنها قبل از انتخابات ظاهر نشده باشند، آیا می‌شود یک نماینده بیشتر وقت خود را در مراسمات ختم حضور یابد این کار به معنای مردم‌داری نیست، مردم‌داری یعنی در حل مشکلات برای مردم تلاش کردن و پشتیبان آنها بودن؛ فردی که اکنون به عنوان نامزد انتخاباتی در مراسم ختم شرکت می‌کند اگر کاندیدای نمایندگی مجلس نبود آیا در این مراسمات شرکت می‌کرد؟! این کار نوعی توهین و ربایش آرای مردم است.
 
 کرمانشاه از لحاظ کشاورزی ۱.۵ درصد ظرفیت کشور را دارد و حتی با این درصد کم مقام ششم را در تولیدات کشاورزی دارد و شکی نیست که ظرفیت کرمانشاه بسیار بالاتر از این رقم‌ها است ما باید تدابیری بیندیشیم تا کشاورز روستایی در روستا باقی بماند از جمله این تدابیر می‌توان به این موارد اشاره کرد اصلاح قوانین مربوط به توزیع عادلانه آب، ناعادلانه بودن توزیع که باعث افزایش چاه‌های غیر مجاز می‌شود در نتیجه تالاب‌های ما خشک می‌شوند و سطح آب‌ها پایین می‌روند البته خشکسالی نیز این اوضاع را تشدید کرده است.
 
قانون باید امنیت‌ساز باشد نه امنیت‌زدا وی با بیان اینکه قانون باید امنیت‌ساز باشد نه امنیت‌زدا، در واقع با اصلاح این قوانین بخشی از منافذ فساد نیز بسته می‌شود.

صنایع تبدیلی در روستاها باید تقویت شوند بخش تعاونی نیز باید مورد حمایت قرار گرفته و تقویت شود بخش تعاونی یک سوم از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و قانون اساسی نیز در کنار بخش خصوصی و دولتی بر روی آن تاکید دارد.‌
 
مردم با سرمایه‌های اندک باید بتوانند به صنایع تبدیلی روی آورند و اقتصاد خود را در روستاها بهبود بخشند و ارزش‌افزوده برای آنها ایجاد شود،‌ تبدیل‌شدن کرمانشاه به منطقه آزاد نیز به توسعه بخش کشاورزی کمک خواهد کرد در حوزه‌های گردشگری و گردشگری سلامت نیز کرمانشاه از ظرفیت بالایی برخوردار است.
 
از لحاظ آموزشی نیز می‌بینیم که حدود ۳ هزار نفر دانشجوی خارجی در دو دانشگاه بزرگ استان حضور دارند که این آمار می‌تواند افزایش پیدا کند و اشتغال‌زایی را در کنار خود به همراه داشته باشد زیرا مشکل اصلی ما در اشتغال‌زایی و تورم است.
 
 کرمانشاه از لحاظ زیارتی نیز هم دارای مکان‌های زیارتی بسیاری است و دروازه ورود به بزرگ‌ترین تجمع شیعیان جهان یعنی کربلا است که باید از این استعداد بی‌نظیر به نفع استان استفاده کرد.
 
در حوزه تاریخی نیز کرمانشاه جزو قدیمی‌ترین استان‌های کشور است که باید ظرفیت گردشگری آن مورد توجه قرار گیرد همچنین کرمانشاه از ذخایر فسیلی همچون نفت و گاز نیز برخوردار است و پالایشگاه کرمانشاه باید توسعه پیدا کند.

همچنین باید پالایشگاه‌های جدید در کرمانشاه احداث شوند و حتماً به بحث حاشیه‌نشینی در کرمانشاه پرداخته شود مناطق حاشیه‌ای باید همانند دیگر نقاط کرمانشاه پیشرفت کنند باید از بزرگان این مناطق برای مدیریت بهتر این مناطق استفاده شود.
 
مرصادنیوز: و سخن پایانی شما؟

یوسف‌وندی: به عنوان نکته آخر باید گذری داشته باشیم بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که متاسفانه این اصل به درستی در کشور اجرا نشده است.

در اجرای این طرح گویی موجودی نامشروع به نام خصولتی پا به‌عرصه اقتصاد کشور گشوده است چه اینکه خصولتی همان دولتی است متاسفانه برای بخش دولتی بسیار دشوار است که برای مثال یک کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کند یا بخش خصوصی را در آن سهیم کند.
 
متاسفانه دولت‌ها تاکنون نشان داده‌اند که در اقتصاد تولید و ایجاد کار چندان موفق عمل نکرده‌اند، واگذاری شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی به بخش خصوصی باید انجام شود اما با دو شرط افزایش تولید و افزایش اشتغال.
 
اگر شرکتی را بدون افزایش تولید و اشتغال به بخش خصوصی واگذار کنیم و پس از مدتی شاهد بسته‌شدن آن شرکت باشیم نام آن دیگر خصوصی‌سازی نیست و عواقب خوبی در پی نخواهد داشت مانند آنچه‌ که در برخی شرکت‌های خصوصی استان همچون «کشمیر» شاهد آن بودیم.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از