![«پهلوی» دژخیم مستبد تاریخ معاصر](https://mersadnews.ir/public/default-image/default-730x400.png )
حذف دین جامعهای را به قهقرا برد؛
«پهلوی» دژخیم مستبد تاریخ معاصر
مردم کرمانشاه با فداکاری و ایثارگریهای خود در انقلاب اسلامی نقش برجستهای ایفا کردند؛ این شهر، بهعنوان یکی از کانونهای اصلی مبارزات ضد رژیم پهلوی، همواره در طول تاریخ خود مرکز مقاومت و بیداری بوده است.
به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ دهه فجر، یادآور پیروزی سترگ انقلاب اسلامی است، انقلابی که به پشتوانه ایمان مردم و رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) به وقوع پیوست و ایران را از زیر سلطه رژیم پهلوی رهایی بخشید.
این روزها، در حالی که ۴۶ سال از آن روزهای سرنوشتساز میگذرد، هنوز هم سرشار از شور و حماسه است، نگاهی به جنایات رژیم پهلوی که بهعنوان دژخیم مستبد تاریخ معاصر ایران، در طول حکومت خود بر خون مردم بیگناه، فرهنگ و باورهای دینی و ملی این سرزمین به شدت ضربه وارد کرد، ارزش حماسهسازی مردم انقلابی ایران اسلامی بیش از پیش نمایان میشود.
در آن دوران، نهتنها آزادیهای سیاسی و اجتماعی قربانی شد، بلکه تلاشهای پیدرپی برای حذف دین از عرصههای سیاسی و اجتماعی، جامعه را به سوی قهقرایی بیپایان سوق میداد.
شکوه انقلاب اسلامی، اما نهتنها به شکست سلطنت پهلوی، بلکه به تجلی نور عدالت و آزادی تبدیل شد، این انقلاب با شعاری جامع و همهجانبه، یعنی «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» نشان داد که دین و سیاست از یکدیگر جداشدنی نیستند، بلکه دین میتواند بستر و زیربنای تحول سیاسی و اجتماعی باشد.
امام خمینی (ره) بهعنوان رهبر این حرکت، با تکیه بر اصول و ارزشهای اسلامی، انقلاب را بهعنوان یک نیروی فرهنگی و اجتماعی به پیش برد؛ آن روزها، ملت ایران برای به دست آوردن آزادی، استقلال و عدالت، جان و مال خود را فدای آرمانهای بلند انقلاب کردند و در این راه، خون شهدای بیگناه، یادگار این فداکاری بود.
مردم کرمانشاه نیز با فداکاریها و ایثارگریهای خود در انقلاب اسلامی نقش برجستهای ایفا کردند؛ این شهر، بهعنوان یکی از کانونهای اصلی مبارزات ضد رژیم پهلوی، همواره در طول تاریخ خود مرکز مقاومت و بیداری بوده است، از حضور فعال مردم در تظاهراتها و راهپیماییهای عظیم گرفته تا فداکاریهای مردم در مبارزات شهری، این منطقه به یکی از نمادهای انقلاب اسلامی در غرب کشور تبدیل شد.
شهدای انقلاب، بهویژه شهدای کرمانشاه، نهتنها برای آزادی و استقلال کشور، بلکه برای احیای اصول انسانی و دینی انقلاب فدا شدند؛ در تاریخ انقلاب اسلامی، چنین فداکاریهایی به یادگار مانده و به نسلهای بعدی این پیام را منتقل کرده که هر تغییر و تحولی برای رسیدن به عدالت، نیازمند ایثار و از خودگذشتگی است؛ انقلاب اسلامی، همانطور که امام خمینی (ره) نیز همواره تأکید داشتند، یک انقلاب مردمی و دینی بود که از عمق ایمان مردم به وقوع پیوست و به همین دلیل در برابر همه چالشها و سختیها، توانست به پیروزی برسد.
در ایامالله دهه فجر، یاد شهدای عزیز کشورمان را که با جانفشانی خود در برابر ظلم و استبداد ایستادند، گرامی میداریم و با افتخار از همه کسانی که در مسیر انقلاب اسلامی نقشآفرینی کردند، قدردانی میکنیم؛ انقلاب اسلامی ایران، همانطور که در دلهای مردم شعلهور شد، همچنان در دلهای نسلهای امروز روشن است و راههای پیشرفت و استقلال کشور را نمایان میکند.
پیروزی انقلاب اسلامی تنها به شکست یک رژیم دیکتاتوری محدود نمیشود، بلکه آغازگر دورهای نوین در تاریخ ایران است که در آن، عدالت، استقلال و آزادی در بالاترین اولویتها قرار دارند.
دهه فجر نماد ظهور روشنایی در تاریخ
حجتالاسلام والمسلمین سید امیر محمدیپور در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ ضمن تبریک فرا رسیدن ایامالله دهه فجر اظهار داشت: دهه فجر، یادآور یکی از بزرگترین لحظات تاریخ ایران است که با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، نقطه عطفی در روند تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این مرز و بوم به شمار میرود.
امام جمعه موقت استان کرمانشاه تصریح کرد: دهه فجر نماد ظهور نور و روشنایی در تاریخ ایران است؛ واژه «فجر» به معنای بخشی از نور خورشید است که پیش از طلوع، فضای تاریک را روشن میکند و از دیدگاه مذهبی و قرآنی، فجر به معنای نور عدالت است و ظلم و تاریکی نماد فساد و ظلم در جوامع انسانی است.
وی افزود: در قرآن کریم، تاریکی و ظلم بهعنوان مانعی در مسیر تحقق عدالت و هدایت انسانها معرفی میشود؛ انقلاب اسلامی ایران، بهویژه در این دهه، نمایانگر ظهور فجر عدالت و نور است که در دل ظلم و تاریکی نظام سلطنتی و استبدادی آن زمان ایران به وجود آمد.
وی اشاره کرد: انقلاب اسلامی تنها یک حرکت سیاسی و اجتماعی نبود، بلکه حرکتی برای احیای ارزشهای دینی و معنوی بود؛ در دوران طاغوت، رژیم شاهنشاهی سعی داشت تا اعتقادات مذهبی و ارزشهای دینی را به فراموشی بسپارد و در نتیجه مردم، به ویژه نسلهای جدید، از مفاهیم مهمی چون عدالت و معاد غافل میشدند، انقلاب اسلامی، اما با شعارهای «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و احیای ارزشهای اسلامی، همه این تصورات و تلاشها را به چالش کشید و ثابت کرد که دین نهتنها در عرصههای فردی بلکه در حوزههای اجتماعی و سیاسی هم میتواند نقش اساسی ایفا کند.
وی در ادامه گفت: رژیم شاهنشاهی نهتنها به دین و ارزشهای مذهبی توجهی نداشت بلکه در پی محو معنویت و دین از جامعه بود، این نظام، در حقیقت، دین را از سیاست جدا کرده و تلاش داشت تا دین را به حاشیه ببرد؛ انقلاب اسلامی اما با مخالفت با این سیاست، اثبات کرد که دین از سیاست جدا نیست، بلکه اساس و پایه همه تحولات اجتماعی و سیاسی است، دین و سیاست در حقیقت دو جزء جداییناپذیر از زندگی انسانها هستند که در کنار یکدیگر، جامعهای مبتنی بر عدل و انصاف میسازند.
محمدیپور همچنین اشاره کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران، پیروزی بر رژیم طاغوت و ایجاد یک نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر اصول اسلامی بود؛ این انقلاب ثابت کرد که میتوان با اتکا به اصول دینی و معنوی، در سیاست، اقتصاد و سایر عرصههای زندگی اجتماعی، تغییرات بنیادین و پایدار ایجاد کرد؛ انقلاب اسلامی نهتنها در ایران بلکه در سراسر دنیا و بهویژه در جوامع اسلامی، بیداری بهوجود آورد و باعث شد مردم برای تحقق عدالت و مقابله با ظلم و فساد بیشتر به آگاهی برسند.
محمدیپور اظهار داشت: با وجود همه چالشها و مشکلات، باید به آینده کشور امیدوار بود؛ انقلاب اسلامی در تمام این سالها ثابت کرده است که با اراده مردم و رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، میتوان بر مشکلات فائق آمد و مسیر پیشرفت و تعالی را پیمود.
کرمانشاه، قهرمانشهر انقلاب
روحالله بهرامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: کرمانشاه، یکی از کهنترین کانونهای تمدنی و فرهنگی ایران اسلامی به شمار میآید که همواره نقشی مؤثر در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران ایفا کرده است این منطقه، بهدلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در دروازههای غربی ایران، از دیرباز محل استقرار انسانها بوده و شواهد باستانشناسی و تاریخی از آن حکایت دارند که کرمانشاه یکی از نخستین مراکز تمدن بشری بوده است؛ این منطقه نهتنها در دوران پیش از تاریخ، بلکه در همه دورانهای تاریخی ایران، بهویژه در دوران اسلامی، نقش مهمی در پیشرفت و تکامل تمدن ایران ایفا کرده است.
مدیرگروه علوم تاریخی دانشگاه رازی استان کرمانشاه افزود: کرمانشاه در مسیر شاهراههای ارتباطی مهم مانند جاده شاهی و جاده ابریشم قرار داشت و از این رو همیشه بهعنوان یک نقطه اتصال مهم میان مناطق مختلف ایران و دنیای خارج شناخته میشد؛ در این منطقه، علاوه بر رونق اقتصادی ناشی از تبادلات تجاری، فضای معنوی و مذهبی نیز به شدت مشهود بود؛ این شهر، که در مسیر حرکت زوّار و کاروانیان به سمت عراق و دیگر مناطق غربی ایران واقع شده است.
وی افزود: در کنار ویژگیهای طبیعی چون آب و هوای کوهستانی، مناظری زیبا و مردمی مهماننواز، همیشه بهعنوان مقصدی مهم برای زائران اهل بیت و کسانی که به عتبات عالیات سفر میکردند، شناخته میشده؛ این جاذبهها موجب شده بود که علما و بزرگان دینی از سراسر ایران و حتی از کشورهای مختلف، برای اقامت در این شهر و تدریس علوم اسلامی به آن مهاجرت کنند در طول تاریخ، کرمانشاه به مرکز تجمع علمای بزرگ و دینی تبدیل شده بود.
دانشیار تاریخ داشگاه رازی استان کرمانشاه تصریح کرد: در دوره صفویه، این شهر به مرکز مهم علمی و فرهنگی تبدیل شد و بسیاری از علمای بزرگ در این دیار رحل اقامت افکندند؛ خانوادههای روحانی همچون خاندان آل آقا، خاندان فیضکاشانی، خاندان کرکوتی و دیگر خاندانهای معتبر دینی، نقش برجستهای در تحولات علمی، دینی و فرهنگی کرمانشاه ایفا کردند؛ این خانوادهها علاوه بر تأسیس مراکز علمی و تدریس در علوم اسلامی، در توسعه فقه، حدیث، حکمت و دیگر علوم دینی نیز تأثیرگذار بودند؛ به همین ترتیب، کرمانشاه به یکی از کانونهای مهم علمی و مذهبی در تاریخ اسلام تبدیل شد.
وی در ادامه اشاره کرد: در ادوار مختلف، کرمانشاه همواره در بطن تحولات تاریخی و سیاسی ایران قرار داشت؛ در دوران قاجار، با مهاجرت علمای بزرگ از مناطق مختلف ایران به این شهر، کرمانشاه مرکزیت علمی و دینی خود را بیشتر از پیش تثبیت کرد، در این دوران، علاوه بر فعالیتهای علمی، تحولات سیاسی و اجتماعی نیز در این منطقه شدت گرفت و مردم کرمانشاه به کانونی مهم برای مبارزات سیاسی و اجتماعی تبدیل شدند.
بهرامی تأکید کرد: از جمله شخصیتهای علمی و دینی که در این دوران تأثیرگذار بودند، میتوان به افرادی مانند آقا محمدعلی مجتهد، ملاعبدالجلیل کرکوتی و خاندانهای بزرگ دیگری که از سراسر ایران به کرمانشاه مهاجرت کرده و در آنجا به تدریس و نشر علم پرداختهاند، اشاره کرد؛ این شخصیتها و خانوادهها به تدریج کرمانشاه را به یک مرکز فرهنگی و دینی معتبر تبدیل کردند که در آن مجالس علمی و دینی برگزار میشد و مردم از مناطق مختلف به این شهر میآمدند تا از محضر این علما بهرهمند شوند.
وی افزود: کرمانشاه، بهعنوان یکی از مهمترین شهرهای غرب ایران، همواره نقشی ویژه در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرده است؛ این شهر، بهدلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در قلب زاگرس، تاریخی دیرینه و فرهنگی غنی دارد که باعث شده تا از دیرباز بهعنوان یکی از کانونهای علم و فرهنگ در منطقه شناخته شود؛ در تاریخ اسلامی، این شهر نهتنها بهعنوان یکی از مراکز علمی و مذهبی شناخته میشده بلکه تأثیرات زیادی در شکلدهی به تحولات سیاسی و دینی کشور نیز ایفا کرده است، بسیاری از بزرگان دینی، فقهی و علمی از این دیار برخاستهاند که این امر موجب رونق و رشد فرهنگی در کرمانشاه در طول قرون مختلف شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه رازی استان کرمانشاه گفت: در دوران قاجار، کرمانشاه بهعنوان یکی از مراکز مهم سیاسی و فرهنگی در غرب ایران شناخته میشد، از جمله عواملی که بر این وضعیت تأثیر گذاشت، حضور علما و شخصیتهای برجسته دینی در این منطقه بود؛ خاندانهای روحانی چون آل آقا، جلیلی، فیضمهدوی و دیگر خاندانهای علمی و مذهبی نقش زیادی در شکلدهی به فرهنگ مذهبی و علمی شهر داشتند.
رئیس انجمن ایرانی تاریخ استان کرمانشاه با اشاره به نقش مردم کرمانشاه در تحولات مختلف تاریخی گفت: این تحولات در کرمانشاه در پی تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی ایران در دورانهای بعدی، بهویژه در دوران مشروطه و انقلاب اسلامی ایران، ادامه یافت. مردم کرمانشاه در این تحولات نقش بسیار مهمی ایفا کردند و به عنوان یکی از کانونهای اصلی انقلاب اسلامی در غرب ایران شناخته شدند. در جریان انقلاب اسلامی، مردم کرمانشاه با حضور گسترده خود در تظاهرات و مبارزات علیه رژیم پهلوی، همواره در خط مقدم مقاومت قرار داشتند.
وی خاطرنشان کرد: با آغاز دوران پهلوی و تحولات اجتماعی و سیاسی این دوران، کرمانشاه همچنان یکی از مراکز مهم فعالیتهای سیاسی و اجتماعی بود، همزمان با گسترش جنبشهای انقلابی در سراسر کشور، مردم کرمانشاه نیز با روحیهای انقلابی و دینی به مبارزه با رژیم شاهنشاهی برخاستند و با تکیه بر آموزههای دینی و به رهبری روحانیون بزرگ، نقش فعالی در نهضت انقلاب اسلامی داشتند؛ در این دوران، کرمانشاه بهعنوان یکی از مراکز اصلی مبارزات علیه رژیم پهلوی شناخته میشد و مردم این استان بهویژه روحانیون و جوانان انقلابی آن، با شرکت در اعتراضات و راهپیماییها، نقش تعیینکنندهای در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند.
بهرامی در خصوص تحولات استان کرمانشاه در دوران انقلاب اسلامی، گفت: این استان یکی از کانونهای اصلی تحرکات انقلابی بوده است؛ در روز ۲۲ بهمنماه ۱۳۵۷، مردم کرمانشاه با حضور پرشور خود در راهپیماییها، پایان سلطنت پهلوی را جشن گرفتند؛ در این روز، دهها هزار نفر از مردم کرمانشاه، از اقشار و طبقات اجتماعی، در یک راهپیمایی عظیم به خیابانها آمدند و خواستار سقوط رژیم شاهنشاهی و تأسیس حکومت جمهوری اسلامی شدند؛ این راهپیمایی که از اهمیت خاصی برخوردار بود، بهویژه با سخنرانیهای آیتالله عبدالجلیل جلیلی و دیگر روحانیون برجسته شهر همراه بود.
وی افزود: پس از پایان این راهپیمایی عظیم، قطعنامهای قرائت شد که درخواستهای مردم کرمانشاه و انقلابیون را در خود داشت، این قطعنامه تأکید داشت بر استعفای دستهجمعی نمایندگان کرمانشاه از مجلس شورای ملی و همچنین اعلام حمایت از تشکیل دولت موقت به ریاست مهندس مهدی بازرگان؛ بهویژه، در پایان این مراسم، مردم کرمانشاه بهسوی باغ فردوس حرکت کردند و یاد شهدای انقلاب و شهدای حوادث اخیر کرمانشاه را گرامی داشتند.
وی افزود: اما شاید یکی از مهمترین لحظات این روز تاریخی، همبستگی ارتش و مردم در کرمانشاه بود؛ در این روز، لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه با مردم همبستگی خود را اعلام کرد و به پادگانها بازگشت و این همبستگی میان ارتش و مردم نشاندهنده اتحاد ملی در برابر رژیم شاهنشاهی بود اما در همین روز، با حمله یکی از افسران نظامی رژیم به مردم، یک درگیری خونین به وقوع پیوست که در نتیجه آن، هفت سرباز ارتش و چندین نفر از مردم به شهادت رسیدند، این حادثه باعث شد که مردم خشمگین به سراغ فرمانده نظامی رفتند و جسد او را در ملأ عام به دار آویختند.
بهرامی تأکید کرد: پس از این تظاهرات و در پی پیروزی انقلاب اسلامی، مردم کرمانشاه بهسوی زندانها رفتند و حدود یک هزار و ۲۰۰ زندانی سیاسی را آزاد کردند؛ درگیریهایی که در این مسیر پیش آمد، منجر به کشته شدن چند نفر از مردم و زندانیان شد، این اقدام مردم کرمانشاه، که در پی آن اکثر مراکز شهر تحت کنترل مردم درآمد، در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بهعنوان یک نماد از اراده و فداکاری مردم این استان ثبت شد.
وی با اشاره به جنایات پهلوی بیان کرد: این تظاهرات و راهپیمایی عظیم که در آن بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم کرمانشاه حضور داشتند، در تاریخ انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی به شمار میرود؛ پس از این تظاهرات، اتحاد مردم و ارتش در کرمانشاه نشاندهنده همبستگی ملی بود که در پایان سلطنت پهلوی به وقوع پیوست، با این حال، در جریان این تحولات، درگیریهای خونین نیز رخ داد و تعدادی از مردم و نظامیان کشته شدند؛ این حوادث، که در رسانهها به عنوان «قهرمانشهر» معروف شد، نشاندهنده فداکاری و جانفشانی مردم کرمانشاه در راه پیروزی انقلاب اسلامی بود.
این مورخ، سندپژوه و تاریخنگار انقلاب اسلامی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مردم کرمانشاه همچنان به عنوان یکی از کانونهای اصلی انقلاب، در تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور نقش مهمی ایفا کردند؛ این شهر، با تاریخچهی غنی خود از مبارزات و مقاومتها، همواره به عنوان یک الگو برای سایر شهرهای ایران شناخته میشود؛ کرمانشاه نهتنها در عرصههای علمی و فرهنگی بلکه در تحولات سیاسی و اجتماعی نیز همیشه پیشتاز بوده است و همچنان از اهمیت ویژهای در تاریخ معاصر ایران برخوردار است.
انقلاب اسلامی مرهون خون پاک شهدا
آرونا فراز در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ در یادآوری زندگی و شهادت پدرش از نقش این شهید در دوران انقلاب سخن گفت و اظهار داشت: پدرم که در زمان انقلاب افسر شهربانی بود، در شرایطی بحرانی و پرتنش به نوعی با انقلابیون همکاری میکرد.
دختر شهید حسن فراز از شهدای انقلاب اسلامی در کرمانشاه با یادآوری اینکه مادرش همیشه به او میگفت که پدرش بهطور غیرمستقیم با انقلابیون همکاری میکرد، گفت: یک بار که مأموران قصد داشتند منزل یکی از انقلابیون را تفتیش کنند، پدرش از پیش اطلاع داده بود و آنها موفق نشدند که چیزی پیدا کنند و انقلابیون را دستگیر کنند؛ در آن زمان من در مقطع دوم دبستان تحصیل میکردم و نمیدانستم که دقیقاً چه اتفاقی در جریان است، ولی بهخوبی متوجه نگرانیهای پدرم بودم.
وی گفت: در آن دوران تصور میکردم پدر طرفدار شاه است و همیشه برایم این سئوال پیش میآمد که چطور ممکن است پدرم علیه کسانی که فعالیت انقلابی دارند اقدام کند؛ این سردرگمی بهویژه زمانی که پدرم از طرف رژیم به سنقر منتقل شد، بیشتر شد اما پدرم که رئیس شهربانی سنقر شده بود، در مدتی محدود محبوبیت زیادی پیدا کرده بود چرا که برخلاف سایر مأموران رژیم، مردمی بود و از مردم حمایت میکرد.
وی افزود: در یکی از روزها، هنگامی که پدرم به همراه همکارانش در سنقر بود، یکی از افراد شاهدوست به نام احمد سبزهای در حالیکه در آن لحظه وضو داشت و نزدیک اذان صبح بود، قصد داشت از تعرض به مردم جلوگیری کند اما در یک لحظه نابهنگام به او شلیک کردند و پدر مجروح شد؛ این حادثه بهطور غمانگیزی در خاطرات مردم سنقر باقیماند، پس از آنکه پدرم مجروح شد، حتی روی جنازهاش چاقو زده بودند و او بسیار مظلومانه به شهادت رسید.
وی ادامه داد: آن روزها، ما در منزل مادربزرگ و در حالی که منتظر بازگشت پدرش به خانه بودیم، ناگهان داییام با بغض وارد شد و خبر شهادت پدر را آورد؛ من به یاد میآورم که حتی رادیو اعلام کرده بود که پدر در ۲۳ بهمن، یک روز پس از پیروزی انقلاب، بهشهادت رسید؛ شهادت پدر بسیار غریبانه و دردناک بود.
وی عنوان کرد: مردم سنقر با تشییع جنازهای باشکوه از پدر یاد کردند و با احترام به او ادای دین کردند؛ حتی با وجود اینکه انقلاب هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار داشت و شرایط سیاسی کشور ناآرام بود، مردم سنقر بهخوبی یاد و خاطره پدرم را گرامی داشتند؛ پدرم بسیار متواضع بود و با وجود اینکه بسیاری از افسران رژیم شاه از لباسشان برای منافع شخصی استفاده میکردند، پدر همیشه از این مسائل دوری میکرد و در خدمت مردم بود.
این خاطرات نشاندهنده شخصیت والای پدر آرونا است که با صداقت و اخلاص در کنار مردم ایستاد و در نهایت جان خود را فدای انقلاب کرد.
وی در پایان گفت: پدرم فردی مخلص بود و بهخوبی میدانست که خداوند اخلاص را میخرد؛ این ویژگیها و رفتارهای پدر همیشه در ذهن من ماندگار خواهد بود و بهعنوان یادگاری از پدر شهیدم در دل من زنده است.
به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک تحول سیاسی و دگرگونی فرهنگی و اجتماعی عمیق بود که بر پایه ایمان دینی، آرمانهای انسانی و اصول عدالت بنا نهاده شد؛ رژیم پهلوی با همه توان خود سعی داشت تا مردم را از هویت دینی و فرهنگیشان جدا کرده و آنها را در دام غربگرایی و سلطهجویی قرار دهد اما انقلاب اسلامی با هدف احیای ارزشهای دینی و استقلال سیاسی این نقشهها را نقش بر آب کرد؛ در واقع، انقلاب اسلامی با شور و همبستگی مردم، حکومتی را بنیان نهاد که دین و سیاست را در کنار هم قرار داد و به دنیای اسلام ثابت کرد که میتوان با تکیه بر اصول اسلامی، جامعهای عادلانه و آزاد ساخت.
شهدای عزیز ما با فداکاریها و ایثارگریهای خود مسیر انقلاب را هموار کردند و به ملت ایران آموختند که برای رسیدن به آرمانهای بلند، باید حتی جان خود را فدای آزادی و عدالت کنیم؛ شهدا از سرزمین خود دفاع کردند از هویت و ارزشهای انسانی و دینی نیز پاسداری کردند؛ در ایامالله دهه فجر و در آستانه فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی یاد این فداکاریها را گرامی میداریم و این آموزهها را به نسلهای جدید منتقل میکنیم چراکه انقلاب اسلامی نه فقط یک حرکت سیاسی، بلکه پیامی جهانی بود که به ظلم و فساد نه گفت.
امروز، با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران با چالشها و مشکلات مختلف روبهرو است اما همانطور که در دوران سخت انقلاب، اراده مردم و رهبری امام خمینی (ره) بر همه مشکلات فائق آمد، امروز نیز با پشتکار و همت ملت، میتوان بر چالشهای موجود غلبه کرد و مسیر پیشرفت و تعالی را ادامه داد؛ انقلاب اسلامی، در کنار همه دستاوردهایش، به ما آموخت که همبستگی ملی، ایمان به اصول اسلامی و دفاع از عدالت میتواند هر مشکل و سختی را برطرف کند.
در نهایت، باید به این نکته توجه کرد که انقلاب اسلامی تنها یک نقطه عطف در تاریخ ایران نیست، بلکه همچنان بهعنوان یک الگو و منشور مبارزه با ظلم و فساد در جهان باقی خواهد ماند؛ این انقلاب با تجلی درخشان فجر عدالت، ایران را از سلطه استبداد نجات داد و پیامی جهانی برای ملتها فرستاد که عدالت، آزادی و استقلال تنها از طریق اراده مردم و پیروی از اصول دینی و انسانی میتواند محقق شود؛ به همین دلیل، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نهتنها فرصتی برای یادآوری گذشته، بلکه فرصتی برای تجدید عهد با آرمانهای بلند امامین انقلاب است.
انتهای خبر/