حالت تاریک
Logo
پنج‌شنبه, 24 آبان 1403
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف کرمانشاه مطرح کرد:

امام باقر(ع) مبین معارف اهل بيت

امام باقر(ع) مبین معارف اهل بيت

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف کرمانشاه گفت: امام باقر(ع) شاگردان زیادی را پرورش دادند و هم خودشان توانستند یک جریان علمی قوی را در حوزه مستندسازی مبانی معارف اسلامی پایه‌ریزی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: حضرت محمدباقر(ع) در تاریخ به‌عنوان یکی از امامان تاثیرگذار است که در حوزه علم و فرهنگ مشهور هستند؛ لذا کنیه ایشان را به همین دلیل باقرالعلوم (شکافنده علوم) گذاشتند و دلیل این نامگذاری هم آن بوده که بعد از اینکه بنی‌امیه رفتارهای بسیار ناشایست و به دور از انسانیت را چه در برخورد با ائمه اطهار(ع) که اوج آن واقعه عظیم عاشورا بود که اتفاق افتاد و بنی‌امیه به شکل جدی با ائمه عصمت و طهارت مواجه می‌کرد و سعی می‌کرد مسیر نشر اسلام را به‌طور کلی در سنت پیامبر(ص) مسدود کند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: بنی‌امیه سعی داشت که از اشاعه مفاهیم بلند قرآن کریم جلوگیری کند و با یک جنگ رسانه‌ای بسیار قوی توانسته بود اسلامی را که مدنظرشان بود معرفی کند و از طرف دیگر بنی‌عباس به واسطه خون‌خواهی برای اینکه به مسند حکومت برسند از مظلومیت‌خواهی اهل بیت(ع) نهایت سوءاستفاده را ببرد که بتوانند فضای عمومی جامعه را در مقابل بنی‌امیه به دست بگیرند. 

وی تصریح کرد: در این برهه تاریخی که جدال قدرت بین بنی‌امیه و بنی‌عباس شکل گرفت امام محمدباقر(ع) یکی از امامان عظیم‌الشأن ما بود که توانست از این خلأ نهایت بهره را ببرد و بتواند در حوزه علم‌آموزی، تفسیر و اقناع‌سازی افکار عمومی آن زمان نهایت استفاده را برد و لذا بخش‌های زیادی از تاریخ شیعی، دانش علمی ما از روایات فقهی، اخلاقی و تفسیری شیعه در همین بستر تاریخی و توسط امام محمدباقر(ع) توانست برای جامعه بازنشر شود. 

میرزایی ادامه داد: درخصوص معرفی شخصیت واقعی امیرالمومنین حضرت امام محمد باقر(ع) نقش بی‌بدیلی داشت و اخبار زیادی را در خصوص تاریخ زندگی امیرالمومنین و جنگ صفین در این برهه زمانی نقل کرد و توانست شاگردان زیادی را پرورش دهد و هر کدام از این شاگردان توانستند قوم زیادی را با خودشان همراه کنند و در زمینه‌های احکام فقه سیاسی، فقه استدلالی فقه آیات، شأن نزول آیات و تفاسیر حضرت هم شاگردان زیادی را پرورش دادند و هم خودشان توانستند یک جریان علمی قوی را در حوزه مستندسازی مبانی معارف اسلامی پایه‌ریزی کنند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: درواقع دانشگاهی را حضرت امام محمدباقر(ع) به راه انداختند و ریل‌گذاری خوبی را انجام دادند و کتاب‌های زیادی از شاگردان امام محمدباقر(ع) به یادگار مانده است که سال‌های سال مورد توجه مجامع علمی دین قرار گرفت و مبنای فقه کنونی ما و بیشتر احادیث و روایات ما از امام محمدباقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) است زیرا این دو امام بزرگوار در آن برهه تاریخی که جدال قدرت بین بنی‌امیه و بنی‌عباس اتفاق افتاد نهایت بهره را بردند تا معارف ناب اسلامی را در جامعه تسری دهند، این از شخصیت تراز امام محمدباقر(ع) هم از لحاظ فرهنگ‌سازی، هم از لحاظ حکمرانی و هم از لحاظ تقویت مبانی فقهی و فرهنگی جامعه آن زمان و تاکنون است. 

وی بیان داشت: یکی از شالوده‌های زندگی امام محمدباقر(ع) بحث اخلاقیات بود؛ هم احادیث زیادی را در این زمینه نشر دادند و هم خود در عمل تسری‌بخش معارف بلندی بودند، سلوک عملی حضرت(ع) جریانات زیادی را با خودش همراه کرد، ذهنیت‌ها را در با وجود اینکه بنی‌امیه درخصوص بنی‌هاشم و ائمه هدی توانسته بودند تبلیغات مسمومی را انجام دهند و حضرت با رفتار عملی اثبات کردند که همه آن‌ها تزویر و نفاقی بوده که بنی‌امیه برای اینکه ملت را گمراه کند و عنان حکومت آن‌ها را در دست بگیرد، انجام داد. 

میرزایی گفت: در احادیث اخلاقی که امام محمدباقر(ع) روایت کردند خداوند چند گناه را به سختی می‌بخشد؛ یکی از آن گناهان آبرو بردن است، این امام گران‌قدر می‌فرماید: «کسی که از ریختن آبرو و حیثیت مردم چشم‌پوشی کند و آبروی آن‌ها را نریزد خداوند در روز قیامت از گناهان او صرف‌نظر خواهد کرد.» ما در دوران خودمان که ارتباطات گسترش پیدا کرده یکی از نکاتی که گاهاً در جامعه ما نسبت به آن غفلت می‌شود چه در حوزه سیاست، اخلاق، فرهنگ، اقتصاد و… این است که احترام متقابل و آبروی یک انسان مومن را چندان برای آن ارزش قائل نیستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اکنون که فضای نظام اسلامی ما به سمت انتخابات پیش می‌رود یکی از نکات اخلاقی که باید همه ما مدنظر قرار دهیم جلوگیری از هتک حرمت انسان‌هایی است که حضور دارند و تا خبری به‌دست ما رسید آن را سریع نشر ندهیم اول باید در مورد آن تحقیق و بررسی کنیم و ادله آن خبر را به‌صورت متقن پیدا کنیم و اگر به فرض اینکه این خبر صحت داشته باشد انسان باید درصدد چشم‌پوشی از آن باشد، اگر اشاعه یک خبر منفی امید در جامعه را از بین می‌برد ما باید بتوانیم آنها را کنترل کنیم. 

وی در پایان گفت: تا خبری را در مورد فردی می‌شنویم شاید بدون تحقیق و بررسی نسبت به نشر آن خبر می‌کنیم و امام باقر(ع) این‌گونه به ما یاد داد که اغلب جهنمی‌ها، جهنمی‌های زبان هستند، کسانی که نتوانستند زبانشان را نگه دارند تهمت زدند، دروغ گفتند چیزی که نسبت به آن علم نداشتند به زبان جاری کردند، هرگز نباید تصور کنیم که اهل جهنم افراد شرابخوار، دزد… هستند، طیف انسان‌های مقدس‌مآب خداوند به‌خاطر اینکه حرمت مومنی را حفظ نکردند به واسطه این آبروریزی آن‌ها را اهل جهنم کرده است، امام باقر(ع) این درس بزرگ را به ما داد که حافظ آبروی مومن و خلایق باشیم که زنده نگه‌داشتن آبروی یک نفر برابر است با زنده نگه‌داشتن کل انسان‌ها. 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از