حالت تاریک
پنج‌شنبه, 15 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
امام خمینی (ره) احیاگر دین در عصر سکولار
معاون پژوهشی حوزه علمیه استان کرمانشاه مطرح کرد:

امام خمینی (ره) احیاگر دین در عصر سکولار

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان کرمانشاه گفت: امام خمینی (ره) محی‌الدین عصر ماست؛ زمانی که غرب با فریاد «خدا مرده است» سعی در حذف دین از صحنه اجتماع داشت، امام خمینی (ره) دین را زنده کرد و به عرصه جامعه بازگرداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برهان قلعه‌بالایی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با تسلیت فرا رسیدن ایام ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (ره)، ایشان را شخصیتی ذووجوه و برخوردار از ابعاد گوناگون وجودی توصیف کرد و اظهار داشت: شناخت و درک کامل امام راحل نیازمند بررسی‌های عمیق و گسترده است.

به گفته معاون پژوهشی حوزه علمیه استان کرمانشاه، نخستین و برجسته‌ترین ویژگی امام خمینی (ره)، استقامت بی‌نظیر ایشان است که از عنفوان جوانی که وارد میدان مبارزه شد تا آخرین لحظات عمر شریفش، هیچ‌گاه از مسیر خود عقب‌نشینی نکرد و با قدرت به مقابله با ظلم و استبداد پرداخت.

وی افزود: امام خمینی (ره) در طول مبارزات خود با رژیم شاهنشاهی، سازمان ساواک، عوامل استعماری و دشمنان داخلی مواجه شد و در همه این مراحل، کوچک‌ترین نشانه‌ای از ضعف و تردید در تصمیم‌گیری‌های ایشان دیده نشد بلکه همواره قاطع و استوار گام برداشت.

قلعه‌بالایی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، امام خمینی (ره) با بحران‌های متعدد از جمله ترور شخصیت‌های کلیدی نظام، آغاز جنگ تحمیلی و تحریم‌های گسترده مواجه شد اما هیچ‌گاه دچار تزلزل نشد و با همان روحیه انقلابی کشور را هدایت کرد.

وی تأکید کرد: استقامت امام خمینی (ره) باید سرلوحه فعالیت‌های همه ما باشد؛ چرا که رمز موفقیت در مسیرهای دشوار، داشتن روحیه پایداری و ایستادگی در برابر سختی‌ها و توطئه‌های مختلف است که ایشان به خوبی این الگو را تبیین کردند.

وی ویژگی دوم امام را احیای دین در عصر سیطره سکولاریسم دانست و افزود: امام خمینی (ره) محی‌الدین عصر ماست؛ زمانی که غرب با فریاد «خدا مرده است» سعی در حذف دین از صحنه اجتماع داشت، امام خمینی (ره) دین را زنده کرد و به عرصه جامعه بازگرداند.

قلعه‌بالایی گفت: در دوره‌ای که دین به حاشیه رانده شده بود و دین‌باوری در محافل آکادمیک و سیاسی جایگاهی نداشت، امام راحل با طرح نظریه ولایت فقیه نشان داد که دین نه‌تنها قابل احیاست، بلکه می‌تواند محور اداره جامعه نیز باشد.

به گفته وی، دیکتاتورهای منطقه در دوران پیش از انقلاب، از هرگونه نماد دینی در اداره کشور پرهیز می‌کردند، اما امام خمینی (ره) با بینشی ژرف و فقهی ناب، توانست دین را به جایگاه واقعی خود در حاکمیت باز گرداند و نظریه‌اش را عملیاتی کند.

قلعه‌بالایی افزود: امام خمینی (ره)، فقیهی نوآور بود که با درایت و اجتهاد دقیق، نظریه ولایت فقیه را از دل متون دینی استخراج و آن را در میدان عمل آزمود؛ این نظریه نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان اسلام به الگویی قابل اقتدا تبدیل شد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان کرمانشاه با بیان اینکه امام شخصیتی زمان‌شناس بود، اظهار داشت: درک دقیق از اقتضائات زمان، شناخت عمیق از نسل‌ها، دولت‌ها و تحولات جهانی باعث شد که امام راحل بتواند مسیر انقلاب را با دقت و درایت طی کند و به موفقیت برساند.

وی افزود: کسی که به درستی زمان خود را بشناسد، در برابر هجوم مشکلات و بحران‌ها از پا درنمی‌آید؛ امام خمینی (ره) در بحبوحه انواع تهدیدهای داخلی و خارجی، با شناخت دقیق از زمانه، بهترین تصمیمات را برای جامعه اسلامی اتخاذ می‌کرد.

قلعه‌بالایی با اشاره به مهارت امام در تعامل با دوست و دشمن گفت: امام خمینی (ره) برای هر نوع مواجهه راهکار داشت، چه در تعامل با دوست و چه در مقابله با دشمن، طرحی منسجم و عملیاتی داشت که ریشه در شناخت عمیق ایشان از روابط بین‌الملل و سیاست دینی داشت.

به گفته این استاد حوزوی: امام خمینی (ره) دینی را عرضه کرد که می‌توانست در مدیریت جامعه کاربردی باشد؛ برخلاف نظریات غربی که دین را امری فردی و خارج از سیاست می‌دانستند، امام خمینی (ره) اثبات کرد که دیانت و سیاست از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند.

قلعه‌بالایی افزود: این نگاه نوین بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به دین و سیاست، انقلاب فکری بزرگی در جهان اسلام ایجاد کرد و نشان داد که با تکیه بر مبانی دینی می‌توان ساختاری سیاسی کارآمد و مستقل در برابر سلطه‌طلبی جهانی طراحی و پیاده‌سازی کرد.

وی تأکید کرد: امام خمینی (ره) تنها یک نظریه‌پرداز نبود؛ بلکه خود وارد میدان عمل شد، نظریه‌اش را پیاده‌سازی کرد، مدیریت کرد و به مرحله تثبیت رساند؛ این ترکیب کم‌نظیر از علم، عمل و مدیریت در شخصیتی واحد، امام خمینی (ره) را منحصر به فرد ساخته است.

به گفته وی: در دنیای غرب معمولاً افراد یا نظریه‌پردازند یا مجری یا مبارز؛ اما امام راحل هم مبارز بود، هم مجری و هم اندیشمندی بود که با پشتوانه فقهی، نظریه‌ای را پایه‌ریزی کرد و با قدرت آن را به منصه ظهور رساند.

وی گفت: امام خمینی (ره) برای همه عرصه‌ها برنامه داشت؛ از اقتصاد گرفته تا سیاست خارجی، از آموزش و فرهنگ تا امنیت و حاکمیت و این جامع‌نگری برخاسته از فقاهت ژرف و نگاه کل‌نگر حضرت امام خمینی (ره) بود که ما باید آن را در برنامه‌های خود لحاظ کنیم.

قلعه‌بالایی افزود: امروز بسیاری از کشورهای اسلامی در پی بهره‌برداری از الگوی امام خمینی (ره) برای پیاده‌سازی حکومت‌های مبتنی بر شریعت هستند؛ چرا که اثبات شده است که این نظریه قابلیت عملیاتی شدن و پاسخ‌دهی به نیازهای جوامع را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، دشمن‌شناسی امام خمینی (ره) را ویژگی بارز دیگر ایشان دانست و گفت: تشخیص دشمن واقعی برای هر ملت مهم است؛ گاهی دشمن در لباس دوست وارد می‌شود و اینجاست که شناخت عمیق امام بسیار راه‌گشا است.

قلعه‌بالایی اظهار داشت: امام راحل دشمن را با همه ابعاد فرهنگی، سیاسی و استراتژیک آن می‌شناخت؛ وقتی سخن از آمریکا به میان آمد، ایشان بدون تردید آن را شیطان بزرگ خواند، چون عمق سیاست‌های شیطنت‌آمیز آن را درک کرده بود.

به گفته وی: امام خمینی (ره) نه‌تنها دشمن را می‌شناخت بلکه نحوه مقابله با آن را نیز می‌دانست؛ ایشان با غرب‌گرایان داخلی، با لیبرال‌ها، با نفوذی‌ها و با دشمنان خارجی همزمان مبارزه کرد و موفق شد نقشه‌های آن‌ها را نقشه بر آب کند.

قلعه‌بالایی افزود: دشمن‌ستیزی امام خمینی (ره) کورکورانه نبود؛ او برای هر تهدید، تحلیل داشت؛ می‌دانست از کدام نقطه ضربه می‌زنند و چگونه باید از آن نقطه مراقبت کرد؛ این ویژگی موجب شد که نظام نوپای اسلامی از بحران‌های متعدد عبور کند.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) حتی در دوران تبعید نیز از فعالیت بازنماند، با برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی و علمی خود، مسیر مبارزه را تا پیروزی ادامه داد که چنین مدیریتی در تاریخ معاصر بی‌نظیر است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان کرمانشاه ادامه داد: همان‌گونه که در دوران حیات امام خمینی (ره) دشمنان زیادی علیه جمهوری اسلامی توطئه کردند، امروز نیز دشمنان تلاش می‌کنند با نفوذ فرهنگی و اقتصادی ضربه بزنند؛ ما باید همان‌گونه که امام دشمن‌شناسی کرد، مسیر او را ادامه دهیم.

قلعه‌بالایی گفت: امام خمینی (ره) با شناخت دقیق از نقاط ضعف و قوت کشور، اجازه نداد دشمن به درون نفوذ کند؛ او همواره از نظر فرهنگی، سیاسی و امنیتی برنامه داشت و با آینده‌نگری، کشور را از پیچ‌های تاریخی عبور داد.

وی تأکید کرد: اندیشمندان و دانشمندان جهان باید همچنان به تحلیل و تبیین افکار و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) بپردازند، چرا که گنجینه‌ای عظیم از معارف و راهبردهای کاربردی در عرصه‌های گوناگون زندگی بشری در آن نهفته است.

قلعه‌بالایی همچنین گفت: ویژگی‌های امام خمینی (ره) به‌ قدری متنوع و عمیق است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند موضوع تحقیق و پژوهشی مستقل قرار گیرد و همچنان بخش‌های ناشناخته‌ای از شخصیت ایشان باقی‌مانده که باید شناخته شود.

وی در جمع‌بندی سخنان خود تصریح کرد: اگر امروز ایران در برابر قدرت‌های جهانی ایستادگی می‌کند، اگر کشور در مسیر استقلال و اقتدار گام برمی‌دارد، همه این‌ها مرهون اندیشه، رهبری و استقامت حضرت امام خمینی (ره) است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان کرمانشاه در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که نسل جوان امروز با مطالعه عمیق‌تر زندگی و سیره امام خمینی (ره)، بتوانند راه او را در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی ادامه دهند و از تعالیم آن بزرگ‌مرد بهره‌مند شوند تا جامعه‌ای عدالت‌محور، آزاد و معنوی بسازند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!