
کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد:
تربیت نسل مسئولیتپذیر برای دوران ظهور
کارشناس مسائل مذهبی بر اهمیت تربیت نسلی مسئولیتپذیر و آگاه برای دوران ظهور امام مهدی (عج) تأکید کرد و گفت: معلمان نقش حیاتی در آموزش مفاهیم انتظار و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی فردی و اجتماعی دانشآموزان دارند.
سحر حقیقیپاک در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: جامعه امام زمانی، یا همان جامعه منتظر، یک جامعه آرمانی است که در دوران ظهور امام مهدی (عج) محقق خواهد شد؛ در منابع اسلامی به ویژگیهای خاصی از این جامعه اشاره شده که هرکدام از آنها در راستای تحقق یک جامعه عادلانه، امن و پر از آرامش خواهند بود.
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه با اشاره به یکی از ویژگیهای اصلی این جامعه، افزود: اولین ویژگی برجسته جامعه امام زمانی، ایمان و معرفت عمیق به خداوند و امام مهدی (عج) است، ایمان در این جامعه به معنای توحید ناب و خالص خواهد بود؛ در این دوران، ایمان به خداوند محور اصلی زندگی افراد است و در کنار آن، شناخت عمیق از حضرت ولی عصر و جایگاه ایشان در نظام هستی نقش بسیار مهمی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در جامعه امام زمانی، ایمان و تقوا بهعنوان رکن اساسی زندگی فردی و اجتماعی مطرح میشود؛ افراد در این جامعه، همواره به دنبال رعایت اصول اخلاقی و دینی هستند و به همین دلیل، تعاملات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر اساس عدالت، صداقت و انصاف خواهد بود.
حقیقیپاک همچنین به اهمیت عدالت و دادگستری در جامعه امام زمانی اشاره و عنوان کرد: در دوران ظهور، عدالت در همه ابعاد زندگی انسانها از عدالت اقتصادی گرفته تا قضائی، اجتماعی و سیاسی گسترش خواهد یافت؛ در آن زمان، ظلم و ستم از میان خواهد رفت و ثروتها و منابع بهطور عادلانه میان همه افراد تقسیم میشود؛ در حال حاضر، منابع و امکانات در دست عدهای خاص متمرکز است، اما در زمان ظهور، این منابع به شکلی عادلانه به همه مردم دنیا خواهد رسید.
امنیت و آرامش در جامعه امام زمانی
دبیر دبیرخانه راهبری کشوری دروس دین و زندگی همچنین به ویژگی مهم دیگری اشاره کرد و افزود: امنیت و آرامش نیز از ویژگیهای بارز جامعه امام زمانی است؛ در حال حاضر، بسیاری از جوامع سعی دارند امنیت خود را برقرار کنند، اما در بسیاری از موارد، این امنیت به قیمت از دست رفتن آرامش دیگران است؛ اما در جامعه امام زمانی، امنیت نهتنها برای یک گروه خاص، بلکه برای همه افراد جامعه بهطور مساوی برقرار خواهد شد.
وی اذعان کرد: صلح و آشتی جهانی یکی دیگر از ویژگیهای مهم این جامعه است؛ در زمان ظهور امام مهدی (عج)، دیگر شاهد جنگها و درگیریها بین ملتها نخواهیم بود؛ در جامعه امام زمانی، وقتی که عدالت برقرار باشد و منابع به شکل مساوی تقسیم شود، جنگها و منازعات میان کشورها و ملتها پایان خواهد یافت؛ در نتیجه، رفاه و آسایش جهانی فراهم خواهد شد.
حقیقیپاک خاطرنشان کرد: جامعه امام زمانی الگویی از رفاه، عدالت، امنیت و صلح خواهد بود، این جامعه نهتنها از جنبههای اقتصادی، بلکه از نظر اجتماعی، فرهنگی و معنوی نیز در کمال سلامت و آرامش خواهد بود؛ در چنین جامعهای، هر فرد از حقوق خود آگاه است و در راستای تحقق عدالت اجتماعی تلاش خواهد کرد.
رفاه عمومی و تحقق نعمتهای الهی
این دکترای علوم قرآنی بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگیهای جامعه امام زمانی، رفاه و آسایشی است که بهدلیل برخورداری عموم مردم از نعمتهای الهی به وجود میآید؛ در این جامعه، هیچکس نمیتواند مانع استفاده دیگران از این نعمتها شود و همه به طور عادلانه از آنها بهرهمند خواهند شد.
وی در ادامه افزود: این مسئله باعث میشود که هیچ نیازمندی وجود نداشته باشد و مردم در رفاه و آسایش زندگی کنند؛ در نتیجه، اقتصاد شکوفا و تولید رونق خواهد یافت؛ در روایات آمده است که در دوران حکومت امام زمان (عج)، بالاترین سطح علم و فناوری در تمام زمینهها تحقق خواهد یافت.
اخلاق حسنه و ارزشهای اسلامی
حقیقیپاک با اشاره به اخلاق جامعه امام زمانی، گفت: اخلاق حسنه، صداقت، امانتداری، ایثار و مهربانی در جامعه امام زمانی بهطور گسترده رواج پیدا میکند؛ بسیاری از ارزشهای اسلامی که در جوامع دیگر به ضد ارزش تبدیل شدهاند، در جامعه مهدوی احیا خواهند شد و به جایگاه اصلی خود باز خواهند گشت.
این کارشناس مسائل مذهبی همچنین به موضوع وحدت مسلمانان در زمان ظهور امام زمان (عج) پرداخت و افزود: در این جامعه وحدت و همدلی میان مسلمانان در سراسر جهان برقرار میشود و هیچگونه اختلافی بین گروهها و افراد وجود نخواهد داشت، این همدلی و اتحاد باعث میشود تا مسلمانان بتوانند در راستای اهداف مشترک خود، حرکت کنند.
وی در ادامه به نقش معلمان در تربیت نسلی مهدوی اشاره و ابراز کرد: معلمان و نهاد آموزش و پرورش میتوانند نقش مهمی در تربیت نسلی منتظر و مهدوی ایفا کنند؛ اول از همه، باید مفهوم انتظار را به درستی برای دانشآموزان تبیین کرد، انتظار نباید یک انتظار منفعلانه و بیتحرک باشد، بلکه باید انتظار پویا و سازندهای باشد که نیازمند تلاش و عمل برای اصلاح جامعه است.
حقیقیپاک خاطرنشان کرد: معلمان باید به دانشآموزان بیاموزند که منتظر مصلح باید خود صالح باشد و باید خود را آماده کند؛ در این راستا، مهم است که دانشآموزان بدانند برای آماده شدن برای ظهور امام زمان (عج)، باید در زندگی فردی و اجتماعی خود تغییرات مثبتی ایجاد کنند.
رفع شبهات درباره امام زمان (عج)
دبیر دبیرخانه راهبری کشوری دروس دین و زندگی در ادامه به رفع شبهات در رابطه با امام زمان (عج) پرداخت و گفت: یکی دیگر از وظایف معلمان رفع شبهات در رابطه با امام زمان است. متأسفانه شبهات زیادی در بین نسل جوان وجود دارد که باید پاسخهای دقیق و درست به آنها داده شود.
وی عنوان کرد: معلمان همچنین باید ویژگیهای منتظران واقعی را به دانشآموزان معرفی کنند، ویژگیهایی مثل ایمان قوی، عمل صالح، اخلاق نیکو و تلاش برای عدالت جهانی باید در ذهن نسل جوان نقش ببندد.
حقیقیپاک به اهمیت ایجاد عشق و علاقه به مهدی موعود (عج) در دل دانشآموزان اشاره کرد و گفت: معلمان و والدین میتوانند با بیان فضایل امام زمان (عج) و معرفی ایشان بهعنوان الگوی کامل و اسوه حسنه، شور و هیجان نسبت به امام زمان را در دل بچهها ایجاد کنند.
دبیر دبیرخانه راهبری کشوری دروس دین و زندگی افزود: این عشق و علاقه، محرک مهمی برای فعالیتهای اجتماعی و تلاش برای ظهور امام زمان خواهد بود؛ هر چه دانشآموزان بیشتر به حضرت ولی عصر (عج) عشق بورزند، بیشتر آماده خواهند بود که در تحقق اهداف جامعه مهدوی نقش داشته باشند.
وی سپس بر اهمیت تقویت ایمان و معنویت در نسل جوان تأکید کرد و گفت: در این راستا، باید در مدارس، کارگاهها و برنامههای مختلف به تقویت ارزشهای دینی و اخلاقی پرداخت؛ واژههایی مثل صداقت، امانتداری، ایثار و مهربانی باید بهصورت عملی در رفتار دانشآموزان شکل بگیرد.
تأثیر آموزش ارزشهای دینی در جامعه مهدوی
حقیقیپاک ادامه داد: دانشآموزان باید درک کنند که در جامعه امام زمانی، این ویژگیها چه تأثیرات مثبتی خواهند داشت؛ این نوع آموزش، دانشآموزان را به سوی یک جامعه مهدوی سوق میدهد که در آن همه ارزشهای انسانی و اسلامی به کمال خود رسیدهاند.
این فعال حوزه مهدویت در ادامه افزود: معلمان باید دانشآموزان را به انجام اعمال عبادی همچون نماز و روزه تشویق کنند و در مدارس فضایی معنوی ایجاد کنند که به تقویت ارتباط معنوی با امام زمان (عج) کمک کند.
وی در پایان گفت: معلمان باید نسل آینده را مسئولیتپذیر تربیت کنند و آنها را به مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، کمک به نیازمندان و برگزاری برنامههای مذهبی تشویق کنند؛ این نسل، باید نهتنها از نظر علمی و فنی، بلکه از نظر اخلاقی و معنوی آماده باشد تا در دوران ظهور حضرت مهدی (عج) نقشی مؤثر ایفا کند.
انتهای خبر/