حالت تاریک
چهارشنبه, 08 مرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
امداد زائر گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین موکب مردمی
مدیر اجرائی موکب مردمی امداد زائر مطرح کرد:

امداد زائر گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین موکب مردمی

مدیر اجرائی موکب مردمی امداد زائر گفت: موکب امداد زائر بزرگ‌ترین موکب مردمی در کشور است؛ موکبی که در ایام اربعین، بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ خادم در قالب پویش‌های مختلف به زائران حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) خدمت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ عباس گودینی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کرمانشاه، با اشاره به نقش رسانه در بازتاب حماسه اربعین اظهار داشت: از جمله عوامل مهم در شکل‌گیری و تثبیت حرکت عظیم اربعین، تلاش‌های بی‌وقفه اصحاب رسانه است. 

وی گفت: اگر امروز اربعین هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود، بی‌تردید یکی از ارکان اصلی این شکوه، تلاش جهادی رسانه‌هاست. رسانه نخست در جریان اربعین، خود اهل‌ بیت (ع) بودند؛ حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) روایت‌گران حماسه‌ای بودند که امروز ما در مسیر آن حرکت می‌کنیم.

تشکیل سامانه امداد زائر در کرمانشاه

مسئول اجرائی موکب مردمی «امداد زائر» در کرمانشاه با اشاره به شکل‌گیری سامانه «امداد زائر» گفت: این سامانه با الهام از جایگاه تاریخی کرمانشاه به‌عنوان دروازه کربلا و با نیازسنجی دقیق در میان زائران، حدود یک دهه پیش شکل گرفت. 

گودینی بیان کرد: استان کرمانشاه همواره یکی از مهم‌ترین مسیرهای عبور زائران اربعین به کشور عراق بوده و ما مشاهده کردیم که بسیاری از زائران هنگام ورود به استان سردرگم هستند و به خدمات مورد نیازشان دسترسی ندارند. همین امر موجب شد تا گروه‌های انقلابی برای خدمت‌رسانی، اقدام به تشکیل این سامانه کنند.

گودینی با اشاره به ابعاد گسترده این سامانه افزود: امداد زائر را می‌توان بزرگ‌ترین موکب مردمی در کشور دانست؛ موکبی که به وسعت تمام استان کرمانشاه است. در ایام اربعین، بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ خادم در قالب پویش‌های مختلف به زائران حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) خدمت می‌کنند. این سامانه مردمی از ابتدا با هدف مردمی‌سازی اربعین شکل گرفت؛ از مردم برای مردم.

خدمات گسترده امداد زائر در ۶ حوزه اصلی

وی درباره حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی این سامانه توضیح داد: امداد زائر در ۶ حوزه اصلی به زائران خدمات می‌دهد: راهنمایی زائر، اسکان و تغذیه، خدمات پزشکی، خدمات خودرویی، خدمات حقوقی و حوزه رسانه. اصلی‌ترین خدمت ما راهنمایی و هدایت زائر است. از لحظه ورود به استان، زائران پیامکی دریافت می‌کنند که حاوی خوش‌آمدگویی و اطلاعات تماس سامانه است. همچنین در مسیرهای منتهی به مرز خسروی بنرهای راهنمای امداد زائر نصب شده است.

پوشش کامل از کنگاور تا مرز خسروی و استان دیاله

وی تصریح کرد: در مبادی ورودی از کنگاور تا مرز خسروی و حتی در مناطق همجوار داخل عراق (مانند منظریه در استان دیاله)، خادمان ما به صورت میدانی فعال‌ هستند؛ چه برای استقبال و خوشامدگویی، چه برای تسهیل خدمات مانند اسکان، تغذیه یا رسیدگی به نیازهای اورژانسی.

پاسخ‌گویی ۲۴ ساعته سامانه و اسکان سریع

گودینی گفت: خانواده‌ای وارد استان می‌شود. به‌محض تماس با سامانه، اپراتور ما با توجه به نیاز، آن‌ها را به یکی از مواکب یا خانه‌هایی که به‌عنوان بیت‌الحسین ثبت شده‌اند، متصل می‌کند. فرآیند اسکان معمولاً کمتر از دو دقیقه انجام می‌شود. همچنین اطلاعات محل اسکان، شماره تماس میزبان و لینک مکان جغرافیایی به‌صورت پیامک برای زائر ارسال می‌شود.

پویش‌های تغذیه مردمی و آشپزخانه مرکزی

مسئول اجرائی موکب مردمی امداد زائر در کرمانشاه درباره تغذیه زائران نیز گفت: سامانه دارای یک آشپزخانه مرکزی است که روزانه ۲ هزار پرس غذا طبخ می‌کند. همچنین با کمک مردم، پویش‌هایی مثل «یک لقمه عشق» فعال هستند که روزانه یک‌هزار تا ۲ هزار لقمه ساده تهیه و بین زائران توزیع می‌شود.

همراهی بیماران و خدمات درمانی

گودینی در خصوص خدمات درمانی اظهار کرد: در مواردی که زائر دچار بیماری یا حادثه می‌شود، امداد زائر همراهی کامل دارد. از همراهی در بیمارستان گرفته تا استقرار مواکب پزشکی یا خدمات درمانی اولیه در منازل.

پوشش خدمات خودرویی و سوانح جاده‌ای

وی ادامه داد: خرابی خودروها و سوانح رانندگی در ایام اربعین بسیار شایع است. ما تلاش کرده‌ایم از مکانیکی و برق خودرو گرفته تا یدک‌کش و امداد جاده‌ای، همه خدمات مورد نیاز را پیش‌بینی کنیم و در این حوزه با افراد معتمد و داوطلب داریم.

خدمات حقوقی برای زائران آسیب‌دیده

مسئول اجرائی موکب مردمی امداد زائر در کرمانشاه با اشاره به نیاز مسائل حقوقی خاطر‌نشان کرد: اگر زائری با حادثه‌ای مانند سرقت یا تصادف مواجه شود و امکان توقف طولانی نداشته باشد، ما وکلای داوطلب داریم که آماده ارائه خدمات حقوقی به زائران هستند.

۰۸۳۳۱۳۸ شماره سامانه امداد زائر

گودینی با توجه به مردمی بودن این سامانه به شماره ۰۸۳۳۱۳۸ گفت: امداد زائر بر مبنای مشارکت مردمی شکل گرفته و هر کسی در هر تخصصی، حتی واکس زدن یا عکاسی، می‌تواند وارد این خدمت شود. هدف ما احیای عنوان پرافتخار «دروازه کربلا» برای استان کرمانشاه است و تمام تلاش ما بر این است که مرز خسروی به راحت‌ترین مرز برای زائران تبدیل شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!