سرپرست معاونت حمل و نقل سازمان راهداری:
روزانه ۱۰ پروژه توسط راهداری افتتاح میشود
سرپرست معاونت حمل و نقل سازمان راهداری گفت: سازمان راهداری بهطور میانگین روزانه ۱۰ پروژه را افتتاح میکند؛ این عدد، گواهی بر حجم بالای فعالیتهای سازمان است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ غلامعباس بهرامینیا پیش از ظهر امروز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه که در سالن جلسات اداره کل فنی و حرفهای استان برگزار شد، اظهار داشت: شاید کمتر سازمانی وجود داشته باشد که خدماتش به این اندازه ملموس و قابل رصد باشد؛ این ویژگی، وجه تمایز سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با دیگر نهادها است، چرا که عملکرد این سازمان بهصورت لحظهای بازخورد دارد.
سرپرست معاونت حمل و نقل سازمان راهداری افزود: دو حوزه اصلی فعالیت این سازمان شامل نگهداری راهها و حمل و نقل جادهای است؛ بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کشور از طریق جادهها انجام میشود و کمتر کسی وجود دارد که از حمل و نقل عمومی استفاده نکرده باشد این موضوع، مسئولیت سازمان را دوچندان میکند.
وی تصریح کرد: نگهداری راهها، کاری بسیار دشوار و طاقتفرسا است که باید بهصورت شبانهروزی انجام شود تا حداقلهای ایمنی برای تردد فراهم باشد؛ سازمان راهداری، یک «ابر سازمان» محسوب میشود که با بیش از ۲۲ هزار نیروی انسانی، از نظر تعداد پرسنل حتی از بسیاری از وزارتخانهها بزرگتر است؛ اگر خانواده حمل و نقل کشور را نیز در نظر بگیریم، این تعداد به ۳ تا ۴ میلیون نفر میرسد که شبانهروز تلاش میکنند.
بهرامینیا بیان کرد: در بخش پروژهها، سازمان راهداری بهطور میانگین روزانه ۱۰ پروژه را افتتاح میکند؛ این عدد، گواهی بر حجم بالای فعالیتهای سازمان است؛ همچنین ۱۲ هزار راهدار در سراسر کشور مشغول انجام عملیات راهداری زمستانی هستند؛ کاری که در سرمای شدید و یخبندان انجام میشود؛ استان کرمانشاه یکی از استانهایی است که همیشه درگیر زمستان و بازگشایی جادهها است.
سرپرست معاونت حمل و نقل سازمان راهداری خاطرنشان کرد: اعتبارات موجود برای نگهداری راهها کافی نیست؛ برای نگهداری استاندارد جادهها، سالانه به ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است، اما تنها یکنهم این اعتبار تأمین میشود، این شرایط سازمان را وادار کرده تا منابع جدیدی را از طریق دولت و نمایندگان مجلس پیگیری کند، هدف این است که سطح سرویس جادهها بهبود یابد و حداقلهای ایمنی رعایت شود.
وی عنوان کرد: در بخش حمل و نقل جادهای، سالانه بیش از ۵۵۰ میلیون تن کالا و ۱۵۰ میلیون مسافر جابهجا میشود؛ اما به دلیل غیراقتصادی بودن سرمایهگذاری در این حوزه، ناوگان حمل و نقل با مشکلاتی همچون فرسودگی مواجه است، بهویژه در بخش مسافری، کمبود صندلی نمود بیشتری دارد؛ بهعنوانمثال، در ایام اربعین این کمبود به وضوح قابل مشاهده است.
بهرامینیا خاطرنشان کرد: برنامههایی برای نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گرفته است؛ در برنامه هفتم توسعه، تکالیف مشخصی برای نوسازی ناوگان دیده شده و آئیننامههای اجرایی آن در حال نهایی شدن است؛ در صورت اجرای این برنامه، طی یکی دو سال آینده میتوان از وضعیت فعلی فرسودگی ناوگان عبور کرد.
سرپرست معاونت حمل و نقل سازمان راهداری افزود: سال گذشته، مقرر شد ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید برای ایام اربعین تأمین شود، اما به دلایل مختلف، این برنامه بهطور کامل اجرایی نشد، بخشی از این اتوبوسها به استان کرمانشاه اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: استان کرمانشاه، با دو مرز مهم خسروی و پرویزخان، یکی از استانهای کلیدی در حمل و نقل کشور است؛ مرز پرویزخان بهعنوان دومین مرز ترانزیتی کشور و اولین مرز زمینی اهمیت ویژهای دارد؛ مرز خسروی نیز بهعنوان مرز اصلی زائران اربعین شناخته میشود؛ طی دو سال گذشته، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای بهبود محورهای منتهی به این مرزها هزینه شده است.
بهرامینیا اذعان کرد: همچنان اعتباراتی که در اختیار سازمان قرار دارد، پاسخگوی حجم مسئولیتها نیست؛ برای نوسازی، بیش از یک هزار دستگاه ماشینآلات راهداری خریداری شده که ۸۰ درصد آنها وارداتی هستند، این ماشینآلات به استانها بر اساس شاخص راهها تخصیص داده میشود.
سرپرست معاونت حمل و نقل سازمان راهداری در پایان گفت: مسئولیتهای سازمان راهداری، امانتی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود، خوشا به حال کسانی که این امانت را بهخوبی به سرانجام برسانند و یادگارهای ارزشمندی از خود بهجا بگذارند.
انتهای خبر/