حالت تاریک
دوشنبه, 01 بهمن 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
شادی‌های پایدار را بشناسیم
تأملی در قرآن؛

شادی‌های پایدار را بشناسیم

شادی مطلق از درون خود فرد آغاز می‌شود که قسمت اعظم آن در روابط توأمان فرد با خدا شکل می‌گیرد و مابقی در روابط فرد با دیگران و محیط قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شادی و نشاط از جمله نیازهای روحی و روانی انسان است که در جنبه‌های مختلف حیات وی ایفای نقش می‌کند؛ امّا همیشه این سئوال ذهن افراد را به خود مشغول داشته که آیا محتوا و قالب شادی با روح دین و فطرت انسانی سازگار است؟ و آیا هر نوع شادی و نشاطی مورد موافقت شرع است؟ و آیا قرآن در این رابطه به نیازهای روانی انسان نیز توجه کرده است یا خیر؟ 

قرآن کریم، به‌عنوان کتاب هدایت بشر، با درک عمیقی از فطرت انسان، به نیازهای روحی و جسمی او پاسخ داده است؛ یکی از این نیازهای فطری، جستجوی شادی و نشاط است که قرآن نیز به اهمیت آن اذعان کرده و آیات متعددی را به این موضوع اختصاص داده است. 

اساس تعالیم آسمانی، در زندگی جاودان و ابدی انسان، نشان می‌دهد که شادی مطلوب جز در پرتو دینداری، تحقق نخواهد یافت؛ در تعالیم قرآنی، دینداری مصداق شادی مطلوب بیان شده است و علاوه بر آن، این موضوع به صورت دقیق، جامع و کامل، هماهنگ با تمام ابعاد زندگی انسان و منطبق با خواسته‌های فطری او جهت نیل به سعادت دنیا و آخرت طراحی شده است. 

با مراجعه به آیات و روایات معلوم شده است قرآن بستر اعتدال‌گرایانه‌ای را در خصوص غم و شادی برای مخاطبان خود فراهم کرده است. 

شادی توأم با اهداف الهی مورد تأیید قرآن است

مجتبی بیگلری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان، شاد زیستن است؛ چرا که انسان فطرتاً از غم و اندوه گریزان و به سرور و نشاط تمایل دارد و در این راستا به طور قطع، اسلام که دینی فطری و تأمین‌کننده نیازها و صلاح دنیا و آخرت انسان است نه‌تنها مخالف شادی و فرح نیست، بلکه حامی و پشتیبان آن نیز است. 

این استاد دانشگاه افزود: در قرآن و روایات شادی جایگاه خاصی دارد و به گونه‌های مختلف مورد تأیید قرار گرفته است؛ اما نه شادی عبث و بیهوده بلکه شادی توأم با اهداف الهی که وسیله‌ای جهت رسیدن انسان به کمال الهی محسوب شود. 

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل شادمانی، باورهای دینی است؛ امام صادق (ع) می‌فرماید: اگر مردم می‌دانستند که شناخت خدا چه فضیلتی دارد، به آنچه خدا از شکوفه زندگی دنیا و نعمت آن در اختیار دشمنان نهاده، چشم نمیدوختند و دنیای آن‌ها، نزدشان از آنچه بر آن پا می‌هند، کمتر بود و بی‌گمان، از شناخت خدا، بهره‌مند می‌شدند. 

بیگلری بیان داشت: دین اسلامی که بر پایه رأفت و مهربانی و وفق و مدارا است و جز به سعادت دنیا و آخرت انسان نمی‌اندیشد مگر ممکن است به شادی و شاد زیستن انسان توجه نکرده باشد. 

این استاد دانشگاه با استناد به آیه شریفه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، ایمان را یکی از مهم‌ترین عوامل شادمانی برشمرد؛ و گفت: ایمان به خداوند، آرامش قلبی و اطمینانی را به همراه می‌آورد که تمامی دغدغه‌ها و نگرانی‌های روحی را فرو می‌نشاند؛ همچنین، به نقل از پیامبر اکرم (ص) خداوند حکیم، آسایش و شادمانی را در یقین و خرسندی قرار داده و غم و اندوه را در شک و ناخرسندی. 

وی خاطرنشان کرد: ایمان و اعتقاد به حکمت الهی و صلاحی که خداوند برای انسان در نظر گرفته است، به انسان این قدرت و امکان را می‌دهد که او را در دوران درد و رنج یاری کند: «قُلْ مَنْ یُنَجِّیکُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرینَ قُلِ اللَّهُ یُنَجِّیکُمْ مِنْها وَ مِنْ کُلِّ کَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِکُون» این گونه می‌توان گفت که مایه نجات حقیقی و آرامش قلوب و رسیدن به شادی واقعی، مسئله ایمان است که با ذکر و یاد دائمی خداوند حاصل می‌شود. 

شادی زیرمجموعه کارهای شایسته و اخلاق پسندیده است

اعظم فرجامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: هرگاه انسان به آینده امید داشته باشد، در خود احساس سبک‌بالی و آسودگی می‌کند و ملالت، خستگی فکر و شکست، او را آزار نمی‌دهد؛ یکی از راه‌های مهم کسب شادی، کنار آمدن با مشکلات و رضایت‌مندی از مقدرات الهی است. 

این استاد دانشگاه افزود: از عوامل شادمانی که در زیر مجموعه کارهای شایسته و اخلاق پسندیده قرار می‌گیرد، همان رفتارهای شایسته‌ای است که قرآن و روایات به آن اشاره دارد، خداوند در آیه ۱۱۲ قرآن کریم می‌فرماید: «بَلی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون»؛ در آیه ۹۷ سوره نحل آمده است: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُون». 

وی افزود: خدمت به مستضعفان و محرومان جامعه یکی از شیرین‌ترین عبادت‌ها محسوب می‌شود و افراد جامعه اسلامی موظف هستند برای رضای خدا و کم کردن بار غم از دوش یتیمان و بیچارگان بی‌ریا و بدون منت نهادن و به صورت ناشناس که نشان از تبلور نوع دوستی و مهرورزی است به آن‌ها کمک کنند و روز به روز بر گسترش فعالیت‌های خود در این زمینه که سرشار از مهر و عاطفه است بیفزایند، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: نیکوترین زندگی، از آن کسی است که مردم در سایه فضیلت او زندگی کنند. 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: خدمت بدون منت تنها می‌تواند از یک اخلاص و نیت پاک بلند شود و در نتیجه آن می‌توانیم بروز محبت‌ها و شادی‌های فردی و اجتماعی را ببینیم؛ از آن جایی که شادی و سرور برای انسان مطلوب است و آثار و برکات بسیاری دربر دارد، توجه به اسباب سرور و شادی از جمله شوخی نیز مطلوب است، هرچند که در اسلام، آنچه پسندیده است حفظ تعادل و اعتدال به ویژه در رفتار است همان‌گونه که پیامبر (ص) فرموده‌اند که: «من شوخی می‌کنم و جز حق چیزی نمی‌گویم.»؛ امام صادق (ع) در بیان صفات مؤمن می‌فرمایند: «هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه در او دعابه باشد» راوی سؤال کرد دعابه چیست؟ حضرت فرمودند: «مزاح». 

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل شاد زیستن تبسم و لبخند است؛ پیشوایان دین به خصوص پیامبر اکرم (ص) خنده‌رو بودند؛ در روایتی آمده است: رسول خدا (ص) هنگام سخن گفتن تبسم می‌کرد؛ البته خندیدن باید به گونه‌ای باشد که شخصیت انسان آسیب نبیند و با وقار و متانت در تضاد نباشد در این صورت، خنده، به موقع و متعادل خواهد بود؛ امام علی (ع) در توصیف پرهیزکاران می‌فرماید: اگر کسی بخندد، صدایش به قهقهه بلند نمی‌شود؛ بنابراین خنده از عوامل مهم شادی‌آفرین است که برای شادی نشاط لازم و مفید است. 

فرجامی عنوان کرد: از جمله راهکارهایی که باعث می‌شود حزن و اندوه از دل انسان زدوده شود، نیکی به دیگران و پرداخت زکات و صدقه است؛ خداوند متعال در قرآن کریم در آیه ۲۷۷ می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ». 

وی به دیگر عوامل شادی اشاره کرد و گفت: انجام کارهای نیک، شادی و انبساط روحی برای فرد نیکوکار به وجود می‌آورد، این شادی باعث می‌شود نگرانی و غم‌هایی که در آن فرد وجود داشته، کمتر احساس شود؛ لذا می‌توان این گونه استنباط کرد که کمک به دیگران و انجام کارهای نیک، نوعی داروی آرام کننده برای آلام روحی انسان است. 

این استاد دانشگاه در پایان گفت: از دیگر عوامل شادی آفرین تلاش انسان در راستای به دست آوردن رزق و روزی است و چه بسا، کوشش در جهت کسب مال، خود تفریح محسوب شود؛ باید دانست که رزق و روزی به دست خداوند است و به هر کس که بخواهد و بنا به مشیت خود، عطا خواهد کرد. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ برای مدیریت غم و شادی آنچه که مسلم است این است که شادی افراد صرفاً با فراهم آوردن رفاه مادی و امکانات زندگی برای آن‌ها محقق نمی‌شود چرا که شادی مطلق از درون خود فرد آغاز می‌شود که قسمت اعظم آن در روابط توأمان فرد با خدا شکل می‌گیرد و مابقی در روابط فرد با دیگران و محیط قرار دارد. 

قرآن شادی‌هایی را تأیید کرده و در مواردی دیگر انسان را از برخی امور باز داشته است که باعث شادی شده اما عواقب سویی را به همراه خواهد داشت. 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.