به بهانه ۱۶ آذر؛
مطالبات دانشجویان کرمانشاهی بازخوانی شد
به بهانه ۱۶ آذر طی نشستی صمیمی با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه رازی مطالبات دانشجویان کرمانشاهی بازخوانی شد.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ ۱۶ آذر و روز دانشجو بهانهای برای برگزاری نشستی صمیمی میان دانشجویان دانشگاه رازی و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه در روز شنبه هفدهم آذرماه بود که طی آن دانشجویان به بیان مطالبات خود پرداختند.
مهمترین مطالبات دانشجویان ارتقای کیفیت خدمات رفاهی از جمله رفع مشکلات خوابگاهها و تغذیه، مسائل سیستم آموزشی، رفع تبعیض میان دانشجویان ایرانی و بینالملل و همچنین ارتقای سیستم آموزشی متناسب با بازار کار بود.
دعوت از استاندار کرمانشاه برای حضور در دانشگاه مادر استان از دیگر مطالبات دانشجویان بود؛ آنها تأکید کردند که مشکلات دانشگاه محدود به مسائل داخلی نیست بلکه نیازمند همراهی و حمایت مسئولان استانی است.
سخنرانی رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه حسن ختام مراسم بزرگداشت روز دانشجو بود.
ضرورت سیاستورزی آگاهانه و بصیرت در دانشگاه
در ابتدای این مراسم، محمدنبی احمدی، با تبریک روز دانشجو اظهار داشت: دانشجو بودن تنها یک عنوان نیست، بلکه مسیری است که هر فرد با ورود به دانشگاه آغاز میکند و این مسیر باید با جستجوی مداوم دانش و حقیقت ادامه پیدا کند، دانشجو بودن، نماد جویندگی و حقیقتطلبی است و این هویت باید تا پایان عمر حفظ شود.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه سپس به ترکیب معنایی واژه دانشجو اشاره کرد و آن را متشکل از دو بخش دانش و جوینده دانست و افزود: دانشجو کسی است که هرگز از آموختن دست برنمیدارد و با بصیرت و آگاهی، در مسیر کشف حقایق و خدمت به جامعه گام برمیدارد.
وی با اشاره به نقش سیاست در زندگی دانشجویان و جامعه دانشگاهی، اهمیت تفکیک سیاستورزی آگاهانه از سیاستزدگی را یادآور شد و گفت: سیاست به معنای حقیقی خود، علمی برای تدبیر و مدیریت صحیح امور جامعه است.
احمدی خاطرنشان کرد: این تعریف، برآمده از اندیشههای بزرگان دینی و سیاسی ماست که سیاست را عین دیانت میدانستند، از این رو، دانشجو باید با آگاهی از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه خود، نقش مؤثری ایفا کند.
تفاوت نگاه به سیاست در جوامع غربی و اسلامی
وی در ادامه، تفاوت نگاه به سیاست در جوامع غربی و اسلامی را مورد بررسی قرار داد و افزود: در فرهنگ غربی، سیاست اغلب به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف کثیف و غیرانسانی تعبیر میشود، این نوع سیاست، چیزی جز فساد و بیاخلاقی به همراه ندارد.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: اما در نگاه دینی و اسلامی، سیاست علم مدیریت جامعه بر پایه اصول اخلاقی و معنوی است، این سیاست است که ما باید در دانشگاهها و جامعه خود به آن پایبند باشیم.
احمدی همچنین بر اهمیت بصیرت به عنوان لازمه سیاستورزی آگاهانه تأکید کرد و گفت: بصیرت همان کاری را برای عقل انجام میدهد که چشم برای دیدن انجام میدهد، بصیرت تنها به ظاهر حوادث نگاه نمیکند، بلکه پشت پرده رویدادها را تحلیل کرده و به حقیقت نزدیک میشود، بدون بصیرت، سیاستورزی دانشجویان میتواند به ابزار شدن برای دیگران منجر شود، در حالی که دانشجو باید خود روشنگر و آزاداندیش باشد.
۱۶ آذر؛ نماد ایستادگی دانشجویان در برابر استبداد و استکبار
احمدی به بررسی تاریخچه روز دانشجو و حماسه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ پرداخت و گفت: روز دانشجو یادآور ایستادگی دانشجویان در برابر دخالتهای استکباری و ظلم رژیم پهلوی است.
وی گفت: در ۱۶ آذر ۱۳۳۲، سه دانشجوی مبارز، شهیدان احمد قندچی، مهدی شریعترضوی و مصطفی بزرگنیا در دانشکده فنی دانشگاه تهران به دست نیروهای رژیم پهلوی به شهادت رسیدند لذا این روز، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات دانشجویی و نمادی از استکبارستیزی جامعه دانشگاهی است.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: در آن دوران، جامعه دانشگاهی کشور با شنیدن خبر سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیسجمهور وقت آمریکا، به ایران در اعتراض به دخالتهای آمریکا و انگلیس به پا خاست، این اعتراضات با سرکوب شدید رژیم همراه بود و به شهادت این سه دانشجوی عزیز انجامید. اما این حماسه، نقطه شروعی برای تحولات عمیقتر در مسیر انقلاب اسلامی بود.
تفاوت ماهیت ۱۶ آذر پیش از انقلاب و پس از انقلاب
احمدی با مقایسه ماهیت ۱۶ آذر پیش و پس از انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب، ۱۶ آذر نمادی از اعتراضات دانشجویی علیه استبداد و دخالتهای خارجی بود که رژیم پهلوی تلاش میکرد با سرکوب شدید، این اعتراضات را در نطفه خفه کند.
وی گفت: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این روز به مناسبت تکریم و بزرگداشت شهدای دانشجو تبدیل شد، امروز ۱۶ آذر دیگر روز اعتراض نیست، بلکه روز تعظیم و احترام به رشادتهای دانشجویان است.
احمدی همچنین بر اهمیت برخورد منصفانه و قانونی با دانشجویان تأکید کرد تا ضمن حفظ نظم و امنیت دانشگاه، حقوق دانشجویان نیز رعایت شود.
وی در این جلسه اعلام کرد: قوانین موجود به دانشگاه این اجازه را میدهد تا در موارد تخلف جدی، اقدامات لازم را انجام دهد.
وی افزود: دانشجویانی که مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی در خوابگاه آنها اثبات شود، تا زمان تشکیل کمیته انضباطی از ورود به دانشگاه منع میشوند، پس از تشکیل کمیته و بررسی مستندات، تصمیمگیری نهایی انجام خواهد شد.
وی همچنین از دانشجویان درخواست کرد که در صورت مشاهده موارد تخلف، با ارائه مستندات به مسئولان، آنها را در رسیدگی به این مشکلات یاری کنند.
رئیس دانشگاه رازی در پایان، از دانشجویان خواست که با آگاهی و بصیرت، در مسیر تحولات سیاسی و اجتماعی کشور نقشآفرینی کنند و گفت: مقام معظم رهبری به درستی فرمودند که معنایی ندارد دانشجوی ما نداند در جهان چه میگذرد، این جمله باید سرلوحه کار دانشجویان قرار گیرد، ما باید بدانیم در اطرافمان چه رخ میدهد و با تحلیل درست، برای روشنگری و حل مشکلات جامعه تلاش کنیم.
در حاشیه این مراسم خبرنگار «مرصاد»؛ با تنی چند از دانشجویان به گفتگو نشست.
نارضایتی دانشجویان از پائینبودن سطح علمی برخی اساتید
ن. رضایی دانشجوی رشته ادبیات فارسی در گفتگو با خبرنگار «مرصاد»؛ اظهار داشت: برخی از اساتید دانشکدههای اقماری از سطح علمی پائینتری برخوردار هستند و این موضوع باعث نارضایتی دانشجویان شده است.
وی همچنین به وضعیت نامناسب خوابگاهها نیز اشاره کرد و گفت: در خوابگاه دخترانه جوانرود، خرابی تختها و کمبود امکانات گزارش شده که نیاز به رسیدگی فوری دارد، همچنین، کیفیت پایین غذا به دلیل انتقال مواد اولیه از کرمانشاه به سنقر، از دیگر مشکلاتی است که دانشجویان را با چالش مواجه کرده است.
چالش ارتباط صنعت و دانشگاه
م. مرادی دانشجوی رشته حسابداری در گفتگو با خبرنگار «مرصاد»؛ به چالش ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود پتانسیل بالای علمی دانشگاه رازی، استان کرمانشاه همچنان در صدر جدول بیکارترین استانهای کشور قرار دارد بنابراین دانشگاه باید نقشی کلیدی در کاهش این آمار ایفا کند.
وی گفت: ما هر سال در گزارشهای اقتصادی میبینیم که کرمانشاه از نظر نرخ بیکاری در وضعیت بحرانی قرار دارد، دانشگاه رازی بهعنوان یک دانشگاه مادر، چه اقدام مؤثری برای کاهش این آمار انجام داده است، باید این مباحث بررسی شود.
شیوع مصرف دخانیات و مواد الکلی در بین برخی دانشجویان
ف. ملکشاهی دانشجوی فلسفه در گفتگو با خبرنگار «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی دیگر از نگرانیهای مهم، شیوع مصرف دخانیات، مواد مخدر و حتی مشروبات الکلی در محیط دانشکدهها و خوابگاهها است.
وی گفت: این وضعیت در شأن دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر کشور نیست و نیازمند نظارت و اقدامات عملی جدی از سوی مسئولان است بنابراین از مسئولان دانشگاه انتظار داریم تا با حضور میدانی بیشتر، وضعیت موجود را از نزدیک مشاهده کنند و به شیوهای عملیاتی به این مسائل رسیدگی کنند و طبق قوانین با دانشجویان متخلف باید با جدیت برخورد شود.
کاهش مشارکت دانشجویان در برنامههای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
ح. امیری دانشجوی رشته حقوق در گفتگو با خبرنگار «مرصاد»؛ به کاهش مشارکت و حضور دانشجویان در برنامههای فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: آمفیتئاترهای دانشگاه که زمانی میزبان پرشورترین برنامهها بودند، اکنون با استقبال اندک مواجهاند، به نظرم نتوانستهاند جذابیت کافی برای دانشجویان ایجاد کنند.
وی با اشاره به مشکلات و دغدغههای موجود، تأکید کرد: برنامهها باید بر اساس نیازها و دغدغههای واقعی دانشجویان طراحی شوند و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه چارهای بیندیشد که چگونه میتوان با تغییر رویکرد، این روند را اصلاح کرد.
لزوم بازنگری در سیستم آموزشی دانشگاهها
م. عبداللهیان یکی از دانشجویان ترم اول رشته اقتصاد در گفتگو با خبرنگار «مرصاد»؛ با بیان دغدغههای خود، از فاصله بین آنچه در دانشگاهها تدریس میشود و نیازهای واقعی بازار کار و جامعه انتقاد کرد.
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه بهعنوان مرکزی برای آموزش گفت: دانشگاه جایی است که باید در آن ایدهها و خلاقیتها رشد کند، اما سیستم آموزشی فعلی متعلق به قرن هجدهم است و توان پاسخگویی به نیازهای قرن بیست و یکم را ندارد.
این دانشجو با انتقاد از عدم تطابق محتوای آموزشی با نیازهای روز جامعه و سرعت تغییرات فناوری افزود: در دنیایی که هر روز دگرگون میشود، آموزش سنتی دیگر کارآمد نیست لذا آموزش فناوریهای مدرن، برنامهنویسی و مهارتهای کاربردی ضرورت دارد.
ضرورت آموزشهای متناسب با بازار کار
ش. احمدیان دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی در گفتگو خبرنگار «مرصاد»؛ اظهار داشت: باید بهجای تمرکز بر جزئیاتی که در بازار کار کاربردی ندارند، مهارتهایی را یاد بگیریم که بتواند ما را در دنیای مدرن امروز توانمند کند، آموزش صرفاً تئوری و بیربط به نیازهای بازار کار، نهتنها کمکی به دانشجویان نمیکند، بلکه آنان را از مسیر واقعی پیشرفت دور میکند.
این دانشجو با اشاره به تجربه شخصی شرکت در کارگاههای مختلف گفت: کارگاهها و کلاسهایی که برگزار میشود، بهجای آنکه مهارتافزا باشد، گاه توسط افرادی تدریس میشود که خود به اندازه کافی در آن حوزه تخصص ندارند، این رویکرد نهتنها انگیزه دانشجویان را کاهش میدهد، بلکه زمان و انرژی آنها را نیز هدر میدهد.
وی از مسئولان دانشگاه خواست تا با بازنگری در روشهای آموزشی، شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان بتوانند مهارتهای واقعی و کاربردی برای ورود به دنیای کار و زندگی مدرن کسب کنند.
این دانشجوی شیمی گفت: دنیا دیگر مرز ندارد و ما باید آموزشهایی ببینیم که بتواند ما را در هر نقطه از جهان توانمند کند، این امر تنها با تغییر نگاه و رویکرد سیستم آموزشی امکانپذیر است.
مشکلات صنفی و رفاهی؛ دغدغه همیشگی دانشجویان
ب. خاطری دانشجوی جدیدالورود رشته الهیات در گفتگو با «مرصاد»؛ اظهار داشت: فضای خوابگاهها در بسیاری موارد انگیزه تحصیل را از دانشجویان میگیرد و برخی ورودیهای جدید حتی در همان ماههای ابتدایی تحصیل با مشکلات روحی و رفاهی مواجه میشوند.
وی گفت: ورود به دانشگاه برای بسیاری از ما با امیدها و آرزوهای فراوانی همراه بود، اما این شرایط کافی نیست، از مشکلات اتاقهای خوابگاه گرفته تا نبود امکانات رفاهی و کمبود سرویس ایاب و ذهاب، همگی از مشکلات دانشجویان هستند.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ این نشست با تأکید بر لزوم تعامل بیشتر میان دانشجویان و مسئولان دانشگاه به پایان رسید.
دانشجویان خواستار تشکیل جلسات مستمر برای پیگیری این مطالبات شدند و ابراز امیدواری کردند که برنامههای آینده، با هدف اثرگذاری بیشتر طراحی و اجرا شود.
بهنظر میرسد دانشگاه رازی، بهعنوان یکی از دانشگاههای مادر در غرب کشور، نیازمند بازنگری در سیاستها و برنامههای خود برای پاسخگویی بهتر به نیازهای دانشجویان و جامعه است.
گفتنی است؛ این نشستها نشاندهنده اهمیت شنیدن صدای دانشجویان و تلاش برای رفع مشکلات آنان است؛ امری که میتواند به بهبود فضای دانشگاهی و افزایش رضایت دانشجویان منجر شود.