حالت تاریک
شنبه, 24 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
مهدی موعود؛ وارث حکمت و عدالت علوی
عضو انجمن علمی مهدویت عنوان کرد:

مهدی موعود؛ وارث حکمت و عدالت علوی

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم ، با تفسیر خطبه ۱۸۱ نهج‌البلاغه، حضرت مهدی(عج) را وارث تمام‌عیار حکمت و عدالت الهی دانست و ضمن اشاره به غربت اسلام در آخرالزمان، بر لزوم شناخت صحیح امام عصر تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد نصرالله‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در تفسیر خطبه ۱۸۱ نهج البلاغه، اظهار داشت: معنای آن این است که حضرت مهدی (عج) زره حکمت را بر تن دارند و از تمایلات نفسانی و وابستگی‌های دنیوی دور هستند، وجود ایشان سراسر معرفت، اشتیاق و توجه به حکمت است. 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: در این خطبه، امیرالمؤمنین (ع) اسلام را به شتری زخمی و خسته تشبیه کرده‌اند که در غروب زمان و غربت به سر می‌برد؛ اشاره‌ای تلویحی به شرایط دشوار اسلام در دوران آخرالزمان و پیش از ظهور منجی. 

وی تصریح کرد: حضرت مهدی (عج) در این خطبه به‌عنوان آخرین خلیفه پیامبران و باقیمانده حجت‌های الهی معرفی شده‌اند؛ کسی که در غیبت به سر می‌برد و با عدالت و حکمت، جهان را از ظلم نجات خواهد داد. 

نصرالله‌پور عنوان داد: این خطبه در سال چهلم هجری در کوفه ایراد شده است؛ زمانی که امیرالمؤمنین (ع) بر سنگی ایستاده، با لباسی ساده و آثار سجده بر چهره، پس از حمد الهی و توصیه به تقوا، ویژگی‌های حضرت مهدی (عج) را بیان فرمودند. 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: طبق حدیث ثقلین، قرآن و اهل بیت (ع) از یکدیگر جدا نمی‌شوند و حضرت علی (ع) در این خطبه، به غربت و مهجوریت هر دو اشاره کرده‌اند؛ علمای بزرگی این بخش را ناظر به حضرت مهدی (عج) دانسته‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: برخلاف دیدگاه معتزلیان که حضرت مهدی (عج) را تنها شخصی در آینده می‌دانند، شیعه اثناعشری معتقد است ایشان در سال ۲۵۵ هجری قمری متولد شده و اکنون در غیبت به‌سر می‌برند؛ همچون خورشید پشت ابرها. 

نصرالله‌پور ادامه داد: در دوران غیبت، نور حضرت مهدی (عج) به جهانیان می‌رسد، گرچه حضورشان مشهود نیست؛ این غیبت بنا بر حکمت الهی است و ظهور ایشان در زمانی خاص و با فرمان خداوند برای برپایی عدالت جهانی خواهد بود. 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم درباره حکمت حضرت، بیان کرد: موعود آخرالزمان (عج) حکمت را با تمام آدابش در اختیار دارد؛ حکمت به‌معنای درک حقایق هستی، اطاعت کامل از خدا و خشیت الهی است که در وجود آن حضرت به‌صورت کامل و نهادینه جلوه دارد. 

وی تصریح کرد: امام زمان (عج) در برابر فتنه‌های درونی و خارجی مصون‌اند؛ در بالاترین مقام تقوا قرار دارند و از همه خصلت‌های بشری، تنها حکمت را به‌عنوان ارزش برتر برگزیده‌اند که در کلام امیرالمؤمنین (ع) تأکید شده است. 

نصرالله‌پور به استناد به آیه ۲۶۹ سوره بقره «وَمَن یُؤْتَ الحِکمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا»، افزود: حضرت مهدی علیه‌السلام با دل بریدن از دنیا، به حکمت و فضایل اخلاقی انس دارند و معنویت را برگزیده‌اند. 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به به آیه ۷۷ سوره نساء، عنوان کرد: حضرت مهدی (عج) با پرهیز از دلبستگی به دنیا، در مسیر حکمت، تقوا و شناخت الهی گام برداشته و الگوی کامل معنویت در آخرالزمان هستند. 

وی در ادامه، به خطبه ۸۰ نهج‌البلاغه «الحکمة ضالة المؤمن»، تأکید کرد: حضرت مهدی علیه‌السلام همان گمشده حکمت‌اند که آن را به‌صورت کامل و جامع در اختیار دارند. 

نصرالله‌پور گفت: در عصر آخرالزمان، اسلام مظلوم خواهد شد؛ قرآن و عترت مهجور می‌گردند و آن هنگام که تعالیم الهی مورد بی‌مهری قرار گیرد، امام حق نیز از دیده‌ها غایب می‌شود و در غربت و دوری از مردم قرار می‌گیرد. 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم اذعان کرد: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده‌اند که هنگام ظهور حضرت مهدی، حضرت عیسی علیه‌السلام از آسمان نازل می‌شود و پشت سر ایشان نماز می‌گزارد. این موضوع، هم‌راستایی ادیان آسمانی را نشان می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: اسلام در آغاز با غربت و کمی یاور شروع شد و در پایان نیز چنین خواهد بود. خوشا به حال آنان که در این دوران غربت، بر ایمان خود استوار می‌مانند و از امتحانات الهی سربلند بیرون می‌آیند. 

نصرالله‌پور به حدیثی از امام کاظم علیه‌السلام در کتاب منتخب اشاره کرد: «هو الطرید الوحید الغریب…» و افزود: حضرت مهدی علیه‌السلام به‌عنوان منجی نهایی، از اهل دنیا و مظاهر ظلم دور هستند و در اوج غربت زندگی می‌کنند. 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی حضرت مهدی (عج) باقی‌ماندن حجت خدا و خلافت حقیقی پیامبران است. این ویژگی تنها به انبیا، اوصیا و ائمه معصومین علیهم‌السلام اختصاص دارد و در زمان غیبت، تنها به ایشان تعلق دارد. 

وی ادامه داد: این توصیفات دقیق در خطبه ۱۸۱ نهج‌البلاغه، ضرورت شناخت صحیح امام زمان (عج) و شاخص‌های حقانیت ایشان را روشن می‌سازد، لذا مسلمانان نباید فریب مدعیان دروغین مهدویت را بخورند و باید آن‌ها را طرد کنند. 

نصرالله‌پور به بخش پایانی خطبه اشاره کرد که امیرالمؤمنین (ع) یارانشان را نصیحت کرده، یاد شهدا را گرامی داشتند و ایشان را برای جهاد در برابر معاویه آماده ساختند؛ اما اتفاقات تلخی رخ داد. 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: امام علی (ع) خطاب به یاران فرمودند: آیا منتظرید رهبری جز من راه را نشان دهد؟ من همان پندی را به شما دادم که پیامبران به امت‌ها داده‌اند. شما را با تازیانه کلام ادب کردم، ولی گوش نکردید. 

نصرالله‌پور فزود: حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: آن‌ها که دل از دنیا بریدند، برای آخرت آماده شدند. آن‌ها که در صفین جان باختند، زیانی ندیدند. وقتی امام یاد آن شهدا کردند، به گریه افتادند و سپاه را برای جهاد فراخواندند. 

وی در پایان گفت: اما پیش از آغاز جنگ صفین، امام علی (ع) ضربت خوردند و سپاهیان پراکنده شدند؛ گویی امام، همه یاران راستین خود را از دست داده بودند. این‌گونه غربت امام حق تکرار شد. 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!