
دم خروس بینظارتیها در آموزشوپرورش کرمانشاه بیرون زد؛
مُشت کتککاری معلم کرمانشاهی نمونه خروارها خشونت
یکی از مصادیق عدم نظارت در نهاد مقدس آموزش و پرورش استان کرمانشاه، انتشار فیلمی مبنی بر کتککاری دانشآموزان توسط معلم کرمانشاهی بود که موجب ورود مدعیالعموم به این موضوع شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ رفتار قابل تأمل یک معلم کرمانشاهی که اخیراً با خشونت به جان یکی از دانشآموزان افتاد و فیلم آن به سرعت در شبکههای اجتماعی منتشر شد، یک بار دیگر زنگ خطر را برای نهاد آموزش و پرورش به صدا درآورد.
در شرایطی که رسالت آموزش و پرورش، تربیت نسل آینده با دانش و منطق است، چنین رفتارهای سخیفی، نه تنها چهره نظام آموزشی را مخدوش میکند بلکه آینده دانشآموزان ما را با تهدیدی جدی روبهرو میسازد.
چگونه معلمی که توان کنترل خشم خود را ندارد، همچنان در جایگاه تعلیم و تربیت باقی مانده است؟ چه نظارتی بر سلامت روانی، رفتاری و صلاحیت حرفهای معلمان وجود دارد؟
معلمان مجاز به تنبیه فیزیکی نیستند
سلیمان محبی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با تأکید بر اینکه هیچ گونه رفتار خارج از ضوابط تربیتی در مدارس قابل قبول نیست، اظهار داشت: پرونده مربوط به تنبیه فیزیکی اخیر در یکی از مدارس کرمانشاه در حال بررسی دقیق است و مطابق آئیننامه انضباطی با معلم و دانشآموز برخورد خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: دانشآموزان باید مورد احترام و محبت باشند و اگر مشکلی از جانب آنها نیز ایجاد شود، ساز و کارهای انضباطی مشخصی برای رسیدگی به تخلفات دانشآموزان وجود دارد که باید در همان چارچوب عمل شود.
وی خاطرنشان کرد: معلمان و کادر آموزشی مجاز به اعمال تنبیه بدنی نیستند و حتی در صورت بروز تخلف از سوی دانشآموز، باید بر اساس آئیننامه انضباطی برخورد شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تأکید کرد: در این موضوع نیز ما به هیچ عنوان رفتار خودسرانه و خارج از ضوابط را تأیید نمیکنیم.
پرونده این معلم در حال بررسی است
محبی از تشکیل پرونده برای معلم مذکور خبر داد و گفت: این پرونده به هیأت رسیدگی ارجاع داده شده و پس از بررسی دقیق، در این خصوص تصمیمگیری خواهد شد هر چند در بررسیهای انجامشده، مشخص شد که نیت معلم خیرخواهانه بوده است.
وی با اشاره به حساسیت وظیفه معلمان، از همه فرهنگیان خواست که با دلسوزی، صبوری و رعایت اصول تربیتی با دانشآموزان رفتار کنند و افزود: یکی از اهداف آموزش و پرورش این است که مدرسه محیطی ایمن، آرام و تربیتی برای دانشآموزان باشد.
ورود دادستان به موضوع ضرب و شتم دانشآموز کرمانشاهی
حمیدرضا کریمی نیز با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی که در آن یک معلم اقدام به ضرب و شتم دانش آموز خود میکند، اظهار داشت: برخورد نامناسب این معلم با دانشآموزان بهویژه ضرب و شتم یکی از دانش آموزانش بازتاب زیادی در شبکههای اجتماعی داشته است.
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه افزود: پس از انتشار این فیلم، برای پیگیری آن و بررسی موضوع دستورات لازم را صادر کردم.
کریمی با بیان اینکه دستگاه قضائی استان به این مسئله ورود کرده، گفت: به منظور بررسی بیشتر جزئیات این ماجرا با مسئولان آموزش و پرورش نیز صحبتهایی انجام شده است.
وی با قدردانی از تلاشهای جامعه معلمان استان، خاطرنشان کرد: عموم معلمان افرادی دلسوز هستند که با صبر و متانت برای تربیت نسل آینده کشور تلاش میکنند و نباید زحمات آنها را بهواسطه این چنین اتفاقات معدودی نادیده گرفت.
تنبیه؛ موضوعی حساس با پیامدهای جدی
ناصر باقری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با تأکید بر اهمیت نقش کلام در فرآیند تربیت کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: نحوه خطابکردن دانشآموزان و نوجوانان تأثیر مستقیمی بر شکلگیری شخصیت و اعتماد به نفس آنها دارد. اگر ما فرزندانمان را با واژههایی مثبت و محترمانه صدا بزنیم، در واقع در حال نهادینه کردن ارزش و شخصیت درونی آنها هستیم.
این روانشناس تربیتی افزود: احترام کلامی در نوجوانی، بهعنوان یکی از حساسترین دورههای رشد فرد، ماندگاری روانی مثبتی در ذهن او ایجاد میکند. برعکس، اگر تحقیر یا بیاحترامی در کلام ما باشد، تأثیرات منفی آن تا سالها باقی میماند.
وی با اشاره به موضوع تنبیه گفت: تنبیه، مسئلهای حساس است که باید با دقت و شناخت عمیق نسبت به روان کودک به آن پرداخته شود لذا آنچه اهمیت دارد، توجه به روشهای علمی و بهروز تربیت است، نه استفاده از روشهای منسوخ و خشن گذشته.
ضرورت بهروزرسانی دانش تربیتی والدین و معلمان
وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: امروز در عصر سلطه فضای مجازی، والدین و معلمان بهعنوان نخستین و مهمترین منابع تربیتی باید با اصول و قوانین روز تربیتی آشنا باشند و اطلاعات خود را بهروز کنند.
این روانشناس تربیتی گفت: تنها با این آگاهی و اشراف علمی است که میتوان رشد و شکوفایی استعدادهای فردی دانشآموزان را تضمین کرد لذا اگر این مسیر درست را دنبال کنیم، قطعاً جامعهای شکوفا و موفق در انتظار ما خواهد بود.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ سئوال اینجاست: آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این میان چه میکند؟ آیا تنها به صدور یک بیانیه یا تذکر بسنده خواهد کرد؟ یا واقعاً ارادهای برای برخورد قاطع و جدی با چنین افراد بیصلاحیتی وجود دارد؟
اینکه امروز یک معلم، دانشآموزی را به این شکل مورد ضرب و جرح قرار میدهد، نتیجه سالها سکوت و بیتفاوتی نسبت به آسیبهای پنهان در نظام آموزشی ماست.
برخورد نمایشی و رفعتکلیفی با این موضوع، نهتنها باعث التیام افکار عمومی نخواهد شد، بلکه بیاعتمادی به نظام آموزشی را بیشتر خواهد کرد.
دیگر زمان آن فرا رسیده که با معلمان خاطی برخوردی جدی، سریع و بیاغماض صورت گیرد؛ نه از سر مصلحت، نه برای حفظ آبروی دستگاه، بلکه برای حفظ حرمت دانشآموز، خانواده و شأن تعلیم و تربیت.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!