حالت تاریک
نخستین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری سنگ محکی برای اصلح‌گزینی؛

اصلاحات کماکان به غرب می‌نازد!

اصلاحات کماکان به غرب می‌نازد!

اگرچه نخستین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری محتاطانه برگزار شد اما سنگ محکی برای انتخاب اصلح محسوب می‌‌شود و در این میان باز هم اصلاحات بر کدخدامحوری و نگاه به غرب تکیه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در فاصله ۱۰ روز مانده به برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری تنور انتخابات و گفتگوهای کاندیداها روز به روز داغ‌تر می‌شود و داوطلبان سعی دارند در مدت زمان باقی‌مانده تا روز انتخابات برنامه‌های خود را برای مردم تشریح و تبیین کنند.

بر همین اساس اولین مناظره انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی برگزار شد و هر یک از داوطلبان نظرات، پیشنهادات و برنامه‌های خود را درباره سئوالات ذکر شده عنوان کردند و مردم نیز به عنوان تصمیم‌گیرنده نهایی با دقت مناظره را تحت نظر داشتند.

از سوی دیگر بیش از یک دهه رهبر معظم انقلاب شعارهای سال را با محوریت اقتصاد نام‌گذاری می‌کنند که نشان از اهمیت این موضوع دارد زیرا اقتصاد از ارکان اصلی هر کشوری است و اگر کشوری نتواند نیازهای خود را به درستی تأمین کند در برابر سایر کشورها با مشکل مواجه می‌شود.


نباید تجربه‌های اشتباه گذشته را دوباره تکرار کنیم

رضا رستمی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مناظره اول انتخابات ریاست‌جمهوری توسط کاندیداها بسیار محتاطانه دنبال شد تا جایی که اکثر داوطلبان سعی داشتند از طرح چالش و سئوال از یکدیگر خودداری کنند و در مجموع رویکرد مقابله‌ای بسیار محدودی ایجاد شد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه گفت: در مناظره نخست با موضوع اقتصاد کاندیداها تنها به بیان کلیات در پاسخ به سئوالات اکتفا کردند و در مواقعی نیز مناظره از ریل خود خارج و به حاشیه رفت اما مردم انتظار پاسخ‌های شفاف و عملی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی را داشتند.

رستمی تصریح کرد: کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به واسطه سوابق اجرایی خود با مسائل اقتصادی آشنا هستند و این مشکلات طی سال‌های گذشته همواره وجود داشته است و تنها بیان کلیات پاسخگوی نیاز عموم مردم نیست بلکه باید به صورت جزیی و برنامه‌محور نظرات خود را تشریح می‌کردند.

وی ادامه داد: در مناظره اقتصادی برخی داوطلبان برای حل مشکلات اصلاح ساختاری، برخی اصلاحات مقطعی و دیگری اصلاحات سطحی را مطرح می‌کردند البته کاندیداها بر سوابق اجرایی و مدیریتی خود بسیار تأکید کردند و خود را برای ریاست‌جمهوری مناسب می‌دیدند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه با انتقاد از رویکرد برخی کاندیداها افزود: بسیاری از کشورها راه سیاست‌های بانک جهانی را دنبال کردند اما به نتیجه مطلوب دست نیافتند و امروز بار دیگر داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بر تجربه دوباره این مسیر تأکید کردند.

رستمی خاطرنشان کرد: گفتمان ارتباط با کشورهای غربی و اعمال سیاست‌های اقتصادی آنها برای کشورمان طی سال‌های گذشته و دولت سابق دنبال و اجرا شد اما نتیجه مطلوب حاصل نشد و ما امروز نباید دوباره تجربه گذشته را دنبال کنیم و مردم نیز با آگاهی بیشتری نسبت به این موضوعات تصمیم‌گیری خواهند کرد.


مردم نیازمند پاسخگویی شفاف نسبت به سئوالات مناظرات هستند

تورج زینی‌وند در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مناظره نخست کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع اقتصاد برگزار شد که طی آن آقایان جلیلی و قالیباف تسلط بیشتری بر موضوعات مطرح شده داشتند و برنامه‌های خود را تبیین کردند.

استاد دانشگاه رازی استان کرمانشاه گفت: سایر کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به بیان کلیات درباره مسائل اقتصادی اکتفا کردند و برنامه مشخصی را برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی ارائه نکردند.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: کلی‌گویی پیرامون موضوعاتی مانند تورم، اشتغال، سرمایه‌گذاری، مسکن پاسخگوی نیاز مردم نیست و به طور قطع روی رأی مردم به کاندیداها تأثیرگذار خواهد بود به نحوی که رسانه‌ها و تحلیلگران امروز نسبت به این نکته تأکید کردند و آن را زنگ خطری برای داوطلبان دانستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مناظره نخست اقتصادی، هیاهو برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را کاهش داد و مردم را نسبت به تسلط بر موضوعات و برنامه‌های آنها آگاه و هوشیار کرد زیرا عرصه مدیریت کشور با فرار ار پاسخگویی حل نخواهد شد و مناظرات بعدی با موضوع سیاست داخلی و خارجی چالشی‌تر خواهد بود.

استاد دانشگاه رازی استان کرمانشاه افزود: برخی کاندیداها برنامه‌ و راه دولت دوازدهم را برای مدیریت اجرایی کشور مطرح کردند که در نتیجه آن سیاست‌ها خسارات بسیاری به کشورمان وارد شد البته مردم راه اشتباه و غلط گذشته را دنبال نخواهند کرد و نگاه صرف به خارج حلال مشکلات اقتصادی و معیشتی نیست.

اتکا به توان داخل حلال مشکلات کشور است

پیمان لطیفی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری مناظرات تلویزیونی به همت صدا و سیما برگزار شد که در گام نخست آن چیزی که از کاندیداها انتظار می‌رفت، محقق نشد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری علاوه بر اینکه نظرات خود را به درستی مطرح نکردند از نظرات مشاوران خود نیز بهره نبردند و تنها به بیان کلیات پرداختند.

لطیفی بیان کرد: آقای جلیلی با توجه به ارتباط مستمر با کارشناسان و اساتید دانشگاه تسلط بیشتری بر موضوعات داشتند و آقای قالیباف نیز بیشتر بر سوابق اجرایی و مدیریتی خود تکیه کرد اما سایر کاندیداها چندان موفق عمل نکردند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کاندیداها ارتباط با غرب و پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی مانند FATF را مطرح کردند در صورتی که این راه در گذشته پیموده شد اما نتیجه مثبتی حاصل نشد و در کمال تعجب دوباره این مسائل مطرح می‌شود که پاسخگوی افکار عمومی نیست و تجربه اشتباه گذشته را نباید دوباره تکرار کرد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: توان داخلی و مدیریت درست منابع می‌تواند تا حد زیادی مشکلات را برطرف کند که اصلاح ساختاری نیازمند عزم جدی است و باید با انتخاب اصلح و درست راه پیشرفت و توسعه کشور را مهیا کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ نخستین مناظره با موضوع مسائل اقتصادی با حضور نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار شد و سنگ محکی برای سنجش عیار این نامزدها بود هرچند که محافظه‌کاری و پرهیز از ایجاد چالش شاخصه غالب بر این مناظره بود‌.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از