
عدالت آموزشی با چاشنی فناوری نو؛
آموزش دیجیتال در صحنه جان میگیرد
در روزگاری که آموزش در بستر فناوری با سرعت پیش میرود، مدارس شهرستان صحنه نیز با همت خیران، گام در مسیر تحول دیجیتال نهادهاند؛ مسیری که هرچند پرفراز و نشیب اما نویدبخش آیندهای روشنتر برای دانشآموزان این دیار است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ در عصر انفجار اطلاعات و تحولات برقآسای فناوری، نظامهای آموزشی دیگر نمیتوانند به آموزش با تخته سیاه، گچ و نیمکتهای چوبی بسنده کنند؛ آموزش، نهتنها انتقال دانش، که پلی برای عبور از گذشته به آیندهای دیجیتال و هوشمند است؛ آیندهای که در آن، سرعت، دسترسی و انعطاف، رمز بقا و پیشرفت خواهد بود! با این نگاه، مدرسه دیگر تنها یک ساختمان نیست، بلکه بستری پویا برای رشد خلاقیت، تفکر انتقادی و مهارتهای دیجیتال است.
با این حال، در مسیر گذار از آموزش سنتی به آموزش دیجیتال، شکافهای زیرساختی و نابرابریهای جغرافیایی همچنان پا بر جا هستند؛ در مناطق کمتر برخوردار، هر گام به سوی دیجیتالی شدن، به اندازه یک جهش تمدنی اهمیت دارد؛ در چنین شرایطی، حضور پررنگ نهادهای مردمی، خیران و حمایت هوشمندانه دولت میتواند راهگشای توسعهای پایدار باشد؛ توسعهای که عدالت آموزشی را از یک شعار به واقعیت تبدیل کند.
شهرستان صحنه، نمونهای قابل تأمل از این حرکت تحولآفرین است؛ جایی که نهتنها مدیران آموزشی، بلکه مردم، نهادهای غیردولتی و مسئولان محلی دست در دست هم دادهاند تا زیرساختهای آموزش دیجیتال را تقویت کنند و این همافزایی، گرچه هنوز با چالشهایی همچون کمبود منابع و نیروی انسانی متخصص مواجه است، اما در مسیر خود، امیدی نو به جامعه آموزشی تزریق کرده است.
نگاه نقادانه اما ایجاب میکند که در کنار تحسین پیشرفتهای حاصلشده، کاستیها و موانع نیز دیده شوند؛ چرا که توسعه آموزش دیجیتال، صرفاً نصب برد هوشمند یا اتصال به اینترنت نیست، بلکه نیازمند بازآفرینی در شیوههای تدریس، آمادهسازی معلمان، بازنگری در محتوا و بهویژه، توانمندسازی دانشآموزان برای زیستن و یادگیری در دنیایی دادهمحور است.
در این گزارش، با نگاهی ژرف به وضعیت آموزش دیجیتال در شهرستان صحنه، تلاش شده است تا ضمن بازتاب واقعیتهای میدانی، ابعاد فنی، انسانی و اجتماعی این تحول نیز مورد واکاوی قرار گیرد و پرسش اساسی این است که آیا آموزش دیجیتال، در این منطقه به یک فرصت برابر تبدیل شده یا صرفاً شکلی نو از نابرابری آموزشی را بازتولید کرده است؟
توسعه زیرساختهای آموزش دیجیتال در مدارس شهرستان صحنه
فاضل بهرامی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: تقریباً ۱۰۰ درصد مدارس شهری و بیش از ۷۰ درصد مدارس روستایی به زیرساختهای لازم برای آموزش دیجیتال و استفاده از اینترنت پرسرعت مجهز هستند اما اتصال به شبکه فیبر نوری نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان صحنه با تأکید بر نقش خیران و منابع دولتی افزود: برای دستیابی به اینترنت پرسرعت و توسعه شبکه فیبر نوری، باید از ظرفیت خیران و اعتبارات دولتی بهرهمند شویم.
وی از گسترش کلاسهای هوشمند در سطح شهر خبر داد و عنوان کرد: تقریباً در همه مدارس شهری حداقل یک کلاس هوشمند راهاندازی شده و برخی مدارس مناطق حاشیهای نیز با کمک خیران به طور کامل هوشمند شدهاند، از جمله این مدارس میتوان به دبستان معلم در محله ۳۰ متری اشاره کرد.
بهرامی با اشاره به نقش انجمن اولیا و مربیان خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان، خیران و در راستای توسعه عدالت آموزشی، ابتدا باید مدارس دولتی کمبرخوردار و حاشیهای را تحت پوشش آموزش دیجیتال و راهاندازی کلاس هوشمند قرار دهیم.
وی بیان داشت: در جریان سفر اخیر رئیسجمهور و هیأت دولت، وزیر آموزش و پرورش قول تجهیز کامل یک مدرسه ۶ کلاسه در منطقه حاشیهای را داد که دبستان نصرتالله مکری در محله بالاجوب برای این منظور پیشنهاد شده است.
بهرامی درباره جذب معلمان جدید نیز تصریح کرد: یکی از ملاکهای استخدام معلمان، آشنایی با سواد دیجیتال است و دورههایی برای توانمندسازی معلمان در این حوزه در حال اجراست؛ آشنایی فرهنگیان با فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی، یک ضرورت انکارناپذیر است.
وی در پایان افزود: مهمترین چالش در مسیر توسعه آموزش دیجیتال، کمبود اعتبارات و نیروی متخصص است و ضروری است دستگاههای برونسازمانی در این راستا به آموزش و پرورش کمک کنند.
توسعه زیرساختهای ارتباطی در شهرستان صحنه ادامه دارد
احسان کرجی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در حال حاضر همه مدارس شهر صحنه به اینترنت ADSL متصل هستند و از زیرساخت لازم برای آموزش دیجیتال برخوردارند، همچنین شبکه دیتای تلفن همراه به صورت پایدار در سطح شهر فعال است و همزمان با شبکه ثابت خدماترسانی میکند.
رئیس مخابرات شهرستان صحنه عنوان کرد: در مناطق روستایی نیز، روستاهایی که دارای شبکه کابل هستند از اینترنت ثابت ADSL بهرهمندند و در روستاهای فاقد تلفن ثابت، حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی شهرستان صحنه به اینترنت همراه دسترسی دارند.
وی با اشاره به اقدامات توسعهای در حوزه ارتباطات افزود: روستاهای فاقد پوشش شبکه دیتای تلفن همراه نیز در آینده نزدیک با راهاندازی سایتهای جدید از پوشش مکالمه و اینترنت بهرهمند خواهند شد.
کرجی در ادامه به برخی از سایتهای در دست اقدام اشاره کرد و بیان داشت: سایتهای همراه اول در روستاهای کریزاغه، تازهآباد و رشیدآباد در حال راهاندازی هستند که پس از بهرهبرداری، کیفیت ارتباطات در این مناطق نیز بهبود خواهد یافت.
آموزش دیجیتال با بهرهگیری از فناوریهای نوین
ژیلا رنجبر در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد از فرآیندهای آموزشی در دبیرستان سوده شهرستان صحنه با بهرهگیری از فناوریهای نوین انجام میشود.
مدیر دبیرستان سوده عنوان کرد: کلاسهای درسی با استفاده از محتوای دیجیتال، ارائههای چندرسانهای و سامانههای مدیریت آموزش مانند «شاد» و سامانه اختصاصی مدرسه پشتیبانی میشوند و بخشی از برنامههای آموزشی نیز به صورت ترکیبی (حضوری - مجازی) برگزار میشود.
رنجبر با اشاره به امکانات دیجیتال مدرسه بیان داشت: دبیرستان سوده به تجهیزاتی نظیر ویدئو پروژکتور، برد هوشمند در چند کلاس، اینترنت سراسری، دستگاه ایتا پروجکشن در آزمایشگاه و سامانه آموزش مجازی مجهز است؛ این تجهیزات بهویژه در شرایط خاص مانند روزهای تعطیل یا فعالیتهای فوق برنامه مورد استفاده قرار میگیرند.
وی افزود: اکثر معلمان مدرسه دورههای تخصصی مرتبط با آموزش دیجیتال را گذراندهاند که شامل آموزش ابزارهای آنلاین، طراحی محتوای الکترونیکی و مدیریت کلاس مجازی میشود، بر اساس ارزیابیهای داخلی، سطح آمادگی معلمان برای تدریس دیجیتال، خوب ارزیابی شده است.
مدیر دبیرستان سوده تأکید کرد: اجرای آموزش دیجیتال تأثیر مثبتی بر کیفیت آموزش و عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشته و استفاده از محتوای چندرسانهای موجب افزایش انگیزه، درک بهتر مفاهیم و مشارکت بیشتر دانشآموزان شده است.
وی در پایان تصریح کرد: دسترسی به منابع آموزشی متنوع، امکان مرور مجدد دروس و انجام آزمونهای آنلاین، سطح یادگیری فردی دانشآموزان را ارتقا داده است.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ شواهد موجود نشان میدهد که آموزش دیجیتال در شهرستان صحنه، هرچند با گامهایی محتاط اما مصمم، در حال پیشروی است؛ مشارکت خیران، توجه مسئولان و انگیزه مدارس، نویدبخش آیندهای روشنتر برای دانشآموزان این منطقه است؛ ایجاد کلاسهای هوشمند، تجهیز مدارس به اینترنت و آموزش معلمان، نشانههایی از یک عزم ملی برای تقویت عدالت آموزشی هستند.
با این حال، توسعه دیجیتال نباید به زیرساخت محدود شود، عدالت آموزشی زمانی محقق میشود که آموزش دیجیتال نهتنها در دسترس، بلکه با کیفیت، عادلانه و متناسب با نیازهای بومی طراحی و اجرا شود، ایجاد توازن میان تکنولوژی و تربیت انسانی، مهمترین چالشی است که باید در سیاستگذاریها مدنظر قرار گیرد.
موفقیت در مسیر آموزش دیجیتال، نیازمند رویکردی چندلایه و بینبخشی است؛ از وزارت آموزش و پرورش گرفته تا وزارت ارتباطات، از مدارس محلی تا خانوادهها و تنها با مشارکت گسترده و برنامهریزی بلندمدت میتوان به آرمان آموزش برای همه، با کیفیت برابر و فرصتهای یکسان حتی در دورافتادهترین مناطق کشور دست یافت.
گزارش به قلم کبری پرویزی؛ خبرنگار و فعال رسانهای
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!