حالت تاریک
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه مطرح کرد:

استمرار شرایط سخت تأمین گوشت قرمز

استمرار شرایط سخت تأمین گوشت قرمز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: تا دو سه سال آینده هم شرایط سختی برای تأمین گوشت قرمز داریم چون یک دام مولد وقتی از گله حذف می‌شود تا یک دام جایگزین جای دام مولد را بگیرد حداقل سه تا پنج سال طول می‌کشد.

علی چاله‌چاله در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، در رابطه با چالش‌های تامین مرغ در اواخر هفته‌ها اظهار داشت: طبیعتاً نیاز و تولید مرغ یک نوساناتی دارد و تولیدکننده متناسب با میزان نیاز و تقاضا نسبت به برنامه ریزی جوجه‌ریزی برای تولید اقدام می‌کنند؛ در یک مقاطع زمانی که ممکن است اواخر یا اوایل هفته باشد و یا مناسبت‌های مختلف مثل اعیاد و مناسبت‌های مذهبی همه این‌ها می‌تواند در میزان مصرف تأثیرگذار باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عنوان کرد: معمولاً سیاست‌گذاری‌های ما به‌گونه‌ای است که برنامه جوجه‌ریزی مناسب با زمانی که جوجه تبدیل به مرغ شده و به بازار وارد می‌شود، به‌گونه‌ای عمل خواهیم کرد که با تنش زیادی مواجه نباشیم اما این تنش‌ها تا یک حدی اجتناب‌ناپذیر است.

وی در ادامه افزود: به همین خاطر هدف ما تنظیم بازار بود به‌عنوان‌مثال مرغ منجمد تنظیم بازار را در نظر گرفتیم که اگر احیاناً با تنش یا نوسان کمبود میزان عرضه مرغ گرم مواجه باشیم مرغ منجمد و اقلام تنظیم بازار به کمک ما می‌آیند که شاهد مشکل خاصی در این زمینه نباشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای جوجه‌ریزی‌های انجام شده برای تامین مرغ استان گفت: بر اساس برنامه ریزی که به‌عمل‌آمده است متناسب با نیاز استان شرایط جوجه‌ریزی در استان از وضعیت مطلوب و متناسبی برخوردار است. هرچند تابع عوامل خیلی زیادی است و یکی از عوامل فوق‌العاده اثرگذار در این زمینه وضعیت جوجه‌ریزی در کل کشور به‌ویژه در استان‌های هم‌جوار ما است که می‌تواند خیلی میزان وضعیت بازار ما را تحت تأثیر قرار بدهد.

علی چاله‌چاله با توجه به نقش بسیار پررنگ استان کرمانشاه در دام‌پروری کشور، در رابطه با علت گرانی گوشت قرمز اذعان کرد: مابعد از اینکه طرح مردمی‌سازی اجرا شد، از اوایل اردیبهشت سال گذشته شاهد کاهش چشم‌گیر و غیرمعقول گوشت قرمز بودیم و علتش این بود که دامدارها به دلیل افزایش قیمت خوراک دام، دام مولدشان را وارد بازار کردند و همین موضوع باعث شد ما با یک خلأ میزان دام مولد در کل کشور مواجه باشیم.

وی افزود: این مسئله تنها مختص به استان کرمانشاه نبوده و چون با حذف ارز، شاهد افزایش قیمت نهاده‌های موردنیاز واحدهای پرورش دام به‌ویژه خوراک بودیم، تأمین مالی برای دامدار مقدور نبود و مجبور شدند که بخشی از دام مولد که درواقع زیرساخت تولید است از بین ببرد.

چاله‌چاله با توجه به خلأ به وجود آمده از کشتار دام‌های مولد عنوان کرد: این خلأ متأسفانه باعث شد که ما امروز حتی تا دو سه سال آینده هم شرایط سختی برای تأمین گوشت قرمز داشته باشیم چون یک دام مولد وقتی از گله حذف می‌شود تا یک دام جایگزین جای دام مولد را بگیرد حداقل سه تا پنج سال طول می‌کشد و این خلأ زیرساختی باعث می‌شود شاهد کمبود تولید و گرانی گوشت قرمز باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه‌عدم کمبود گوشت قرمز با توجه به تقارن ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز در اواخر سال جاری و اوایل سال آینده تاکید کرد: خوشبختانه در استان کرمانشاه از سنوات قبل ما چون مازاد بر نیاز استان تولید گوشت قرمز داشتیم، در حال حاضر سعی کردیم که میزان محدودیت تولید را با میزان خروج دام از استان کنترل کنیم که در داخل استان مشکلی پیش نیاید و این کار از طریق دام‌پزشکی مدیریت و کنترل می‌شود که در درجه اول تأمین نیاز استان باشد.

چاله‌چاله از واردات کافی گوشت قرمز منجمد برای کنترل قیمت بازار خبر داد و بیان کرد: در این رابطه با وزارت خانه نیز صحبت شده اما چون این مشکل یک مشکل کشوری است نسبت به تأمین گوشت منجمد وارداتی اقدام کرده است و هر زمان که نیاز باشد و با افزایش قیمت و یا کمبود در بازار مواجه شویم سریعاً نسبت به تزریق گوشت منجمدی که در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام موجود است اقدام می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از