پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-01-19 08:09 - شماره خبر : 6293 0
هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای میثاق دوباره؛

الگوگیری از شهید آوینی ضرورتی انکارناپذیر است

با توجه به اینکه شهید مرتضی آوینی هنرمندی متعهد در زمانه خود بود همچنین با توجه به خلأهای موجود در عرصه هنری، الگوگیری از این هنرمند شهید در جامعه امروزی ضرورتی انکارناپذیر محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، انقلاب اسلامی را انقلابی فرهنگی دانسته که خلاف بسیاری از انقلاب‌های بزرگ قرن نوزدهم و بیستم میلادی که متکی به اسلحه و خشونت برای پیروزی بودند، مردم ایران با بهره‌گیری از سلاح نرم شامل منبر، کتاب و بیانیه‌های مکتوب و صوتی پیش رفت و سرانجام به پیروزی رسید. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی که آن را انقلاب فرهنگی تلقی می‌کنند عرصه فرهنگ و هنر با تحول بزرگی همراه شد و هنر مبتذل و کم‌ارزش که مبتنی بر فرهنگ غربی بود و سعی داشت افکار جامعه ایرانی را از ارزش‌های اسلامی تهی کند جای خود را به ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) داد و توانست با فرهنگ مهاجم و مخرب غربی مقابله کند. 

انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی و حتی در حال وقوع آن شاهد رویش‌های فراوانی بود، انسان‌هایی که شاید در گذشته زندگی و تفکر متفاوتی داشتند اما با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نشر معارف اسلامی و نسیم رهبری امام خمینی (ره) زندگی آن‌ها متحول شد و توانستند مسیر درست را تشخیص دهند. 

در این میان فردی به نام مرتضی آوینی که زمانی در دانشگاه تهران در حال تحصیل در رشته معماری و بعدها هنر بود و سعی می‌کرد تا با درس گرفتن از کتاب‌های فیلسوفان غربی و بیان جملات آن‌ها وجهه روشن‌فکری داشته باشد با وقوع انقلاب اسلامی و مطالعه بیانیه‌های امام خمینی (ره) دگرگون شد و توانست اقدامات تأثیرگذاری را در عرصه هنر انقلاب اسلامی داشته باشد. 

شهید مرتضی آوینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با در دست گرفتن دوربین توانست واقعیت‌های حکومت پهلوی و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در جامعه تبیین کند هر چند که در این مسیر با سختی‌ها و مشکلات بسیاری مواجه شد. 

شاید بتوان به صورت قاطع عنوان کرد مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اثر شهید آوینی مجموعه روایت فتح بود که به روایت‌گری صحنه‌های نبرد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پرداخت و در آن زمان بسیاری از مردم را برای دیدن آن پای تلویزیون می‌کشاند اما نکته اصلی تولید آثار شهید آوینی اخلاص وعدم پرداختن به عناوین و ظواهر بود و همین موضوع توانست روایت فتح را بین مردم محبوب کند. 

پرداختن به هنر فاخر و ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص) و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران همواره هدف اصلی تولید آثار شهید آوینی بود و طی سال‌های عمر خود با فعالیت در مجموعه‌های مختلف سعی کرد به این تعهد خود پایبند باشد زیرا فرهنگ و هنر را عرصه تأثیرگذاری برای جامعه اسلامی قلمداد می‌کرد. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از شهادت شهید آوینی در دیدار با خانواده وی پس از اهدای قرآنی در صفحه نخست آن چنین می‌نویسد: به یاد شهید عزیز، سید شهیدان اهل قلم، آقای سید مرتضی آوینی که یادش غالبا با من هست، به خانواده گرامی‌اش اهدا می‌شود. 

یکی از نویسندگان وقت درباره این عنوان چنین می‌نویسد: سید شهیدان اهل قلم! چه کرده است آقا برای مرتضی… مرتضی این طرف هم پرچمش رفته است بالا و در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شد. 

فرهنگ و هنر متعهد نباید نسبت به واقعیات بی‌تفاوت باشد

محمدهادی صحرایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: شهادت شهید آوینی در تقویم رسمی کشورمان به نام هفته هنر انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده که اقدامی نیکو در راستای پاسداشت مقام این شهید است و فرهنگ و هنر در انقلاب اسلامی برگرفته از مفاهیم قرآن کریم و ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص) است. 

رئیس بسیج رسانه استان کرمانشاه گفت: هنر برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) به دنبال احیای جایگاه ارزش‌های انسانی و دوری از ارزش‌های غیر الهی و غیرانسانی است. 

صحرایی بیان کرد: هنری قابل قبول است که به ارزش‌های الهی و انسانی متعهد باشد و در اقسام مختلف هنری مانند تجسمی، نقاشی، سینما و تئاتر بتواند در جامعه تأثیرگذار باشد و افرادی مانند شهید آوینی و استاد نادر طالب‌زاده توانستند با ابزار هنر و رسانه ارزش‌های مهم را متبلور و بازگو کنند. 

وی ادامه داد: شهید آوینی در بحث مستندسازی با زبان گویا، ساده و روان و به دور از تحریف واقعیت حقایق را برای مردم به تصویر کشیدند و آن‌ها را به عموم مردم منتقل کردند و نشان دادند که قدرت فرهنگ و رسانه تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد. 

رئیس بسیج رسانه استان کرمانشاه افزود: شاید اگر امروز شهید آوینی در بین ما حضور داشت به صورت قطعی در میدان نبرد فلسطین حاضر می‌شد و به بیان حقایق می‌پرداخت و خود را متعهد به حضور در میدان برای روایت‌گری درست می‌دانست یا در دوران شیوع کرونا مجاهدت‌های کادر درمان را به تصویر می‌کشید. 

صحرایی عنوان کرد: تاکنون ۱۳۰ خبرنگار و بیش از ۳۰ هزار نفر در میدان نبرد فلسطین در برابر دشمن صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند و قطعا رساندن صدای مظلومیت مردم فلسطین امروز وظیفه هر هنرمند و رسانه‌ای است تا بتوانیم مردم جهان را نسبت به این جنایات آگاه کنیم. 

حوزه هنری کرمانشاه در راستای هنر متعهد گام برمی‌دارد

افشین آزادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: هرساله سالروز شهادت شهید آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بازخوانی هنر متعهد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط امامین انقلاب مطرح شده است. 

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت: امام خمینی (ره) در پیامی به هنرمندان یک خط و مشی مشخصی را بر اساس اسلام ناب و قرآن مطرح کردند که بخش نخست به ارزش‌های انسانی می‌پردازد و دوم هنر انقلاب اسلامی باید در مقابل سرمایه‌داری و اسلام آمریکایی بایستد و بر اساس مبانی خود با آن مقابله کند. 

آزادی تصریح کرد: هنرمندان متعهد زمانی می‌توانند اقدامات خود را متوقف کنند که جبهه حق در برابر جبهه باطل به پیروزی رسیده باشد و هیج تهدیدی وجود نداشته باشد و اساسا هنرمند نباید به پدیده‌های اطراف خود بی‌تفاوت باشد. 

وی ادامه داد: در روزگاری که زنان، کودکان و مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند هنرمند متعهد نباید سکوت کند بلکه باید با هنر خود با آن‌ها مقابله کند. 

رئیس حوزه هنری کرمانشاه افزود: حوزه هنری محلی برای حضور و گردهمایی هنرمندان متعهد است و در اینجا می‌توانند اقدامات یک‌ساله خود را بررسی و همچنین اقدامات آتی را مشخص کنند. 

آزادی عنوان کرد: در استان کرمانشاه هنرمندان متعهد بسیاری حضور دارند که مایه مباهات استان هستند و مشاهده کردید در ایام شهادت امام علی (ع) بیلبوردهای شهری مزین به اشعار شاعران کرمانشاهی شد و در برنامه دیگری سردیس شهدای مدافع حرم استان کرمانشاه با کمک شهرداری کرمانشاه ساخته و نصب شد. 

وی ادامه داد: ساخت پروژه سینمایی آسمان غرب، ساماندهی گروه‌های سرود انقلابی، تئاتر بچه‌های مسجد، عصر شعر دهکده، انتشار کتاب میاندار از جمله اقدامات صورت گرفته است و ان‌شاءالله بتوانیم زمینه فعالیت بیشتر هنرمندان انقلابی را امسال افزایش و فراهم کنیم. 

هنرمندان کرمانشاهی همواره نسبت به آرمان‌های انقلاب متعهد بوده‌اند

پوریا جلالی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: شهید آوینی در زمان خود از جمله هنرمندان تأثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر بود که توانست به خوبی ماموریت خود را به سرانجام برساند و رهبر معظم انقلاب وی را سید شهیدان اهل قلم معرفی کردند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: رهبر معظم انقلاب همواره در دیدارهای عمومی و خصوصی خود تاکید بسیاری بر مقوله فرهنگ و هنر دارند و آن را یکی از مولفه‌های قدرت ملی قلمداد می‌کنند. 

جلالی بیان کرد: شهید آوینی با بهره‌گیری از ابزار سینما و دوبین توانست به خوبی واقعیت‌ها و معنویت دفاع مقدس را به مردم منتقل کند و مجموعه روایت فتح یکی از برترین آثار حوزه دفاع مقدس است که هنوز هم از آن استفاده می‌شود. 

وی ادامه داد: نکته برجسته کارهای شهید آوینی پرهیز از اقدامات تجمل‌گرایی در آثار خود بود که همواره سعی می‌کرد آثاری را تولید کند که برای عموم مردم قابل فهم باشد و از سوی دیگر با جریان تحریف هنر انقلاب اسلامی نیز مقابله کند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: یکی از برنامه‌های ویژه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حمایت از آثار هنری فاخر و انقلابی است و قطعا در این مسیر از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد. 

جلالی خاطرنشان کرد: هنرمندان استان کرمانشاه همواره در صحنه‌ها و وقایع انقلاب اسلامی پای کار بوده‌اند و تولید آثار هنری مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی را سر لوحه کار خود قرار داده‌اند و در ادامه نیز این مسیر ادامه خواهد یافت.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4zRvd
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار