استاد دانشگاه:
امام زمان (عج) قرآن جدیدی نمیآورد
استاد دانشگاه با بیان اینکه امام زمان (عج) قرآن جدیدی نمیآورد، گفت: قرآنی هم که حضرت مهدی (عج) با خود میآورد طبق همان قرائت پیامبر (ص) است و قرائت، محتوا و چینش آیات آن با هم تفاوتی ندارد.
مهرداد صفرزاده در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در پاسخ به این شبهه که طبق اتهامی که وهابیها میزنند که اصلاً قرآن شیعهها با قرآن ما فرق دارد؛ ما به پنج نکته اشاره میکنیم که همگی طبق عقل، قرآن و احادیث معتبر اهل بیت (ع) است اولاً قرآن هیچ تغییری نکرده و نخواهد کرد؛ قرآن از ابتدای نزول تا آخر این دنیا همان قرآن پیامبر (ص) است.
این استاد دانشگاه افزود: خدای متعال در آیه ۹ سوره حجر میفرماید: «إِنَّا نَحۡنُ نَزَّلنَا ٱلذِّکۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ؛ ما خود این قرآن را نازل کردیم و خود حتماً حافظ آن هستیم»؛ هستیم پس قرآن وعده الهی برای قرآنباوران است و اختلاف قرائت ارتباطی به محتوا ندارد بلکه اختلاف لهجه است و قرآنی هم که حضرت مهدی (عج) با خود میآورد طبق همان قرائت پیامبر (ص) است و قرائت، محتوا و چینش آیات آن با هم تفاوتی ندارد.
وی ادامه داد: نکته سوم آن است که در برخی روایات آمده است قرآن امیرالمومنین علی (ع) غیر از قرآن ما نیست بلکه دو تفاوت دارد اول اینکه چینش قرآن علی (ع) به ترتیب نزول است مثلاً اولین سوره، سوره مبارکه علق است؛ دوم اینکه قرآن امیرالمؤمنین (ع) همراه تفسیر و شأن نزول و طبق تأویل نوشته شده است، امام زمان (عج) زمانی که ظهور میکنند طبق همین تفسیر و تأویل حکم میکنند نه اینکه یک قرآن جدید بیاورند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: نکته چهارم قرآن اگر مختلف بود یعنی مثلاً امام زمان (عج) بخواهد یک قرآن جدید غیر قرآن پیامبر (ص) بیاورد دیگر حجت نبود؛ قرآن وقتی حجت است که دستنخورده بماند و هیچکس آن را تغییر ندهد، اینگونه نیست که جلد اول قرآن در زمان پیامبر (ص) و ائمه (ع) و عصر غیبت وجود داشته باشد و امام زمان (عج) جلد دوم قرآن را همراه خود بیاورد بلکه حجت بودن قرآن به یکسان بودن و دستنخورده بودن آن است.
صفرزاده تصریح کرد: در برخی روایات داریم که اگر بخواهیم بفهمیم در بین دو روایت که هر دو صحیحالسند است و سند به امام معصوم (ع) میرسد و معتبر است اما معنای هر دو با هم اختلاف دارد و نمیشود به هر دو عمل کرد در اینجا گفته شده است که یکی از معیارهای مهم تشخیص روایت صحیح از ناصحیح این است که آن روایت را بر قرآن عرضه کنیم و اگر مخالف قرآن بود آن را رها کنیم که البته این یک کار تخصصی است و مردم عادی نمیتوانند انجام دهند؛ اگر قرآن مختلف باشد دیگر حجت نیست که به عنوان یک میزان و معیاری برای تشخیص حدیث صحیح از ناصحیح مورد استفاده قرار گیرد.
وی عنوان کرد: نکته مهم این است که دین جدید و قرآن جدید به معنای احیای قرآن، عمل به قرآن، دعوت به قرآن و قضاوت بر اساس قرآن است که همه این موارد جدید است یعنی دستورات اصیل قرآنی کهنه شده اکنون در کشورهای اسلامی ولایت کفار را پذیرفتهاند مثلاً آمریکا و انگلیس و دیگر کشورها امنیت آنها را به عهده گرفتند و کشورهای اسلامی تحت ولایت کفار است؛ اگر حضرت مهدی (عج) آیاتی را که مربوط به ولایتستیزی کفار است اجرا کند میگویند این کجای قرآن بود؟ لذا حضرت ولیعصر (عج) میآید این آیاتی که کهنه و قدیمی شده و دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است و فقط مسلمانان آنها را تلاوت میکنند آن را اجرا میکند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: روایات بسیار متنوع و زیادی از ائمه بزرگوار داریم که میفرمایند قرآن همان قرآنی است که حضرت صاحبالزمان (عج) آن را علم میکند؛ از امیرالمؤمنین علی (ع) درباره معنای حدیث رسول خدا (ص) که فرمود: «من در میان شما دو چیز گرانقدر بهجا میگذارم: کتاب خدا و عترتم.» سئوال کردند: «عترت کیست؟» امام علی (ع) فرمود: «من و حسن و حسین و ۹ امام از فرزندان حسین، که نهمین آنها مهدی و قائم آنها است؛ آنها از کتاب خدا جدا نمیشوند و کتاب خدا نیز از آنها جدا نمیشود تا بر رسول خدا (ص) در کنار حوض کوثر وارد شوند.»
صفرزاده با استناد به روایتی از پیام (ص) گفت: پیامبر (ص) فرمودند: «سَیأتی علی اُمَّتِی زَمانٌ لا یَبقی مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ، و لا مِنَ الإسلامِ إلاّ اسمُهُ، یُسَمَّونَ بهِ و هُم أبعَدُ الناسِ مِنهُ؛ به زودی روزگاری بر امّت من فرا میرسد که از قرآن به غیر از نوشتههایش و از اسلام به غیر از نامش باقی نمیماند، خود را مسلمان مینامند در حالی که دورترین مردم از اسلام هستند»؛ زمانی که خداوند به قائم آل محمد (عج) اذن میدهد که خروج کن، امام (عج) اسلام را اظهار و دین را تجدید میکند.
وی در پایان عنوان کرد: زمانی که مهدی موعود (عج) ظهور میکند به کتاب خدا عمل میکند و طبق روایت امیرالمؤمنین (ع) قرآن با ما است و از ما جدا نمیشود؛ محور قرار گرفتن قرآن در عصر حضرت مهدی (عج) آنقدر زیاد است و علم رشد پیدا میکند که در برخی روایات آمده است که حکمت را امام زمان به مردم میدهد تا جایی که زنان در خانههای خودشان طبق کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) قضاوت میکنند؛ یعنی علم و آگاهی آنقدر زیاد میشود که قرآن مصدر قضاوت زنان قرار میگیرد؛ پس این اتهام، اتهام بیجایی است که میگویند مهدی موعود (عج) یک قرآن، دین و سنت جدید میآورد.
انتهای خبر/