حالت تاریک
کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه مطرح‌ کرد:

تبعات مثبت ثبت آیین قربانی در «بانه‌وره»

تبعات مثبت ثبت آیین قربانی در «بانه‌وره»

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ثبت ملی آیین زیبای عید قربان در شهر بانه‌وره باعث شده تا این سنت پسندیده به صورت الگویی برای سایر مناطق درآید.

عزیز مصطفایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از آیین‌های زیبای عید قربان در شهر «بانه‌وره» از توابع شهرستان پاوه در سال ۱۳۹۸ به ثبت ملی رسیده است.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: در این شهر افرادی که می‌خواهند قربانی انجام دهند احشام خود را به صورت دسته‌جمعی قربانی کرده و گوشت آن را در شهر توزیع  می‌کنند.

وی با بیان اینکه این آیین در سال ۹۸ به ثبت ملی رسیده است، گفت: هم‌اکنون تعدادی از مناطق از الگوی قربانی‌کردن به سبک بانه‌وره تبعیت می‌کنند. 

مصطفایی تصریح کرد: بعد از ثبت ملی آیین قربانی شهر «بانه‌وره» اتفاقات خوبی در مسیر آن رخ داد و با ورود نظام دامپزشکی به آن نظم خاصی در این آیین حکم‌فرما شد. 

وی افزود: در گذشته عشایر ایل امامی که اکثریت مردم بانه‌وره را تشکیل می‌دهند حجم وسیعی از احشام را در مناطق مختلف و به صورت جداگانه قربانی می‌کردند که به مرور زمان مردم تصمیم گرفتند تا احشام خود را در یک‌جا جمع کرده و قربانی کنند.

مصطفایی با اشاره به اینکه طبق آمار سرشماری  بانه‌وره جمعیتی بیش از ۵ هزار نفر دارد، خاطرنشان کرد: در روز عید سعیدقربان در این شهر حدود  ۳۰۰ گوسفند و ۱۰۰ گاو یک‌جا در یک مکان قربانی می‌شوند. 

وی ادامه داد: این رسم در نوع خود بی‌نظیر است و در هیچ کجای ایران دیده نمی‌شود زیرا معمولاً هر خانواده قربانی خود را جداگانه ذبح و به میل خود تقسیم می‌کند اما در این شهر به صورت «گَل» یعنی دسته‌جمعی انجام می‌شود.

مصطفایی گفت: روحانیون نیز در صحنه قربانی‌کردن حضور می‌یابند و تقسیم کار خوبی با حضور افراد از اقشار مختلف در این مکان صورت می‌گیرد، بسته‌بندی و تقسیم گوشت به صورت عادلانه برای توزیع بین تمام خانواده‌های شهر در همان مکان صورت می‌گیرد.

این دانش‌آموخته مردم‌شناسی و استاد دانشگاه بیان کرد: ثبت این آیین زیبا باعث شده تا این سنت پسندیده به صورت الگویی برای سایر مناطق درآید.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از