پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-05-30 10:47 - شماره خبر : 9112 0
مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) سرپل‌ذهاب مطرح کرد:

تبیین نقش حمایتی زنان در واقعه عاشورا

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) سرپل‌ذهاب گفت: امام حسین (ع) کسانی را با خود به کربلا آورد که تصاویر و صداهای کربلا را ضبط کنند و تا سال‌های بعد بدون واسطه برای نسل‌های آینده تعریف کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقداد یعقوبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بانوان در نهضت‌های انبیاء حضور فعال دارند جمعی از زنانی که در واقعه کربلا حضور داشتند از خاندان اهل بیت (ع) بودند و خورشید آن‌ها حضرت زینب (س) است، این بانوی بزرگ تربیت‌شده پنج شخصیت بزرگ است: پیامبر (ص)، فاطمه (س)، علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، یعنی ما برتر از آن‌ها از آغاز تا پایان تاریخ نداریم و همگی معلمان این بانو هستند. 

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) سرپل‌ذهاب افزود: نکته‌ای که میان تمام زنان اهل بیت (ع) مشترک است این است که همه آن‌ها باسواد، صاحب‌نظر و شاعر بودند و از همه مهم‌تر تربیت‌شدگان دامن امیرالمومنین (ع) هستند، زنانی که در کربلا بودند پنج نفر از آن‌ها خواهرند که همه آن‌ها باسواد و از فرزندان حضرت علی (ع) بودند؛ حضرت زینب (س) ملقب به «عقیله بنی‌هاشم» بودند یعنی بانویی که صاحب اندیشه‌های بلند است. 

وی تصریح کرد: خطبه‌هایی که از زنان کربلا برجای مانده در حال حاضر در دانشگاه‌های کشورهای عربی مانند سوریه، لبنان، مصر و عراق تدریس می‌شوند، دوم اینکه این زنان همه اهل عبادت و پارسایی بودند؛ در واقع امام حسین (ع) کسانی را با خود به کربلا آورد که تصاویر و صداهای کربلا را ضبط کنند و تا سال‌های بعد بدون واسطه برای نسل‌های آینده تعریف کنند که به تعبیری وسط میدان جنگ هستند؛ زنان حاضر در حماسه عاشورا اگر چه تعدادشان زیاد نیست اما هر کدام به اندازه یک ملت ارزش دارند. 

یعقوبی بیان کرد: امام حسین (ع) روز عاشورا به خواهر گرامی‌شان فرمودند در نماز شب من را فراموش نکن یعنی امام معصوم (ع) به نماز شب خواهرش امید بسته است و حضرت زین‌العابدین (ع) فرموده است: عمه ما در این سفر پر مخاطره نمازهای واجب و نافله را به صورت ایستاده می‌خواند. 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: فضائل این بانوی بزرگ اسلام بسیار زیاد است، از ویژگی‌های حضرت زینب کبری (ع) مدیریت ایشان است، این بانوی بزرگ رسالت خاندان اهل بیت (ع) را بعد از امام حسین (ع) برعهده گرفت و سفر اسارت را تبدیل به رسالت کرد، با بهترین ادبیات دشمن را تحقیر و رسوا کرد، شهیدان را عزیز نشان داد و مظلومیت سیدالشهدا (ع) را فریاد زد؛ ای کاش خطبه‌های حضرت زینب (ع) زیاد تکرار می‌شد و جوانان ما این موارد را حفظ می‌کردند این خطبه‌ها مضامین فوق‌العاده بلند و زیبایی دارد که نشان می‌دهد امام حسین (ع) به دنبال چه چیزی بوده است و رهروان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) باید به دنبال چه چیزهایی باشند. 

وی افزود: حضرت زینب (ع) فرزند شهید، خواهر شهید و مادر دو شهید است یعنی شهادت در حضرت زینب (س) موج می‌زند، این بانوی بزرگ بدن مبارک امام حسین (ع) را در روز عاشورا بلنده کرده و به خدا عرضه داشته «اللهم تقبل هذا القربان» این توحید حضرت زینب (س) را می‌رساند که حتی برادرش را در پیشگاه خدا کوچک می‌بیند «خدایا این قربانی را قبول کن»؛ نگاه الهی به بلاها و مصائب می‌کند «ما رایت الا جمیلا» به جای اینکه در امواج غرق شود بر امواج سوار می‌شود. 

یعقوبی به معرفی زنان حماسه‌ساز کربلا پرداخت و گفت: از بانوان مطرح در حماسه عاشورا حضرت ام‌کلثوم (س) است، از این بانوی بزرگ خیلی سخن کم به میان آمده و ایشان بسیار غریب است، در شام و کوفه خطبه دارد و روز عاشورا امام حسین (ع) امانت‌هایی را به این خواهرشان سپرده است و بعد ایشان به حضرت زین‌العابدین (ع) در مدینه سپردند که نشان‌دهنده اعتماد امام حسین (ع) به ایشان است. 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت ام‌کلثوم (س) از زنان دانشمند عصر خود است و در زهد، عبادت، فصاحت و بلاغت شهرت داشته است؛ ایشان همان بانویی است که در کوفه وقتی می‌خواستند به دخترها غذا بدهند اجازه نداد و فرمود صدقه بر ما حرام است و سعی کردند با گرسنگی راه را ادامه دهند ولی عزتشان را نگه دارند؛ در کوفه خطاب به مردم جملاتی را فرمودند که یک جمله آن است «علی ان حزب الله هم الفائزون و حزب شیطان هم الخاسئون». 

وی افزود: از دیگر زنان عاشورایی فاطمه بنت‌الحسین (س) خواهر بزرگتر حضرت سکینه است، امام حسین (ع) درباره این بانو می‌فرماید «اما فی الدین فتقوم الیل کله و تصوم النهار؛ شب‌ها را به عبادت و روزها را به روزه‌داری سپری می‌کرد»؛ از نظر شعر و شاعری هم در درجه بالایی قرار دارد، ایشان محدث بود و در سال ۱۱۷ هجری قمری از دنیا رفت.

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) سرپل‌ذهاب اذعان کرد: از جمله بانوان بزرگ در عاشورا سکینه (س) دختر امام حسین (ع) و حضرت رباب (س) بود و امام حسین (ع) ایشان را بسیار دوست داشت و حضرت سیدالشهدا (ع) در مورد این فرزندشان می‌فرماید: «من علاقه‌مند به خانه‌ای هستم که سیکنه و رباب در آن باشد.» 

یعقوبی اظهار کرد: حضرت سکینه (س) دختر گرامی امام حسین (ع) است که عمر طولانی داشت و در حماسه عاشورا ۱۲ساله بود و رسالت مهم‌شان این بوده است که پیام شهیدان را با شعر، نثر و تشویق کردن شاعران به نسل‌های بعد برساند، از حضرت سکینه (س) نقل شده که در روز عاشورا وقتی شهادت طفل شیرخواره را شنید بیهوش شد؛ در شام یکی از ایشان پرسید من می‌توانم کاری برایتان انجام دهم؟ حضرت سکینه (س) فرمود: به خاطر اینکه مردم به ما نگاه نکنند آن کسی که سر شهدا را حمل‌ می‌کند به نزدیک ما آور که مردم به جای ما به آن سرها نگاه کنند؛ یعنی زنان عاشورایی از شاخصه‌های مهم‌شان در این این سفر چند ماهه حفظ حجاب، حیا و کرامت بود. 

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: از جمله زنان عاشورایی فاطمه (س) دختر امام حسن (ع) است، این دختر یک مأموریت فوق‌العاده حساس در کربلا داشت و آن حفاظت از امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) بود؛ امام باقر (ع) در حماسه عاشورا چهار ساله بودند و امام زین‌العابدین (ع) بر اساس حکمت الهی بیمار بودند؛ فاطمه بنت‌الحسن (ع) مراقبت از این دو جواهر را بر عهده داشتند. 

وی بیان کرد: از جمله زنان بزرگ عاشورا رقیه (س) دختر امیرالمومنین (ع) و همسر مسلم بن عقیل است، ایشان بانویی با کرامت و از نظر سواد سطح بالایی دارد و از جمله زنانی است که در روز عاشورا با اصرار از امام حسین (ع) می‌خواسته به میدان جنگ برود، این بانوی بزرگ همسر و مادر دو شهید است. 

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: حضرت رباب (س) مادر حضرت علی‌اصغر (ع) از دانشمندان بزرگ عصر خود است، ایشان بعد از عاشورا زندگی سختی داشت و تا یک سال پیوسته می‌گریست، زیر سقف نمی‌رفت و زیر آفتاب می‌رفت و می‌گفت عزیز زهرا (س) زیر آفتاب سوخت تا به شهادت رسید. 

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) سرپل‌ذهاب خاطرنشان کرد: از زنان عاشورایی حمیده دختر مسلم بن عقیل است که امام حسین (ع) ایشان را بسیار دوست داشت، وقتی خبر شهادت پدرش را شنید امام حسین (ع) به او فرمود از این به بعد من پدرت هستم و ایشان را تسکین می‌داد. 

وی خاطرنشان کرد: برخی از زنان عشورایی کنیزان هستند از جمله کپشه که امام حسین (ع) او را به هزار درهم خرید، آزاد کرد و همسری برای او برگزید که ثمره آن ازدواج پسری به اسم سلیمان بود که این پسر قاصد امام حسین (ع) برای مردم بصره بود و در بصره دستگیر شد و به شهادت رسید. 

یعقوبی گفت: از جمله مادران شهدا در عاشورا مادر وهب است که یک مسیحی تازه مسلمان شده بود که با کرامت امام حسین (ع) مسلمان شد و با همسر و مادرش به کربلا آمد؛ مادر، وهب را به میدان نبرد فرستاد و به او گفت زمانی از تو راضی می‌شوم که در پیشگاه حسین (ع) شهید شوی، مجدداً به میدان نبرد رفت و به شهادت رسید، وقتی دشمنان سر بریده وهب را به سمت مادرش پرت کردند ام‌ وهب سر را پس فرستاد و گفت چیزی را که در راه خدا داده‌ایم پس نمی‌گیریم. 

وی افزود: از زنان دیگر عاشورایی بحریه است که همسر شهید و مادر شهید است که همسرش جناده در میدان جنگ به شهادت رسید و پسر جوانی به نام عمربن جناده دارد، که فرزندش را هم به میدان جنگ فرستاد که امام حسین (ع) دستور دادند که برگردد که عمر به امام حسین (ع) گفت: ای سرور من مادرم من را فرستاده و لباس رزم پوشانده است؛ در کشورمان خانواده‌های شهدایی داریم که فرزندان دوم و سوم خود را در راه کشور فدا کردند که الگوی همه آن‌ها داستان کربلا است. 

وی در پایان گفت: ام‌خلف همسر مسلم بن عوسجه از جمله زنان دیگر عاشورا است، مسلم بن عوسجه کسی بود که در کوفه پول و اسلحه جمع می‌کرد و برای مسلم بن عقیل بیعت می‌گرفت که بعد از شهادت مسلم بن عقیل تصمیم گرفت به کربلا بیاید و همسرش از او خواست که او را هم همراه خود به کربلا ببرد؛ کم نیستند مادران صبور شهدایی که با الگو گرفتن از همین زن‌ها فرزندان خود را راهی جبهه‌های جنگ کردند. 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/e8r38
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار