حالت تاریک
شب یلدای قدیمی‌ها خوش‌تر است؛

تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی؛ آفت‌های یلدای امروزی‌ها

تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی؛ آفت‌های یلدای امروزی‌ها

اگرچه گرامی‌داشت آیین‌های بسیار نیکویی چون یلدا رسمی کهن است اما امروزه با چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی افراطی بی‌توجه به وضعیت معیشتی خانواده‌های نیازمند آمیخته شده و صفا و صمیمیت یلدایی را نشانه گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، آیین بسیار نیکوی شب یلدا که از قدیم‌الایام مرسوم بوده و طی آن همه مردم بلندترین شب سال را جشن می‌گیرند امروزه با تجمل‌گرایی افراطی آمیخته شده است.

صرف نظر از اینکه فلسفه یلدا چیست این شب بلندترین شب سال و بهانه‌ای برای دورهم نشستن و خوش‌گذرانی است که البته در گذشته صفای دیگری داشت هم زمستانش زمستانی‌تر بود و هم کرسی‌های منازلش گرم‌تر.

میوه انار، تخمه، گندم برشتوک، تخمه کدو و… خوراکی‌های سفره یلدایی و در کنارش دورهمی‌های خانوادگی در منزل بزرگ فامیل بود و کودکان در سایه همین آداب و فرهنگ قد می‌کشیدند.

امروز اما یلدا آفت‌زده شده و بازار چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی داغ داغ است هرچند که باز هم عموم مردم سعی می‌کنند به یاد صفای قدیم، این شب را جشن بگیرند اما نسل جوان از شب یلدای با آیین خاص آن فاصله گرفته است.

سین اصلی یلدایی سرزدن به بزرگ‌ترها است که هرگز گردهمی‌های دوستانه و پارتی جای آن را نخواهد گرفت زیرا یلدا بهانه‌ای برای گرم‌شدن دل‌ها در فصل سرد زمستان است که تنها و تنها در سایه دلجویی و سرکشی از بزرگان به‌دست می‌آید.

سفره رنگارنگ یلدایی که کیک و شیرینی‌های رنگی و ژله پای ثابت آن شده در کنار هزینه‌تراشی‌هایی بی‌مورد است که در پس آن، خود را از لذت سادگی و آسودگی محروم می‌کنیم.

پاس‌داشت آیین زیبای یلدا به رسم اصیل آن که همان دورهمی‌های خانوادگی و گذراندن اوقات با بزرگ‌ترها است با همان خوراکی‌های سالم زیباتر است و زیباتر اینکه به جای صرف هزینه‌های اضافی، شب یلدای دیگری را برای خانواده‌های نیازمند بسازیم که کودکانشان با حسرت نخوابند زیرا زمستان می‌رود و روسیاهی‌اش به زغال می‌ماند.

صبا مرجانیان: فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از