حالت تاریک
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کرمانشاه خبرداد:

تحصیل ۳۶ درصد دانش‌آموزان کرمانشاهی در رشته‌های مهارتی

تحصیل ۳۶ درصد دانش‌آموزان کرمانشاهی در رشته‌های مهارتی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به افزایش رو به رشد جذب هنرجو در هنرستان‌های استان طی سال گذشته، گفت: ۳۶ درصد دانش‌آموزان متوسطه پایه دهم در رشته‌های مهارتی تحصیل می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ماشاءالله پروین ظهر امروز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه که در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به افزایش رو به رشد جذب هنرجو در هنرستان‌های استان طی سال گذشته، اظهار داشت: در سال تحصیلی ۹۶_۹۷ حدود ۲۸ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم پایه دهم در رشته‌های مهارتی تحصیل کرده‌اند این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ۳۶ درصد رسیده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: تعداد ۱۷۲ هنرستان در استان مشغول به فعالیت هستند که ۱۲۶ باب آن مستقل و ۴۶ باب دیگر به صورت ضمیمه‌ای در قالب تک‌رشته یا دو رشته هستند.

وی با اشاره به حضور ۲۲ هزار و ۷۰۰ هنرجو گفت: با کمبود کلاس مواجه هستیم و اکنون تراکم کلاس در استان به‌طور میانگین ۳۶ نفر و برخی نواحی مثل ناحیه سه شهر کرمانشاه ۲۷ است در حالی‌که به‌طور استاندارد در کشور تراکم ۲۱ نفر است.

وی ادامه داد: از ۱۲۴ رشته فنی در کشور، ۷۸ رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در استان فعال است و اکثر دانش‌آموزان پسر گرایش به رشته‌های صنعت برق دارند و ۱۶ درصد به رشته‌های خدماتی و امور اداری علاقه‌مند هستند.

پروین تصریح کرد: دختران به رشته‌های گرافیک، سینما و طراحی دوخت گرایش دارند و تنها ۳ درصد به رشته کشاورزی علاقه دارند.

وی اذعان داشت: دلیل عدم تمایل دانش‌آموزان به رشته کشاورزی؛ بالا بودن آمار بیکاران رشته کشاورزی، کم‌بودن تعداد صنایع تبدیلی کشاورزی، عدم حمایت از فارغ‌التحصیلان این رشته است.

این مسئول در ادامه گفت: تعداد کلاس‌های برون‌سپاری شده از ۳۸۱ کلاس در سال‌های گذشته به ۲۳۳ کلاس در سال تحصیلی جاری کاهش پیدا کرده است.

پروین با اشاره به اینکه محتواهای درسی تغییر پیدا کرده، خاطرنشان کرد: هنرستان‌ها نیاز به تجهیزات و لوازم مصرفی دارند و بنا به نیاز روز و تعداد هنرآموزان باید تغییر پیدا کند.

وی افزود: طبق پیش‌بینی در پایان برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه باید تعداد ۵۳ باب هنرستان و تعداد ۴۹۳ کلاس درس به مدارس استان کرمانشاه اضافه شود.

پروین با تأکید بر اینکه ما به تکنسین نیاز داریم تا مهندس، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که هنرستان‌های وابسته با کمک صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی و برخی ادارات مرتبط دیگر ایجاد شود.

انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از