حالت تاریک

تحول و افتخارآفرینی زن ایرانی با ظهور انقلاب‌اسلامی

تحول و افتخارآفرینی زن ایرانی با ظهور انقلاب‌اسلامی

انقلاب اسلامی به رهبری امام‌خمینی(ره) تحولی اساسی و شگرف در وضعیت زنان جامعه ایران پدید آورد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، زنان به عنوان نیمی از جمعیت اجتماعی کشور در بسیاری از عرصه‌ها پیشتاز بوده‌اند و یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که توانستند پس از انقلاب اسلامی به جایگاه و نقش تاثیرگذارتری در تصمیم‌گیری‌ها و اداره کشور برسند.

انقلاب اسلامی به رهبری امام‌خمینی(ره) تحولی اساسی و شگرف در وضعیت زنان جامعه ایران پدید آورد، انقلاب اسلامی جایگاه و منزلت زنان را اعتلا بخشید و دامنه مشارکت آنان را گسترش داد که می‌توان گفت زن ایرانی با ظهور انقلاب اسلامی تحول یافت و تحول آفرید.

در بیانیه گام دوم انقلاب از زنان به عنوان زنان تمدن‌ساز تلقی می‌شود
زهرا جانجانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: قبل از انقلاب زن شرقی و زن ایرانی یعنی کسی که در هیچ جایی اثرگذار نبوده و نقشی در تاریخ نداشته است از این‌رو زن ایرانی قبل از انقلاب یا کسی بود که عزلت‌نشین بود و یا کسی بود که به دید ابزار جنسی برای کارهای تجاری به او نگریسته می‌شد.


مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه افزود: انقلاب اسلامی هویت واقعی زنان را به آنها اعطا کرد حضرت امام خمینی(ره) فرمودند از وقتی که شما زن‌ها به میدان آمدید مردان قوت و جرأت پیدا کردند یعنی بخشی فراتر از یک مبارزه برای زنان قائل شدند.


وی گفت: برخلاف بسیاری از انقلاب‌ها و قوانینی هم‌چون انقلاب کبیر فرانسه و قانون بشر آمریکا که در ابتدا تنها برای مردان حق رأی قائل بودند با پیروزی انقلاب اسلامی زنان از همان ابتدا حق رأی داشتند و در تاثیرگذاری‌های کلان جامعه و در قانونگذاری جامعه اسلامی پا به پای مردان از حق رأی برخوردار بودند.


وی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی به زن‌ها نگاه جنسیتی نشده است و آنها از داشتن نقش اجتماعی محروم نبوده‌اند مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۱ الگویی را به عنوان الگوی سوم زن مسلمان ترسیم کردند در این الگو زن مسلمان محجبه همراه با عفت در جامعه اثرگذار و نقش‌آفرین خواهد بود.


جانجانی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب از زنان به عنوان زنان تمدنساز تلقی می‌شود، ادامه داد: در این جامعه تربیت به‌دست بانوان است و مردان واقعی به دست همین زنان و با تلاش آنان پرورده می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که به سمت تمدن نوین اسلامی در حرکت است زنان مربیان اثرگذار جامعه هستند، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی الگویی جدید از زنان و نقش و تاثیرگذاری آنان به جهانیان معرفی کرده است لذا نگاه جامعه اسلامی به زنان نگاهی مکمل است زیرا زن و مرد مکمل یکدیگر هستند.


جانجانی گفت: در نظام مقدس اسلامی زنان در برخی موارد بسیار جلوتر از مردان هستند در مقوله انتخابات نیز زنان نسبت به مردان از دقت نظر بیشتری برخوردار هستند لذا اثرگذاری زنان در جامعه هم حق آنان است و هم تکلیف آنها.


وی بیان کرد: برخلاف بسیاری از تمدن‌ها که برای رسیدن به بعضی از حقوقشان هم‌چون انتخابات باید به مبارزه برمی‌خواستند اما در جامعه اسلامی ما از همان ابتدا شرکت در انتخابات نه تنها یک حق بلکه تکلیف محسوب می‌شد.


قرآن و زن هر دو انسان‌ساز هستند
جانجانی با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) می‌فرماید قرآن و زن هر دو انسان‌ساز هستند، ادامه داد: در جامعه اسلامی زن وظیفه‌ای بالاتر از حضور در اجتماع و حتی داشتن شغل دارد وظیفه مربی‌گری او به عنوان یک مادر است.


مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه گفت: اگر امروز می‌بینیم مردانی دلاورانه در جبهه‌های مختلف حق علیه باطل شرکت کرده و می‌کنند این مردها را زنان تربیت کرده‌اند امام راحل در این باره می‌فرماید از دامان زن به معراج می‌رود.


وی افزود: زن در جامعه اسلامی کسی است که هم نسبت به وظیفه مادری خود آگاه است و هم به بهترین شکل نقش خود را در جامعه ایفا می‌کند لذا دختران ما باید با نگاه تمدن‌ساز برای ساخت ایران اسلامی تربیت شوند.


افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و سیاسی زنان بخشی از برکات نظام جمهوری اسلامی است

فرشته همتی در گفتگو با خبرنگار سیاسی به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: دستاوردهای ارزشمندی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای کشورمان به‌دست آمده آنقدر زیاد است که دشمن هر روز دشمنی خود را از قبل بیشتر کرده است لذا بیان این دستاوردها برای نسل جوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه با اشاره به تحولات و دستاوردهای عظیم انقلاب، افزود:
اغناء افکار عمومی، خنثی‌سازی دشمنی‌های بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروزه با توجه به جهاد تبیین از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: امروزه اگر خواهان تداوم انقلاب اسلامی هستیم باید به اهمیت جهاد تبیین بیشتر توجه کنیم زیرا دشمن با دیکتاتوری رسانه که در جهان ایجاد کرده است توانسته فرهنگ غربی را نشر دهد هرچند با چالش‌های اساسی زیادی درگیر است.

همتی خاطرنشان کرد: امروزه ضرورت اقدامات همه جانبه دلسوزانه فرهیختگان در جهت تشریح دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی یک وظیفه شرعی ملی و قانونی است؛ اینکه ایرانی در گذشته تامین کننده اهداف غرب بوده و اختیاری از خود نداشته اکنون به برکت انقلاب اسلامی به تعیین کننده در منطقه تبدیل شده است.


وی ادامه داد: دشمنان در تمامی عرصه‌ها شکست خوردند و با وجود اجرای شدید تحریم نتوانستند ایران اسلامی را در پیشرفت‌هایش متوقف کنند و شکست‌های مختلف دشمن در حوزه‌های مختلف دشمنان را به سمت تهاجم فرهنگی و رسانه سوق داده‌اند.


مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه تصریح کرد: امروزه رسالت بزرگی بر دوش فرهنگ فرهیختگان و دلسوزان نظام است و آن این است که در جنگی که دشمن علیه ایران اسلامی برانداخته حضور داشته باشند چرا که جهاد تبیین به معنای تلاش در جهت مقابله با اهداف دشمن در جهت غبار آلود کردن ذهن مردم و جوانان است.


همتی در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه پیشرفت زنان بسیار بزرگ و با اهمیت است، خاطرنشان کرد: تحول در زمینه آموزش و پرورش کسب علم و تحول در عرصه بهداشت و سلامت از جمله افزایش امید به زندگی، کاهش میزان مرگ و میر مادران، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان و افزایش مشارکت سیاسی زنان و افزایش بهره‌مندی زنان در پست‌های مدیریتی بخشی از برکات نظام جمهوری اسلامی است.


وی ادامه داد: همچنین افزایش تعداد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زن و خانواده، مشارکت بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی و هنری از دیگر دستاوردها و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که پس از پیروزی انقلاب به‌دست آمد.


همتی با تأکید بر اینکه زنان باید جایگاه خودشان در جامعه را بشناسند، تصریح کرد: زن از سرمایه‌های فراوانی برخوردار است اما جوامع غربی با نگاه ابزاری به زن، جایگاه زنان را در این جوامع، دچار تزلزل کردند.


وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره الگوی سوم زن مسلمان ایرانی اسلامی، گفت: زن در الگوی سوم، می تواند با تأسی از ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) نقش‌آفرین و جریان‌ساز باشد هم‌چنان که بانوان ایرانی این نقش را در دوران انقلاب و دفاع مقدس به‌خوبی ایفا کردند.

هویت‌بخشی به زنان از مهم‌ترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است
حجت‌الاسلام والمسلمین علیمراد کماسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، با بیان اینکه دین اسلام شأن و جایگاه والایی برای زنان قائل است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است.


این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه زنان دوشادوش مردان در پیروزی و استمرار انقلاب نقش ویژه‌ای داشته‌اند، افزود: قبل از انقلاب فضایی که زنان بتوانند در جامعه نقش‌آفرینی کنند آنچنان مطرح نبود مثلاً در بحث آموزشی تعداد دختران دانشجو در جمهوری اسلامی قابل مقایسه با تعداد آنان پیش از انقلاب نیست.


حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی گفت: ایران اسلامی در توسعه فضای علمی و آموزشی مناسب برای بانوان بسیار درخشان عمل کرده است از این رو شاهد افزایش روز افزون حضور دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید زن در فضاهای آموزشی هستیم.


وی ادامه داد: زنان در دفاع مقدس نیز نقش اساسی ایفا کردند آنان حامیان اصلی مردان برای حضور در جبهه‌های نبرد بودند و خود نیز در پشت جبهه‌ها به پشتیبانی و تهیه برخی از ملزومات جبهه‌ها می‌پرداختند.


حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی تصریح کرد: زنان مسلمان در جامعه اسلامی در بیشتر مناسبت‌ها حضور فعال داشته‌اند آنان همواره در راهپیمایی‌ها و انتخابات نقش پررنگ و گسترده‌ای دارند.


وی افزود: امروزه زنان تحصیل‌کرده بسیاری در جامعه وجود دارند که هم در محافل علمی و هم در محافل انقلابی و جهادی حضوری فعال دارند که انشاالله بتوانند بیش از پیش در تحقق آرمان‌های امام راحل نقش آفرینی کنند و این انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی(عج) متصل سازند.


به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، ارتقاء حقوق و کرامت انسانی زن و توانمندسازی او از جمله مهمترین پیش شرط‌های لازم برای پیشرفت جامعه اسلامی است و جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی به قدری والا است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «زن ریحانه است نه قهرمان».

انتهای خبر/

تحول و افتخارآفرینی زن ایرانی با ظهور انقلاب‌اسلامی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از