زنگ خطری که با نبود مدارس متوسط نواختهشد؛
ترک تحصیل در انتظار دانشآموزان دالاهویی
یکی از چالشهای دانشآموزان شهرستان دالاهو معضل ترک تحصیل است که مدتهاست زنگ خطر آن به صدا در آمده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ ترک تحصیل بهعنوان یکی از معضلات اصلی اجتماعی در میان دانشآموزان، تأثیر بهسزایی بر آینده آنها دارد. این معضل، بهویژه در مدارس شهرستان دالاهو، به یکی از نگرانیهای جدی والدین و مسئولان آموزش و پرورش تبدیل شده است.
بر اساس اطلاعات منابع محلی و آموزشی، در شهرستان دالاهو ۶۶ مدرسه دخترانه و پسرانه دولتی فعال هستند که تحت نظر آموزش و پرورش فعالیت میکنند.
ترک تحصیل علاوه بر آثار اقتصادی، تأثیرات منفی بر سلامت روانی دانشآموزان بهجا میگذارد و نگرانیهای بسیاری را برای خانوادهها به دنبال دارد. این موضوع، نهتنها باعث افت تحصیلی بلکه موجب ایجاد مشکلات اجتماعی گستردهای میشود.
با توجه به اهمیت این موضوع، مسئولان واحدهای آموزشی باید راهکارهای مؤثری برای رفع این معضل اجتماعی ارائه دهند. اقداماتی نظیر تأمین امکانات آموزشی مناسب، بهکارگیری نیروی انسانی کارآمد، و بهرهگیری از ظرفیت سایر دستگاههای اجرایی در کنار آموزش و پرورش میتواند زمینه حضور پایدار دانشآموزان در مدارس و محیطهای آموزشی را فراهم کند.
لزوم توجه جدی به این معضل، مشارکت همگانی مردم و مسئولان را میطلبد تا با اتخاذ تدابیر لازم، شرایط تحصیل برای تمامی دانشآموزان فراهم شود.
در همین راستا، در گفتگو با مردم و مسئولان، عوامل اصلی ترک تحصیل از دیدگاه آنها بررسی شد. مردم بیسوادی والدین، کمبود امکانات آموزشی، ضعف انگیزه، مشکلات اقتصادی و فقر فرهنگی را از مهمترین دلایل ترک تحصیل دانستند؛ عواملی که در نهایت دانشآموزان را از مسیر آموزش خارج میکند.
مشکلات اقتصادی علت اصلی ترک تحصیل دانشآموزان
دنیا کرمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ دانشآموز بازمانده از تحصیل در شهرستان دالاهو، به دلایل ترک تحصیل خود پرداخت و اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل ترک تحصیل من، مشکلات اقتصادی بود. نداشتن منابع مالی کافی و درآمد پایین خانواده باعث شد نتوانم ادامه تحصیل دهم؛ از سوی دیگر، ناتوانی در یادگیری محتوای درسی نیز در این تصمیم تأثیرگذار بود.
این دانشآموز بازمانده از تحصیل عنوان کرد: از همان سالهای ابتدایی تحصیل، متوجه ضعف در یادگیری دروس شدم. این مشکل در دوره متوسطه اول شدت گرفت و علاقهام به تحصیل بهطور کامل از بین رفت.
کرمی با اشاره به علاقه خود به حرفه آرایشگری بیان کرد: از ابتدا به آرایشگری علاقه داشتم و خیلی زود این حرفه را یاد گرفتم. علاقه من به این کار به حدی بود که در سن ۱۴ سالگی تصمیم به ترک تحصیل گرفتم و بهطور جدی وارد این حوزه شدم.
وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی کنونی، بسیاری از دانشآموزانی که در خانوادههایی با درآمد پایین زندگی میکنند، بهدنبال پیدا کردن شغلی برای کمک به معیشت خانواده هستند. این موضوع میتواند یکی از مهمترین دلایل ترک تحصیل در بین دانشآموزان باشد.
کرمی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان درخواست دارم که توجه بیشتری به دانشآموزانی که در شهرهای کوچک و کمجمعیت زندگی میکنند داشته باشند و شرایطی فراهم کنند تا هیچ دانشآموزی از تحصیل باز نماند. آموزش و پرورش باید با ارائه برنامهها و حمایتهای مؤثر از وقوع این اتفاقات جلوگیری کند.
فقر فرهنگی موانع اصلی تحصیل دانشآموزان در دالاهو
ویدا جمشیدبیگی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ به بررسی عوامل مؤثر بر ترک تحصیل دانشآموزان پرداخت و اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل ترک تحصیل، مشکلات اقتصادی است. رابطه مستقیمی بین توانمندی اقتصادی خانوادهها و دسترسی آنها به تحصیل وجود دارد.
مدیر مدرسه متوسطه اول دخترانه شهرستان دالاهو با اشاره به تأثیر فقر فرهنگی بر ترک تحصیل افزود: فقر فرهنگی، مهمترین عامل این پدیده است. در بسیاری از موارد، والدین فرزندان خود را به ترک تحصیل تشویق میکنند. این مسئله در روستاها و مناطق محروم شایعتر است؛ جایی که دختران به دلیل ازدواج زودهنگام و پسران به دلیل کمک به کارهای خانواده، از تحصیل باز میمانند.
جمشیدبیگی تصریح کرد: در مدارس شهرستان دالاهو، ترک تحصیل دلایل مختلفی دارد، اما مهمترین آن، فقر فرهنگی است که به نوعی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.
وی در ادامه به وضعیت اقتصادی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانشآموزان این مدرسه از روستاهای مختلف به شهر میآیند؛ هزینههای رفتوآمد و سرویسهای دانشآموزی، فشار مالی زیادی بر خانوادهها وارد میکند و در نتیجه، خانوادهها قادر به پرداخت این هزینهها نیستند و فرزندان خود را از ادامه تحصیل محروم میکنند.
جمشیدبیگی در پایان از مسئولان درخواست کرد: با احداث مدارس متوسطه اول در روستاها یا ارائه کمکهزینه تحصیلی به دانشآموزان، میتوان از ترک تحصیل آنها جلوگیری کرد. امیدواریم دانشآموزان بدون استرس رفتوآمد و هزینههای تحصیلی، امکان ادامه تحصیل داشته باشند.
ترک تحصیل یکی از مسائل جدی اجتماعی
بهروز جلیلیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ به بررسی عوامل مؤثر بر ترک تحصیل دانشآموزان و ارائه راهکارهای پیشنهادی پرداخت و اظهار داشت: ترک تحصیل یک پدیده چندعاملی است و نمیتوان آن را به یک علت خاص محدود کرد. در مقطع ابتدایی خوشبختانه هیچ مورد ترک تحصیل در شهرستان دالاهو وجود ندارد، چرا که در تمامی روستاهای این شهرستان، حتی با وجود دو دانشآموز، مدارس فعال هستند.
مدیر آموزش و پرورش دالاهو عنوان کرد: یکی از عوامل ترک تحصیل در دختران، فقر فرهنگی و ازدواج زودهنگام است. در برخی مناطق روستایی، بهویژه در بخشهایی از بیونیج و ریجاب، پراکندگی مدارس باعث شده تا دانشآموزان برای ادامه تحصیل در مقاطع متوسطه به شهرهای دیگر مهاجرت کنند که این امر با مشکلات مالی و مسافتهای طولانی همراه است.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال، در منطقه بیونیج، تنها مدرسه موجود تا مقطع متوسطه اول فعال است و برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دوم، دانشآموزان باید به مناطقی مانند گهواره یا شهر ریجاب مراجعه کنند. این شرایط، بهویژه برای دانشآموزان دختر، چالشبرانگیز است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دالاهو با اشاره به مشکلات دانشآموزان روستایی گفت: مسافت طولانی، نبود مدارس مقاطع بالاتر و هزینههای بالای رفتوآمد، از مهمترین دلایل ترک تحصیل در این مناطق هستند؛ بهعنوان مثال، دانشآموزانی که از روستاهای زرده یا سیدمحمد برای تحصیل به ریجاب مراجعه میکنند، با مشکلات جادههای خاکی و هزینههای بالای حملونقل مواجهاند.
جلیلیان در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه راهکارهایی برای رفع معضل ترک تحصیل پرداخت و گفت: بررسیهای ما در کارگروههای آموزشی نشان داده که تأمین هزینههای ایاب و ذهاب دانشآموزان روستایی، گامی مؤثر در این زمینه است. در حال حاضر، آموزش و پرورش بخشی از هزینهها را (بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در سال) تأمین میکند، اما این مبلغ کافی نیست و نیازمند حمایت بیشتر است.
وی در ادامه افزود: ارتباط مؤثر با اولیای دانشآموزان، برگزاری انجمنهای اولیا و مربیان، توسعه مدارس روستایی، و ارائه رشتههای تحصیلی متنوع و مورد علاقه دانشآموزان، از دیگر راهکارهایی است که میتواند به کاهش ترک تحصیل کمک کند.
مدیر آموزش و پرورش دالاهو در پایان تأکید کرد: ترک تحصیل یکی از مسائل جدی اجتماعی است که پیامدهای منفی بسیاری به همراه دارد. والدین و کادر آموزشی باید تمام تلاش خود را برای پیشگیری از این معضل بهکار گیرند. همچنین، حمایت مدیران استانی و توسعه زیرساختهای آموزشی، بهویژه در مناطق محروم، ضروری است.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ مدرسه نهتنها محیطی برای آموزش دروس و تحصیل است، بلکه بستری مهم برای یادگیری مهارتهای اجتماعی و پرورش شخصیت دانشآموزان به شمار میآید.
شناخت عوامل مؤثر بر ترک تحصیل و تلاش برای رفع این معضل، از جمله اقداماتی است که میتواند از افزایش آمار ترک تحصیل در میان دانشآموزان جلوگیری کند.
آموزش و پرورش شهرستان دالاهو، بهعنوان گستردهترین نهاد فرهنگی و یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی، وظیفهای اساسی در تربیت و اجتماعیسازی افراد جامعه برعهده دارد. بر اساس قوانین جاری کشور، این نهاد موظف است خدمات آموزشی و پرورشی را بهصورت یکسان و عادلانه در اختیار تمامی دانشآموزان قرار دهد.
با توجه به اهمیت آموزش و تأثیر مستقیم آن بر توسعه اجتماعی و فرهنگی، فراهم کردن شرایط برابر برای دانشآموزان، بهویژه در مناطق محروم، ضرورتی اجتنابناپذیر است که نیازمند توجه جدی مسئولان است.
گزارش به قلم پرنیا اصحابی؛ فعال رسانهای
انتهای خبر/