دوشنبه 26 شهر 1403
1403-04-20 15:53 - شماره خبر : 8049 0
رئیس اداره میراث فرهنگی صحنه خبر داد:

ثبت ملی آئین حلیم‌پزان در روستای اسلام‌آباد سفلی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صحنه گفت: در تاسوعای امسال آئین حلیم‌پزان در روستای اسلام‌آباد سفلی در دهستان خدابنده‌لو بخش مرکزی شهرستان صحنه به ثبت ملی می‌رسد.

سعید بروشان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: آئین حلیم‌پزان از جمله فرهنگ‌هایی است که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و حرمت آن که به حرمت خون شهدا گره خورده، صیانت و پاسداری شده است. 

وی گفت: در تاسوعای امسال آئین حلیم‌پزان در روستای اسلام‌آباد سفلی در دهستان خدابنده‌لو بخش مرکزی شهرستان صحنه به ثبت ملی می‌رسد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان صحنه افزود: این آئین مذهبی در روستای کنگرشاه قدمتی ۱۵۰ساله دارد که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی انجام می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های میراث فرهنگی حفظ آئین‌ها و سنت‌های مذهبی است، گفت: این پرونده که مربوط به پخت غذا است در سال‌جاری پیگیری آن شروع شد که در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه تدوین پرونده ثبت ملی آن تکمیل می‌شود. 

بروشان در بخش دیگری از سخنانش گفت: پخت حلیم ویژه ماه محرم با آداب خاص و مشارکت مردم همراه است که از دوره صفویه آغاز و محرم و صفر آیین‌های شیعه جدی گرفته شد، آغاز شد. 

وی خاطرنشان کرد: زمان پخت حلیم طولانی و مرحله‌ای خاص به نام «چُمبه‌زنی» وجود دارد که انجام آن تا چندین ساعت طول می‌کشد و این مرحله که سخت و زمان‌بر است به قدرت بازوی زیادی نیاز دارد. 

بروشان یادآوری کرد: چُمبه‌زدن همان هم‌زدن آش با کف‌گیر یا چوب‌های بزرگ است که از ته گرفتن دیگ جلوگیری می‌کند، این عمل یک کار مداوم و طولانی بوده و نیاز به انرژی بالایی دارد. 

وی با اشاره به اینکه عزاداران حسینی تمایل دارند در این نذر جمعی مشارکت داشته باشند، گفت: همه مراحل پخت حلیم با صلوات و یاد امام حسین(ع) همراه است که حدود ۲۴ ساعت تا طبخ کامل طول می‌کشد. 

بروشان با اشاره به اینکه حلیم از گندم و گوشت تهیه می‌شود، گفت: تمام مواد اولیه حلیم توسط اعضای یک خانواده شخصاً تهیه شده و بین همه اهالی روستا توزیع می‌شود و این مردم همه از طعامی می‌خورند که با عشق به مولایشان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) طبخ شده است. 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/eGmXG
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار