حالت تاریک
معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه:

حکومت حضرت مهدی(عج) یک حکومت مردمی است

حکومت حضرت مهدی(عج) یک حکومت مردمی است

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه گفت: اگر درحال حاضر غیبت اتفاق افتاده است منشأ آن ‌عدم آمادگی مردم برای پذیرش حجت خداست؛ بنابراین در حکومت جهانی، مردم یکی از ارکان تشکیل حکومت مهدی موعود(عج) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: خداوند متعال جایگاه و تأثیرگزاری مردم را خیلی بالاتر از آن چیزی می‌داند که ما تصور می‌کنیم، در تمام اعصار و زندگانی پیامبران می‌بینیم که یک نقطه محوری وجود دارد و آن نقطه اتکا حضور تأثیرگزار مردم بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه افزود: هر جایی مردم در کنار ائمه اطهار(ع) حضور پیدا کردند تأثیرگزاری خاص خود را داشته است و حکومت جهانی حضرت ولیعصر (عج) هم از این قاعده هم مستثنی نیست بلکه اساس حکومت حضرت ولیعصر(عج) مردم است.

وی افزود: امام علی(ع) می‌فرماید بدانید که زمین از حجت خدای عزوجل خالی نمی‌ماند ولی گاهی خداوند به دلیل ستم و اسرافی که انسان‌ها به خودشان روا می‌دارند حجتش را از آن‌ها مخفی نگه می‌دارد، این مردم به چند طریق می‌توانند در ظهور حضرت ولی عصر(عج) موثر باشند.

میرزایی تصریح کرد: اولین تاثیر حضور مردم؛ حضور موثر آن‌هاست بر همین اساس چه در زمان نبی مکرم اسلام و چه ائمه اطهار مردم زیاد بودند اما مردمی که در رویدادها و حوادث زمانه اثرگذار باشند کم بودند، مهم اینجاست که این انسان‌ها چقدر در فرایند تصمیم‌گیری جامعه اثرگذارند؛ این نقطه اتکا در تمامی زندگی پیامبران و امامان معصوم بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه گفت: حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج) هم بر همین اساس شکل خواهد گرفت؛ بنابراین اگر ما می‌بینیم درحال حاضر غیبت اتفاق افتاده است منشأ آن عدم آمادگی مردم برای پذیرش حجت خداست؛ بنابراین در حکومت جهانی، مردم یکی از ارکان تشکیل حکومت مهدی موعود(عج) هستند.

وی با بیان اینکه امام عصر «خلیفة اللّه فی الأرض» است، بیان داشت: دلایل غیبت امام عصر(عج) در چند چیز نهفته است؛ اول: ستم‌پیشه بودن؛ یعنی اگر ظلمی اتفاق بیفتد و مردم به این ظلم واکنش نشان ندهند این یکی از دلایل غیبت امام عصر(عج) است، تا وقتی مردم نسبت به ظلم و ظالم واکنش جدی نشان ندهند آمادگی برای پذیرش ظهور اتفاق نمی‌افتد.

میرزایی ادامه داد: دوم، اگر یار وفادار در بین مردم برای امام عصر(عج) وجود نداشته باشد ظهور اتفاق نمی‌افتد، شجاعت، صبر، اخلاص در جهاد، ترجیح دادن آخرت بر دنیا، پیراستگی باطن از عیوب، سرآمدی و سلامت عقل، خصوصیات مردمی است که باید برای پذیرش ظهور در آن‌ها وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه افزود: در روایات آمده است که سیصدواندی نفر باید جمع بشوند و به‌عنوان یار وفادار این ویژگی‌ها را داشته باشند که امام عصر(عج) ظهور کند، یعنی اینکه زمینه لازم در مردم به وجود بیاید که ظهور اتفاق بیفتد، حتی در زمان ظهور و قبل و بعد از ظهور، منشأ تحول و اثرگزاری مردم هستند.

وی اذعان داشت: حکومت مهدی موعود(عج) مردمی آگاه و بصیر نیاز دارد و تا وقتی این اتفاق نیفتد شاید شاهد ظهور نباشیم یا اینکه خداوند متعال مردم این زمان را لایق ظهور نداد و در یک زمان دیگر ظهور اتفاق بیفتد که مردم شرایط لازم را در خودشان به وجود بیاورند که بتوانند پذیرش ظهور را داشته باشند.

میرزایی خاطرنشان کرد: آماده نبودن جوامع بشری به‌عنوان زمینه‎ساز ظهور برای حضرت حجت نشان‌دهنده این است که تاثیر مردم و نظر و رأی آن‌ها چه در زندگی خودشان و چه در پذیریش احکام الهی و حضور امام عصر(عج) مؤثر است.

این کارشناس مسایل دینی ادامه داد: مردم در هر عصری رکن رکین تحول در جامعه اسلامی هستند چه در زمان امام حی و چه در زمان غیبت امام و زمینه‌سازی برای ظهور امام چه قبل و چه بعد از ظهور و چه در حین ظهور، تاثیرگزاری از آن مردم است و این تغییر باید با حضور مردم اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان کرمانشاه در پایان گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» بر اساس همین اثرگذاری و تحول نقش اصلی چه در زمان حکومت امام عصر(عج) و چه زمینه‌سازی برای ظهور بر عهده مردم است؛ نه همه مردم، بلکه مردمی که وجود خودشان را اثرگزار و منشأ تحول می‌دانند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از