پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-04-24 11:05 - شماره خبر : 8109 0
رئیس اورژانس و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

گرمازدگی را جدی بگیرید

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با اشاره به سیر افزایشی آمار گرمازدگی در فصل تابستان گفت: گرما موجب کاهش آب بدن می‌شود که به تبع با آسیب‌های بسیاری همراه است.

 

مسعود قلعه‌سفیدی در گفتگو‌ با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: از اواخر خردادماه که گرما در کرمانشاه شروع شد تاکنون تعداد هشت نفر به دلیل گرمازدگی به مرکز اورژانس مراجعه کرده و تحت مداوا قرار گرفتند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه دمای بدن انسان در حالت عادی بین ۳۶ تا ۳۸ درجه است، افزود: اگر دمای بدن تحت تأثیر دمای محیط و متابولیسم فرد، به بیش از ۴۰ درجه افزایش پیدا کند به آن عارضه گرمازدگی گفته می‌شود.

وی بر مصرف بسیار مایعات جهت پیشگیری از گرمازدگی تأکید و بیان کرد: گرما موجب کاهش آب بدن می‌شود که به تبع با آسیب‌های بسیاری همراه است، بنابراین توصیه می‌شود در این روزهای گرم سال حتماً به میزان کافی مایعات مصرف شود و بهتر است مقدار کمی آب‌لیمو نیز به آب اضافه شود.

قلعه‌سفیدی در ادامه با اشاره به سیر افزایشی آمار گرمازدگی در فصل تابستان، افزود: گروه‌های در معرض خطر حتماً نکات لازم در خصوص پیشگیری از گرمازدگی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بروز گرمازدگی در گروه‌های سنی کودکان و سالمندان شایع‌تر است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز گرمازدگی در این افراد، مصرف روزانه حداقل هشت تا ۱۰ لیوان آب، چای کم‌رنگ یا آب‌میوه طبیعی ضروری است.

قلعه‌سفیدی با بیان اینکه‌ مهم‌ترین نکته در زمینه پیشگیری از گرمازدگی عدم رفتن به فضای باز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر است، گفت: گروه‌های در معرض خطر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران خاص، به‌ویژه بیماران دیابتی، کلیوی و قلبی حتی‌المقدور نباید در این فاصله زمانی از خانه خارج شوند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در ساعات دیگر روز هم توصیه می‌شود افراد هنگام خروج از خانه برای مراقبت از پوست از کِرِم ضد آفتاب، کلاه و عینک استفاده کنند.

قلعه‌سفیدی خاطرنشان کرد: افراد در صورت ضرورت خروج از منزل در ساعات گرم روز پس از قرارگرفتن در معرض گرما از خاکشیر، تخم شربتی و شربت آب‌لیموی خنک استفاده کنند.

وی توصیه کرد: کودکان زیر پنج سال و افراد سالمند به هیچ عنوان در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند چون حرارت برای این افراد قابل تحمل نیست و همچنین بهتر است در ایام فصل‌ گرم سال از سفر به مناطق گرمسیری اجتناب شود.

وی در ادامه به علائم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: گرمازدگی در ابتدا با علائمی مانند ضعف و بی‌حالی ظاهر شده و کم‌کم با علائمی مانند سرگیجه، تهوع و استفراغ خود را نشان می‌دهد.

 وی افزود: اگر درمان گرمازدگی به موقع صورت نگیرد مشکلات قلبی و کلیوی ظاهر شده و فرد کم‌کم هوشیاری خود را از دست داده و در نهایت به دلیل کاهش شدید آب، بدن جان خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین با توجه به خطرات و عوارض گرمازدگی افراد باید به شدت مراقب باشند و از خود محافظت کنند.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/Vdga5
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار