حالت تاریک
تولد دوباره را در جبهه‌ها تجربه کنیم؛

اردوهای راهیان نور؛ حلقه مفقوده نسل جوان

اردوهای راهیان نور؛ حلقه مفقوده نسل جوان

اردوهای راهیان نور در حکم مستندی ملموس روایتگر رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است که امروز حلقه مفقوده نسل جوان محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، هشت سال دفاع مقدس، آموزه‌های حماسی و معنوی فراوانی برای نسل امروز جامعه دارد برهمین اساس چندین سال است جوانان و نوجوانانی که خاطراتی از جنگ، خمپاره و گلوله‌های شلیک شده بر سر غیور مردان این سرزمین در دوران دفاع مقدس ندارند در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی بازمانده از آن دوران در جنوب و غرب کشور سفر می‌کنند تا بتوانند با لمس خاک مقدس جبهه‌ و گوش دادن به روایتگری راویان زنده آن دوران مانند بزرگ‌ترهای خود معنی واقعی فرهنگ ایثار و شهادت را درک کنند.

راهیان نور در واقع یک موزه جنگ زنده و الهام‌بخش مردم ایران است که با برخورداری از ظرفیت‌های بازگویی و تصویرسازی حماسه‌های رزمندگان، جانبازان و شهیدان گران‌قدر، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را در فضای جامعه احیا می‌کند و سبب ماندگاری انقلاب اسلامی در افکار عمومی می‌شود.


 راهیان نور مهمترین ابزار فرهنگی برای زنده نگه‌داشتن دفاع مقدس است

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: دوران دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین دوران‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی است، در سال ۱۳۵۹ دشمن بعثی با پشتیبانی بسیاری از کشورهای دنیا بزرگترین تهاجم همه جانبه نظامی را علیه تمامیت ارضی ایران انجام داد تا به خیال خودش بتواند انقلاب اسلامی را زمین گیر و ایران عزیز را تجزيه کند که محصول این تجاوز مقاومت و ایثار ملت انقلابی ایران بود که تاریخی بس با شکوه را برای کشورمان ورق زدند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: اگر خاطرات ۸ سال دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی که سختی‌ها و رشادت‌های آن را ندیده‌اند بازگو نشود شاید این دوران نیز رفته رفته به دست فراموشی سپرده شود چرا که فراموش کردن یک دوران سراسر افتخار و حماسه برای تاریخ و نسل‌های آینده یک ملت خسارت بزرگی به شمار می‌آید.

وی گفت: باید از تمام ابزارها از جمله ابزارهای فرهنگی و اجتماعی و ارتباط جمعی و غیره استفاده کرد و این دوران را زنده و گرامی نگه داشت. یکی از مهم ترین ابزارهای زنده نگه داشتن دفاع مقدس و آشنا کردن نسل جدید با حماسه آفرینی‌های دوران دفاع مقدس اردوهای راهیان نور است. 

شفیعی خاطرنشان کرد: فرزندان ایران اسلامی صحنه‌های جنگ و دفاع مقدس را با حضور در مناطق عملیاتی از نزدیک نظاره‌گر می‌شوند و با توضیحات راویان رزمندگان در دفاع مقدس و کارشناسان نظامی از رویدادهای اتفاق افتاده در هر منطقه و رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس مطلع می‌شوند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: حضور در مناطق عملیاتی اثرات معنوی اعتقادی اخلاقی سیاسی و فرهنگی زیادی بر روی زیارت کنندگان، بازدید کنندگان و حقیقت‌جویان دارد. 

تداوم اردوهای راهیان نور یک ضرورت است

وی افزود: اقداماتی که در سال‌های پس از دفاع مقدس تاکنون تحت عنوان اردوهای راهیان نور انجام پذیرفته و همچنان ادامه دارد امری بسیار ضروری است، این اردوها با استقبال نسل‌های جوان و نوجوان مواجه شده است و تحولات درونی که با حضور در مناطق عملیاتی در افراد ایجاد می‌شود و نیز اشک‌هایی که آنان در هنگام آگاهی از رشادت های آن دوران می‌ریزند همگی حاکی از موفقیت این اردوها دارد و نشان می‌دهد که تداوم این اردوها یک ضرورت مهم است.

شفیعی ادامه داد: همانگونه که بیان شد جوانان، نوجوانان و دانش آموزان اعم از پسر و دختر استقبال بسیار گسترده‌ای از این اردوها داشته‌اند اما امکانات موجود متأسفانه نتوانسته پاسخگوی همه داوطلبان و علاقمندان به این حرکت عظیم و حماسی شود لذا مسئولان باید شرایطی را فراهم کنند تا همگان در اردوهای راهیان نور حضور یابند.

وی افزود: بی‌شک یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و باقی ماندن مردم در صحنه همین اردوهای راهیان نور است همچنین این اردوها باعث روی آوردن نوجوانان و جوانان به موضوعات معنوی هستند زیرا سرزمین‌های دفاع مقدس شاهد و ناظری بر مناجات و ایثارگری‌های رزمندگان و شهیدان دفاع مقدس بوده‌اند. 

شفیعی تصریح کرد: مناطق عملیاتی و جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس از آن جهت که به ذکر، نام و قدم‌های رزمندگان شهیدان ایثارگران و جانبازان آذین شده، همواره اثرگذاری خود بر روی نسل‌های مختلف را دارند و مسئولان نیز باید توجه بیشتری به این اردوها داشته باشند و در رفع کاستی‌های موجود در این برنامه انسان ساز عظیم بکوشند.


استان کرمانشاه رتبه نخست کشوری راهیان نور را دارد

سعید بهشتی‌راد در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: از بیستم اسفند سال ۷۵ با سفر مقام معظم رهبری به مناطق عملیاتی در یادمان شهدای هویزه، طرح عظیم راهیان نور به صورت رسمی کلید خورد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت نبی‌ اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود: مقام معظم رهبری از اردوهای راهیان نور به عنوان فناوری فرهنگی و فناوری نرم یاد می‌کنند و اردوهای راهیان نور را یکی از گزینه‌های فراموش نشدنی دفاع مقدس عنوان می‌کنند.

وی گفت: اردوهای راهیان نور برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت بسیار اثرگذار است برهمین اساس هر ساله به صورت مستمر و جدی جوانان و نوجوانان بسیجی و غیر بسیجی در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور اعزام می‌شوند.

بهشتی‌راد خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه با ۱۴۰ هزار نفر اعزام به مناطق عملیاتی در قالب اردوهای راهیان نور مقام اول را در بین استان‌های دیگر داراست که این اردوها تمام اقشار جامعه را در بر می‌گیرد و مختص گروه‌های خاصی نیست.

وی افزود: طرحی که دو سال است با اردوهای راهیان نور همراه شده، طرح راهیان پیشرفت است و در مسیر این اردوها نمونه‌ها و مظاهر پیشرفت در عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به بازدیدکنندگان و راهیان نشان داده می‌شود.

بهشتی‌راد گفت: از دو سال پیش تاکنون استان کرمانشاه همزمان با راهیان نور مجری طرح راهیان گردشگری نیز بوده است یعنی کسانی که در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام می‌شوند با جاذبه‌های گردشگری استان نیز آشنا می‌شوند  که این طرح یک نمونه موفق برای کمک به اقتصاد استان و نیز جذب گردشگر است.

وی ادامه داد: به مسئولان، راویان، روحانیان و سرپرستان کاروان‌های راهیان نور آموزش‌های لازم داده شده و اردوگاه‌ها و یادمان‌های موجود در استان نیز برای پذیرایی و استقبال از راهیان مسیر نور آمادگی کامل را دارند.

بهشتی راد افزود: امسال به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با مراسمات پایان سال و تعطیلات عید نوروز اردوهای راهیان نور در حوزه محلات و دانشجویی نسبت به سال‌های قبل زودتر برگزار شد و هم‌اکنون این اردوها در حال سپری کردن روزهای آخر خود در سال ۱۴۰۲ است.

وی تصریح کرد: افتخاری که نصیب استان کرمانشاه شده این است که افتتاحیه هر ساله اردوهای راهیان نور در این استان و همزمان با مراسم سالگرد عملیات بازی‌دراز با صعود به این ارتفاعات انجام می‌شود که در سال گذشته ۴۰ هزار نفر در مراسم سالگرد این عملیات شرکت کردند.

بهشتی راد با اشاره به اینکه راهیان نور استان هم پویا است و هم به صورت هدفمند کار می‌کند، گفت: استان کرمانشاه هم اعزام کننده اردوهای راهیان نور و هم میزبان آن است و طبق نظر مسئولان بسیج و قرارگاه راهیان نور، استان کرمانشاه بهترین میزبانی را از شرکت‌کنندگان در این اردوها داشته است و از این نظر خدا را شاکر و سپاسگزار هستیم.

 

بازدید ۳ میلیون نفری از یادمان‌های دفاع مقدس در کرمانشاه 

یونس عزیزی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: قرارگاه اردویی حضرت سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه از ابتدای سال تاکنون ۱۴۰ هزار نفر را به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام کرده است.

مسئول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود:  از این اعزام‌ها حدود ۱۰ درصد به جنوب و ۹۰ درصد به غرب اختصاص یافته‌اند که از بیستم بهمن تاکنون حدود ۲ هزار نفر از دانشجویان نیز با شرکت در این اردوها به مناطق عملیاتی اعزام شده‌اند.

وی گفت: این اردوها شامل دوره‌های چهار روزه حضور در مناطق عملیاتی جنوب و یادمان‌های استان‌ خوزستان از قبیل هویزه، یادمان بیت المقدس، شلمچه، اروندکنار است  همچنین در اردوی راهیان پیشرفت بازدید از نمایشگاه هوافضا صورت می‌گیرد.

مسئول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه ادامه داد: در استان کرمانشاه نیز هشن یادمان وجود دارند که حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون از این یادمان‌ها بازدید کرده‌اند.


«یادمان مرصاد» رتبه نخست بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس کرمانشاه 

عزیزی گفت: بیشترین یادمانی که از آن بازدید صورت گرفته یادمان مرصاد است این مکان یک یادمان بین‌المللی و یک مرکز فرهنگی مهم است.

وی با بیان اینکه قرارگاه راهیان نور سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه برنامه‌ریزی‌های خوبی را برای ایام پیش رو انجام داده است، افزود: یادمان‌های استان و مکان‌های اسکان در ایام نوروز که با ماه مبارک رمضان مقارن شده، فعال هستند.

عزیزی خاطرنشان کرد: اگر کسی به هر دلیلی قادر به گرفتن روزه نباشد و در مسیر سفر نوروزی خود بخواهد از یادمان‌های موجود در استان بازدید کند هم اسکان در اختیار وی قرار می‌گیرد و هم از وی به نحو شایسته‌ای میزبانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری سپاه نبی اکرم(ص) آمادگی اسکان زائران را دارد، خاطرنشان کرد: پس از تایید مراکز اردویی در نواحی مقاومت و مسئولان اردویی استان‌ها تهیه اسکان زائران انجام می‌گیرد.

عزیزی یادآوری کرد: همچنین ستاد اردوهای استان می‌تواند با نظر نهادها و سازمان‌های موجود در استان از قبیل میراث فرهنگی اقدام به اسکان متقاضیان کند که البته این عزیزان علاوه بر سفر نوروزی به استان می‌توانند از زیارتگاه‌های موجود در استان نیز بازدید کنند.به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، راهيان نور يک دانشگاه كامل و جامع و فرصتی برای آموزش معارف عملی با نشأت گرفتن از رشادت‌ها و مجاهدت‌های شهدا و جانبازان والامقام است و در این میان بیستم اسفند روزی كه مقام معظم رهبری به كربلای ايران سفر كرده به نام روز ملی راهيان نور نامگذاری شده که طی آن مردم و به ویژه جوانان با مقام شهيدان تجديد بيعت می‌کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از