حالت تاریک
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه، جهش تولید باعث افزایش اشتغال می‌شود، بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال تأکید کرد.

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند، اظهار داشت: حدوداً ۱۸ سال است که مقام معظم رهبری شعار سال خود را در حوزه اقتصاد بنا کرده‌اند و بر حل مشکلات اقتصادی مردم تاکید داشته‌اند. 

دشمن بر روی اقتصاد سرمایه‌گذاری جدی کرده است

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی افزود: دلیل چنین نامگذاری‌های اقتصادی این است که اقتصاد در زندگی مردم بسیار موثر است و دشمن نیز بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری جدی کرده است. 

وی گفت: هرچند مردم از امتحان‌های مختلف سربلند بیرون آمده‌اند اما دشمن با تحریم‌های اقتصادی و ایجاد مشکلات فراوان سعی می‌کند تا زندگی و معیشت مادی مردم را دچار مشکل کند و مردم از نظام خسته شوند لذا مسئولان باید تلاش‌های ویژه‌ای در راستای حل مشکلات مردم داشته باشند. 

اساس پیشرفت یک مملکت تولید داخلی است

شفیعی خاطرنشان کرد: در میان شعارهایی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند بحث تولید بسیار پررنگ است و دلیل آن این است که اساس پیشرفت یک مملکت تولید داخلی است اگر به کشورهای توسعه‌یافته نگاهی بیندازیم یکی از عوامل اصلی پیشرفت آن‌ها تولید است تولید نه تنها باعث شده تا این کشورها در بسیاری از جهات نیازهای داخلی را رفع کنند بلکه باعث وابستگی بسیاری از کشورهای دیگر به آن‌ها نیز شده است. 

اقتصاد ایران یک اقتصاد تک محصولی است 

وی تصریح کرد: بدون تولید داخلی نمی‌توانیم یک کشور مستقل و آباد داشته باشیم پس تولید موجب رفع وابستگی می‌شود از دیگر پیامدها و دستاوردهای مقوله تولید ایجاد اشتغال و رفع نگرانی خانواده‌ها از آینده شغلی فرزندانشان است، اقتصاد ایران یک اقتصاد تک محصولی است به همین خاطر از ظرفیت تحریم‌پذیری برخوردار است. 

شفیعی خاطرنشان کرد: دشمن با علم به اینکه اقتصاد ایران متکی بر نفت است سعی می‌کند تا از همین نقطه به کشور ما آسیب وارد کند اگر ما به تولید داخلی بپردازیم طبیعتاً می‌توانیم ترفندهای دشمن را خنثی کرده و تحریم‌هایی را که وضع می‌کند تا حد زیادی بی‌اثر کنیم. 

وی ادامه داد: جهش اقتصادی در حوزه تولید می‌تواند بسیاری از فرصت‌های از دست رفته‌ای را که در دهه ۹۰ در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشته‌ایم جبران کند در دهه ۹۰ به مدت هشت سال بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی مغفول ماند و به اقتصاد کشور آسیب‌های جدی وارد شد. 

جهش اقتصادی می‌تواند خسارت‌های ناشی از اختلال در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی را جبران کند

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: جهش اقتصادی می‌تواند بسیاری از خسارت‌های ناشی از اختلال در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی را جبران کند که یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی ما در برابر دلار ضعف در تولیدات داخلی است اگر تولید داخلی شکوفا و قوی شود ارزش پول ملی ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

شفیعی افزود: همان‌طور که گفته شد جهش تولید باعث افزایش اشتغال می‌شود در واقع با ایجاد اشتغال در جامعه شاهد کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شویم که از آن میان می‌توان به افزایش سن ازدواج، اعتیاد، بیکاری، طلاق و کاهش فرزندآوری اشاره کرد. 

جهش تولید می‌تواند باعث افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه شود

وی افزود: جهش تولید می‌تواند باعث افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه شود صنعتگرانی که به دنبال تولید هستند لاجرم باید به دنبال مراکز علمی بروند و در این میان دانشگاه‌ها در کشور ما بهترین مراکز تولید دانش و فناوری هستند و جهش تولید ارتباط بین دانشگاه و صنعت را مستحکم کرده و هم باعث رشد دانشگاه و هم شکوفایی صنعت می‌شود. 

جهش تولید موجبجلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌شود

شفیعی گفت: یکی دیگر از دلایل این نامگذاری این است که جهش تولید موجب افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌شود زیرا تولید نیازمند سرمایه‌گذاری است. 

وی بیان کرد: جهش تولید موجب تقویت صادرات غیر نفتی و رهایی از اقتصاد تک‌محصولی می‌شود اگر تولید در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا کند صادرات غیر نفتی نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه اقتصاد ما رو به شکوفایی خواهد رفت بازار دلالی سمی مهلک برای اقتصاد کشور دارد و مردم باید از وارد کردن سرمایه خود در آن اجتناب کنند سرمایه‌گذاران باید سرمایه خود را مستقیماً وارد عرصه تولید کنند تا هم خود از آن منتفع شوند و هم به مردم و اجتماع نفع برسانند. 

این استاد دانشگاه افزود: دولت باید زمینه‌های جهش تولید را برای صاحبان سرمایه فراهم کند در این راستا دولت باید تسهیلات لازم، زمین و امکانات را در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه تولید قرار دهد و مراتب اداری اضافی و کاغذ بازی نیز باید از سر راه برداشته شوند زیرا این امور گاهی باعث خستگی و اتلاف انرژی می‌شوند. 

وی گفت: شعار دولت سیزدهم تسهیل کار برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران است اگر دولت شرایط مناسب و تشویقی را برای صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان فراهم کند آن‌ها نیز می‌توانند سرمایه خود را بیش از پیش در مسیر تولید قرار داده و باعث جهش تولید شوند جهش تولید زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که با مشارکت مردم همراه باشد. 

شفیعی تصریح کرد: نقش حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف همچون اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه اقتصادی بسیار کارساز است بنابراین دولت باید با حمایت از تولیدکنندگان و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در عرصه تولید به تحقق شعار مقام معظم رهبری کمک کند.

 

انتهای خبر/

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از