حالت تاریک
کارشناس مسائل دینی:

شهادت‌طلبی نوعی از سبک زندگی است

شهادت‌طلبی نوعی از سبک زندگی است

کارشناس مسائل دینی گفت: سبک زندگی شهید، نوعی زیست دائمی در آستانه بندگی است؛ کسی که به دنبال شهادت است، در هر لحظه جان خود را در کف اخلاص نهاده و آماده است تا در راه معبودش فانی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاج‌آخوند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: سبک زندگی شهید، نوعی زیست دائمی در آستانه بندگی است؛ کسی که به دنبال شهادت است، در هر لحظه جان خود را در کف اخلاص نهاده و آماده است تا در راه معبودش فانی شود. 

این کارشناس مسائل دینی با تأکید بر الگوگیری از شهدا، تصریح کرد: سبک زندگی و آداب معاشرت ما باید برگرفته از سیره شهدا باشد؛ همسر شهید صیادشیرازی می‌گوید: «زمانی که مأموریت بود تمام مسئولیت‌های منزل برعهده من بود اما زمانی که برمی‌گشت همه کارهای خانه را انجام می‌داد، با خودم می‌گفتم اگر زمانی علی شهید شود من چگونه زندگی را مدیریت کنم؟ اصلاً چگونه زندگی کنم؟» پرسش همسر شهید صیادشیرازی مبنی بر «چگونه زندگی کنم؟» در واقع، پرسشی است که هر یک از ما در مواجهه با چالش‌های زندگی ممکن است با آن روبه‌رو شویم، پاسخ این پرسش را می‌توان در سیره شهدا جستجو کرد. 

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در شرایط حساس و بحرانی یاد شهدا می‌کرد، هرگاه دشمنان با فتنه‌انگیزی، اوضاع را متشنج می‌کردند، امام علی (ع) به یاد شهدا می‌افتادند؛ این امام بزرگوار برای همه دوستان خود آرزوی شهادت داشتند و در پایان نامه ۵۳ نهج‌البلاغه برای خود و مالک اشتر از خداوند شهادت و رستگاری درخواست کردند. 

حاج‌آخوند عنوان کرد: کسی که می‌خواهد از شهادت صحبت کند نخست باید از ایمان سخن بگوید و مؤمن باشد، سپس از هجرت سخن بگوید و نفسش را به سوی خدا و ولی‌الله هجرت داده باشد و در نهایت، از شهادت سخن بگوید. 

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: شهادت را فرآیندی چندمرحله‌ای است؛ به گفته علامه محمدتقی جعفری (ره) شهید پس از طی مراحل مختلف و درک لذت‌های دنیوی، آگاهانه به سوی خداوند حرکت می‌کند و از همه تعلقات مادی دست می‌شوید. 

وی با اشاره به خطبه‌های ۱۱۶.۱۲۱ و ۱۸۲ نهج‌البلاغه گفت: در نهج البلاغه ۲۰ ویژگی برای شهید ذکر شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امام‌شناسی و تبعیت از امام اشاره کرد که در خطبه ۱۸۲ نهج‌البلاغه ذکر شده است؛ یکی از محوری‌ترین ویژگی شهدا این است که به رهبرشان اعتماد کامل دارند، شهدا شناخت کامل از ولی خدا و امام زمانشان دارند و معرفت پیدا می‌کنند و در مقابل ولی خدا جان مال و آبروی خودشان را هم می‌دهند؛ پیروزی رزمندگان در دوران دفاع مقدس نیز گواهی بر همین اعتماد و اطمینان به امام راحل است؛ دشمنان نیز به خوبی می‌دانند که برای ریشه‌کن کردن فرهنگ شهادت، نخستین هدف‌شان تضعیف جایگاه ولایت فقیه است. 

حاج‌آخوند ادامه داد: دوم، شهدا اهل تلاوت و تدبر قرآن بودند، چنان‌که در خطبه‌های ۱۲۱ و ۱۸۲ نهج‌البلاغه آمده است که پس از تلاوت، تعقل و عمل می‌آید؛ سوم،  شهدا افرادی بودند که شب‌ها به تضرع و راز و نیاز می‌پرداختند و روزها با شجاعت و ایثار در میدان عمل حاضر بودند؛ همان‌طور که در روایات آمده، مؤمن ترسو نیست بلکه ترس از خدا دارد و عاشق شهادت است. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از