حالت تاریک
حسین(ع) کشتی نجات و چراغ هدایت؛

عالم همه مهمان سر خوان حسین(ع) است

عالم همه مهمان سر خوان حسین(ع) است

امام حسین(ع) تنها متعلق به شیعه نیست بلکه برای تمام بشریت است، همه انبیا سَفینَهُ الْنِّجاة هستند ولی حسین(ع) وسعت نجاتش بیشتر است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امام حسین(ع) کشتی نجات و نور هدایت است و هیچ ظلمتی در این نور راه ندارد، اگر به حقیقت اباعبدالله الحسین(ع) اتصال پیدا کنیم در هیچ جایی غرق نمی‌شویم.

امام حسین(ع) تنها متعلق به شیعه نیست بلکه برای تمام بشریت است، همه انبیا سَفینَهُ الْنِّجاة هستند ولی حسین(ع) وسعت نجاتش بیشتر است، محبت سیدالشهدا(ع) همه را دور هم جمع می‌کند.



سَفینَهُ الْنِّجاة همان ولایت امام حسین(ع) است

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی حاتمی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است، در یک روایتی از امام صادق ع) نقل شده که حضرت فرمودند: «کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین(ع) اوسع و فی لجج البحار اسرع»، یعنی همه ما اهل بیت کشتی نجات هستیم ولی کشتی جد بزرگوارم حسین(ع) از همه کشتی‌ها وسیع‌تر و در موج‌ها و طوفان‌های سهمگین انسان را سریع‌تر به ساحل نجات می‌رساند.

امام جمعه دالاهو گفت: تصور کنید که یک انسانی درون یک دریایی قرار بگیرد، در این دریا اولا انواع موجودات حتی برخی از موجودات خطرناک که می‌تواند جان یک انسان را بگیرد یا تهدید کند وجود دارد، حالا در چنین شرایطی اگر طوفان هم باشد وضعیت انسان به چه شکلی است در چنین شرایطی که وسط یک دریایی که تا خشکی فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد شنا کردن خیلی کارآیی ندارد، عالم دنیا به مثابه این دریای مواج، وسیع و خطرناک می‌ماند، حال اگر درون این دریا انسان سوار بر یک کشتی محکم، فولادین و تندرو باشد انسان دیگر احساس اضطراب و ترسی ندارد و در آرامش دریا را طی می‌کند تا به مقصد برسد، محبت و ولایت امام حسین(ع) در دنیا مانند این کشتی محکم و وسیع و تندرو می‌ماند که به مومن آرامش و امنیت می‌بخشد.

وی تصریح کرد: چنانکه در حدیث سلسله‌الذهب آمده است کلمه «لا اله الا الله» حصن و پناه‌گاه انسان است اما آنجا که امام رضا(ع) فرمودند شرط ورود به این حصن و پناه‌گاه ایمان به ولایت اهل بیت و امام مفترض الطاعة است، اهل بیت(ع) همگی نور واحدی هستند که اعتقاد و ایمان به یکایک آن‌ها به صورت زنجیروار واجب و ضروری است و اگر اعتقاد به ولایت یکی از ائمه اثنی‌عشر نباشد انسان عاقبت‌بخیر نمی‌شود.

حاتمی بیان داشت: در میان اهل بیت با توجه به جایگاه خاص و ویژه‌ای که خداوند متعال برای امام حسین(ع) قائل است، کسانی که ولایت امام حسین(ع) را با جان و دل بپذیرند و محبت این امام عزیز را مدال گردن خویش کنند نزد خداوند متعال جایگاه خاص و ویژه‌ای دارند و همین محبت زمینه کمال و هدایت انسان را راحت‌تر و آسان‌تر قرار می‌دهد.

امام جمعه دالاهو خاطرنشان کرد: خداوند به واسطه توجه خاص و ویژه‌ای که به امام حسین(ع) دارد این بزرگوار را داروی جامعی برای همه دردها و مشکلات قرار داده و این یک عنایت و مقامی هست که خداوند به هر یک از اولیاء خود که بخواهد عنایت می‌کند چنانکه در آیه قرآن می‌فرماید: «اللّهُ أَعلَمُ حَیثُ یجعَلُ رِسالَتَهُ».

وی ادامه داد: آنچه که در روایات بیان شده به عنوان کشتی نجات (سَفینَهُ الْنِّجاة) همان ولایت امام حسین(ع) است و آثار مبارکی که در این ولایت‌پذیری برای مومنان و به تعبیری برای همه موجودات عالم و همه انسان‌ها با هر دین و مذهبی وجود دارد چرا که وسعت در کشتی نجات بودن امام حسین(ع) یعنی این که این رحمت و عنایت شمول عام برای همه عالم دارد.



در مکتب سیدالشهدا(ع)، انسانیت اصل است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس قنبری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: از ویژگی‌ها و خصوصیات خاص اهل بیت آن است که هدایت‌گری و نجات بخشی آنان خاص زمان و یا مکان خاصی نیست، هرکس با هر اعتقاد و عقیده‌ای به درگاه اهل بیت تمسک کند، آن‌ها دست او را می‌گیرند و به فریادرسی او می‌رسند، شاهد عینی این مطلب؛ دستگیری امام حسین از متمسکین به اوست.

کارشناس مسائل دینی گفت: هرساله ما شاهدیم که عاشقان و دلدادگان حسینی چگونه در اربعین در هر جای جهان سراسیمه به سمت مولا و سرور و سالار شهیدان رهسپار کربلای معلا می‌شوند، این همان کشتی پهناور حسین است در مکتب سیدالشهدا، انسانیت اصل است و در کشتی نجات بخشی او مکتب یا مذهبی خاص مطرح نیست، مگر نه این است در بحبوحه عاشورا آنگاه که تک و تنها ماند خطاب به یزیدیان فرمود: اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید.

قنبری بیان داشت: هر انسان آزادمردی که روح انسانیت او زنده باشد، حسین و راه حسین را می‌پذیرد و از یاران او خواهد بود، که شعار «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین، که فراخوانی برای کل بشریت در همه زمان‌ها است و خطاب او با آزادمردان جهان است، این همان فریاد امام زمان است که او منتظر است، منتظر یارانی که مرد میدان، رشادت و شهادت باشند، مردان بی‌ادعای پرافتخار که در گمنامی رشیداند و در سربداری مشهور «اللهم اجعلنا من اعوانه و انصارا».



امام حسین(ع) برای همه کشتی نجات است

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان آدینه‌وند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: «سَفینَهُ الْنِّجاة» به معنای شخصی است که بتواند همه بشریت را دستگیری کند، این واژه متعلق به قشر خاصی نیست و تنها بابی که همه را پذیراست همان باب‌الحسین(ع) است که هیچ قشری را جدا نمی‌کند بلکه همه را باهم خریداری می‌کند و به درب خانه‌اش همه راه پیدا می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه گفت: همه اهل بیت کلهم نور واحد هستند، اما امام حسین جایگاه بلند و رفیعی دارند که خداوند متعال برای این جایگاه بسیار ارزش قائل شده و به طوری که همه در این خانه راه پیدا می‌کنند مانند پدری که بین فرزندانش هیچ تفاوتی نمی‌گذارد، امام حسین(ع) نیز همه انسان‌ها را به یک چشم نگاه می‌کنند و همه را راه می‌دهند، خیلی از انسان‌ها مسیر زندگی خود را در خانه امام حسین(ع) پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: در برخی مراسمات ممکن است افراد کمی حضور پیدا کنند، اما در مراسمات امام حسین(ع) همه می‌آیند و دست خالی هم بر نمی‌گردند، خیلی‌ها هدایت شده دست این امام عزیز هستند چرا که مسیر حسین(ع) مسیر خاصی است و این قدر عجیب است که برخی علما می‌گویند که در سیستم امام حسین(ع) جرات برخی نظرات را نداریم چرا که یک سیستم دلی است؛ در خانه امام حسین(ع) شور و شعور با هم است یعنی شور خالی هم نجات دهنده است اما اگر همراه با شعور باشد انسان را به معانی واقعی کلمه بالا می‌برد.

آدینه‌وند بیان داشت: امام حسین(ع) همه انسان‌ها را سوار کشتی خود می‌کند، برخی علما گفته‌اند هر کسی در آخرت بابی دارد، یک فرد معمولی که کنجکاو می‌شود در آن دنیا کجا باید دستگیر شود در عالم خواب به این فرد گفتند که شما در آن دنیا از در باب‌الحسین وارد شوید چرا که این امام عزیز یک نجات دهنده عمومی است.

این استاد حوزه علمیه افزود: کسانی که اهل واجبات نیستند وقتی محرم فرا می‌رسد احترام اربعین را نگاه می‌دارند و خصوصیت ویژه‌ای که این امام همام دارند این است که همه را می‌پذیرد و حضرت سیدالشهدا یک حرارتی در دل مومنین ایجاد کرده است که تا روز قیامت این حرارت نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش پیدا می‌کند، این امام همام همه چیز را در راه خدا داد و خداوند هم همه چیز را در اختیار این حجت خود قرار داد.

همه اهل بیت عزادار این وجود نازنین هستند چرا که جایگاه ویژه‌ای دارند، در روایات هست که مادری فرزند خود را نمی‌بخشید پیغمبر(ص)، حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) واسطه شدند اما وقتی به امام حسین(ع) رسید این مادر فرزند خود را بخشید و گفت بخشیدم چرا که در آسمان‌ها موجوداتی صلاح به دست به من حمله کردند و گفتند اسم امام حسین و حرفشان را نباید زمین بگذارید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی‌رسانی «مرصاد»؛ اتصال به اهل بیت برای سلوک الی الله مفیدترین اتصال است، هم‌نشینی با اهل بیت عمل و اعتقاد آن‌ها را به ما انتقال می‌دهد.

همه ما می‌توانیم به برکت امام حسین(ع) که چراغ هدایت و کشتی نجات است به حق برسیم، ان‌شاءالله خداوند توفیق پذیرش و پایبندی به ولایت امام حسین(ع) به عنوان پیشوای سوم از اهل بیت عصمت و طهارت شامل همه ما بگرداند.

انتهای خبر/

عالم همه مهمان سر خوان حسین(ع) است

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از