حالت تاریک
عید اضحی، عید بندگی؛

عید قربان تجلی بندگی در برابر خالق یکتا

عید قربان تجلی بندگی در برابر خالق یکتا

عید قربان یا همان روز دهم ماه ذی‌الحجه از گرامی‌ترین عیدهای اسلامی است و مسلمانان به پیروی از حضرت ابراهیم (ع) و فرزند بزرگوارشان حضرت اسماعیل(ع) این روز را در سراسر جهان جشن می‌گیرند و قربانی می‌کنند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از بزرگترین عیدهای مسلمانان است، این روز یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم(ع) در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل(ع) در قربانگاه عشق است.

 عید قربان مبارزه انسان با شیطان و عبودیت خالصانه پرودگار را به تصویر کشیده و سرانجام شکوه پیروزی زیبای بندگی در برابر خالق هستی را نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ عید قربان را به عربی «عید اضحی» می‌گویند زیرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و ‌امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می‌آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند چنان‌که ‌در قرآن کریم نیز آمده است «والشمس و ضحی‌ها» قسم به خورشید و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می‌کنند قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین جهت روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن عمل قربانی انجام می‌شود «عید اضحی» می‌گویند.

عید قربان، عید رحمت و مهربانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مفید در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه یکی از مهمترین تعالیم ادیان الهی شناخت مسیر سعادتمندی و نیز شناخت موانع رسیدن به این مسیر است، اظهار داشت: عید قربان به ما نشان می‌دهد که اصلی‌ترین دشمن رسیدن به سعادت، شیطان است. 

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه افزود: قرآن از شیطان به عنوان عدوٌ مبین (دشمن آشکار) یاد می‌کند و منظور از شیطان تنها آن کسی نیست که در مقابل انسان سجده نکرده بلکه شیطان مفهومی گسترده‌تر دارد و شامل شیاطین انس و جن می‌شود.

وی گفت: قرآن نیز با این آیه به این موضوع اشاره کرده وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ ما برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین انسانی و شیاطین جنی قرار دادیم. 

مفید ادامه داد: عرفه و روز عید قربان، روز عرفان معرفت و شناخت نسبت به دشمن آشکار سعادتمندیِ بشر یعنی شیطان است و قربان تجلی‌گاه پیروزی بشر و پشت پازدن به تمام آرزوها و وعده‌ها و وسوسه‌های دروغین شیطان است.

وی افزود: اگر بشر از وسوسه‌های شیطانی عبور کند و فریب وعده‌های دروغین او را نخورد و اگر تلقی درستی از شیاطین انسی و جنی داشته باشد به هدف عید قربان که همان تجلی فهم و شناخت است، دست می‌یابد.

مفید خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا یعنی وقتی که فهمیدید شیطان دشمن شماست پس باید با او دشمنی کنید لذا عید قربان پشت پا زدن به وعده‌های دروغین، سراب‌ها و وسوسه‌هایی است که شیطان پیش روی انسان می‌گذارد تا او را از مسیر حق منحرف کند.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش حضرت اسماعیل(ع) به مرحله شناخت عدوٌ مبین یا همان دشمن آشکار انسان، رسیدند و شیطان قسم‌خورده که در مسیر مستقیم سعادت بشری می‌ایستد و همه انسان‌ها را به گمراهی می‌کشاند اما در ادامه می‌گوید الا عبادک منهم المخلصین یعنی نمی‌تواند بندگان مخلص خدا را گمراه کند.

مفید ادامه داد: عالی‌ترین مقام مخلصین، همان مقام معصومین است و مراتب بعدی آن کسانی هستند که از معصومین تبعیت می‌کنند و کسانی که از معصومین پیروی می‌کنند به معرفت و شناخت از آنها دست یافته‌اند و می‌دانند که آنها بر مسیر حق و راستی حرکت می‌کنند لذا این افراد پا جای پایِ معصومین، اولیا و رهبر جامعه اسلامی می‌گذارند و به وسوسه‌های شیطان پشت پا می‌زنند.

وی اذعان داشت: هنگامی که ملائکه به خلقت آدم اعتراض کرده و به خدا گفته‌اند که آیا می‌خواهی کسی را خلیفة الله کنی که اهل خونریزی است، پروردگار متعال در جواب آنها فرمود إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ یعنی من چیزهایی را می‌دانم که شما نمی‌دانید؛ هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش اسماعیل(ع) وسوسه‌های شیطان را نادیده گرفته و با جدیت در مسیر توحید گام برداشتند، فرشتگان به معنای این آیه پی بردند. 

مفید خاطرنشان کرد: قربان تجلی معرفت به خدا، ایستادگی در مسیر حق و پشت پا زدن به وسوسه‌های شیطان است لذا از مهم‌ترین روزها و اعیاد مسلمانان به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه عید قربان، عید ایثار، توحید و سیلی‌زدن به شیطان است، گفت: این عید روزی برای دستگیری از فقرا و توجه به هم‌نوع است؛ عید رحمت، مهربانی و دلسوزی است.

مفید تصریح کرد: عید قربان بازگشت از الله به سمت خلق‌الله است لذا در این روز برخی سعی می‌کنند تا از نیازمندان که تجلی خلق‌الله هستند با قربانی‌کردن و دادن گوشت به آنها دستگیری کنند. 

وی افزود: قربانی‌کردن رسیدگی به فقرا و تقسیم گوشت بین نیازمندان از مظاهر شناخت خدا و از مصادیق بندگی است که از اهداف بلند عید قربان به شمار می‌رود.

عید قربان روز قربانی‌کردن خودخواهی‌ها و نفسانیات است

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال بیات در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: روز عرفه در زبان روایات و کلام معصومین(ع) به عنوان یکی از با فضیلت‌ترین روزها معرفی شده، تا جایی که در روایات داریم که خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه از گناهان و تقصیرات انسان نمی‌گذرد.

 

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره)کرمانشاه افزود: در زندگی انسان حال لحظات و ایامی وجود دارند که نسیم رحمت در آنها ملموس‌تر از باقی روزهای دیگر است که یکی از آن روزها که رحمت الهی در آن جریان دارد روز عرفه است.

وی گفت: هر آن‌کس که عرفه را درک کند و مورد رحمت الهی قرار گیرد به نوعی منیت و نفسانیات خود را در راه حضرت حق قربانی می‌کند و در فردای روز عرفه یک عید با ارزش به نام عید قربان برای او رقم خواهد خورد.

بیات اذعان داشت: در واقع این عید برای کسانی است که منیت، خودخواهی و نفسانیات خود را قربانی کرده‌اند و به معرفت حضرت حق نائل شده‌اند. 

وی گفت: حضرت ابراهیم(ع) ابتدا در صحرای عرفات به درجات معرفت و شناخت دست یافت و هنگامی که وارد صحرای منا شد خداوند سخت‌ترین و آخرین امتحان را از او گرفت.

بیات ادامه داد: وقتی که حضرت ابراهیم(ع) با موفقیت و روسفیدی از این امتحان خارج شد دستور قربانی‌کردن گوسفند به او ابلاغ شد در واقع قربان عیدی است که به مناسبت پیروزی حضرت ابراهیم بر ابلیس برپا شد.

وی افزود: امیدواریم تمام مسلمین جهان در روز عرفه به شناخت کامل از باری تعالی برسند و با این شناخت کامل وارد روز عید قربان شوند و آن را به عنوان انسانی که بر نفسانیات خود را وسوسه شیطان فائق آمده جشن بگیرد.

فلسفه عید قربان دستگیری از نیازمندان و سربریدن هوای نفس است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کرمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «مرصاد»؛ اظهار داشت: عید قربان عید با برکتی است که قربانی‌کردن تنها یکی از مظاهر آن است، در این روز حضرت ابراهیم خلیل‌الرحمن می‌خواست فرزند خود را ذبح کند و خداوند نیز برای او یک قربانی فرستاد.

مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه افزود: قربانی کردن در این روز به معنای سربریدن نفس و قربانی کردن آمال آرزوها شهوات و نفسانیات‌ است. 

وی در ادامه تصریح کرد: برخی می‌گویند باید در این روز بر چاقو دعا خوانده شود اما واقعیت این است که دعای خاصی برای خواندن بر چاقو وجود ندارد اما بسم‌الله‌ گفتن در هنگام قربانی‌کردن کار پسندیده‌ای است.

 کرمی خاطرنشان کرد: هنگام قربانی‌کردن باید قربانی را به سمت قبله قرار داده و حیوان حلال مورد نظر به درستی با بریدن رگ‌های چهارگانه گردنش قربانی شود.

وی گفت: هرچند قربانی بر حجاج واجب است اما افرادی نیز که به سفر حج نائل نیامده‌اند می‌توانند قربانی داشته باشند زیرا خون‌ریزی در این روز باعث دفع نحوست و ایجاد برکت می‌شود. 

کرمی با اشاره به اینکه برخی عید قربان را با جشن کباب اشتباه گرفته‌اند، گفت: فلسفه قربانی توزیع گوشت آن بین نیازمندان است نه مهمانی کباب‌خوران. 

وی خاطرنشان کرد: دور هم جمع‌شدن به هیچ عنوان کار ناپسندی نیست بلکه به صله‌رحم توصیه شده است اما بهتر است از آن گوشتی که در این دورهمی‌ها تناول می‌شود در میان مستمندان نیز توزیع شود تا قسمتی از فلسفه عید قربان که دستگیری از نیازمندان است به درستی درک شود. 

مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه یادآوری کرد: در این روز باید سعی کنیم تا نفس اماره خود را قربانی کرده و در مسیر الهی قدم برداریم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آزمايش الهی مهم‌ترين فلسفه عيد سعيد قربان است.

این عید بزرگ پیامی از سوی خالق متعال است که بر اساس آن انسان با دل‌بریدن از دنیا و دل‌سپردن به فرمان حضرت دوست، می‌تواند به عالی‌ترین درجات که همان قرب الهی است دست یابد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از