حالت تاریک
رئیس سازمان بسیج مداحان استان کرمانشاه مطرح کرد:

لزوم توانمندسازی مداحان کرمانشاهی در مسائل سیاسی

لزوم توانمندسازی مداحان کرمانشاهی در مسائل سیاسی

رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه گفت: تمرکز سازمان، بر توانمندسازی مداحان در مسائل سیاسی و اجتماعی روز و همچنین در موضوع سواد رسانه‌ای است.

  محمد گودینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی مرصاد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله ‌الحسین(ع) اظهار داشت: بیش از یک‌هزار و ۱۵۰ مداح در گروه‌های مختلف بسیج از جمله هیئات مذهبی، شعرای آیینی، گروه‌های جهادی و... در استان کرمانشاه سازماندهی شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود: تعداد حدود یک‌هزار و ۹۰۰ هیئت مذهبی نیز در سراسر استان وجود دارند که اکثر آنها در ایام محرم و مناسبت‌های خاص فعالیت می‌کنند و تعدادی دیگر از این هیئات در طول سال برنامه ثابت و منظم هفتگی دارند.

گودینی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان بسیج مداحان دوره‌هایی سه ماهه برای آموزش دختران در قالب نوگلان زینبی و پسران در قالب نوگلان حسینی برگزار می‌کند که سن این فراگیران بین هشت تا ۱۸ سال است.

وی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری حدوداً ۱۸ دختر در قالب نوگلان زینبی در شهر کرمانشاه آموزش‌های مداحی را پشت سر گذاشتند و تعداد ۱۵ نفر از نوگلان حسینی نیز در شهر کرمانشاه در سه ماهه اول آموزش دیدند.

گودینی تصریح کرد: در دیگر شهرستان‌های استان با همت کانون‌های بسیج مداحان نواحی مقاومت نیز نوگلان حسینی و نوگلان زینبی در سه ماهه دوم سال یا همان فصل تابستان آموزش‌های مداحی خود را فراخواهند گرفت و هم‌اکنون ۲۵ نوگل زینبی دختر توسط سازمان بسیج مداحان استان در مرکز شمیم یاس در حال گذراندن آموزش‌های مرحله مقدماتی مداحی هستند. 

وی گفت: در پایان هر دوره ضمن برگزاری مراسم اختتامیه برای دوره‌های آموزشی، گواهینامه پایان دوره آموزش مقدماتی مداحی برای فراگیران صادر و اعطا خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه ادامه داد: تعداد ۱۰ کانون بسیج مداحی در شهرستان‌های استان کرمانشاه در حال فعالیت هستند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سازمان بسیج مداحان بر برگزاری روضه‌های خانگی تأکید ویژه‌ای دارد در همین راستا این سازمان بر روی آموزش نوگلان زینبی و نوگلان حسینی تمرکز کرده است تا بتواند مداحانی در تراز انقلاب اسلامی به منظور برگزاری روضه‌های خانگی تربیت کند. 

گودینی گفت: هدف ما این است که نوگلان حسینی و نوگلان زینبی با ماهیت و اهداف مداحی آشنا شوند، کودکان و نوجوانان ما که به منظور مداح‌شدن در کلاس‌های آموزشی حضور پیدا می‌کنند علاوه بر آموزش‌های مداحی، نکات تربیتی، احکام و موضوعات سیاسی روز را فرا می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اولویت در آموزش مداحان فراگیری سبک‌های مداحی متنوع و محلی و نیز بهره‌گیری از اشعار آیینی است، یکی از اهداف اصلی این آموزش‌ها، تربیت مداحانی در تراز انقلاب اسلامی به منظور ایفای نقش‌هایی تأثیرگذار در جامعه است.

گودینی گفت: مجالس روضه خانگی و مراسم مذهبی و آیینی فرصت‌ خوبی برای جهاد تبیین و واشکافی موضوعات جامعه از دیدگاه انقلابی است.

وی در ادامه گفت: یکی از حوزه‌های مهم که سازمان بسیج مداحان به آن می‌پردازد موضوع شعرای آیینی است در این حوزه پرداختن به سبک‌های قدیمی و محلی و نیز استفاده از گویش محلی در مداحی از اهمیت بالایی برخوردار است که در این رابطه اشعار محلی و آیینی با زبان‌های بومی در اختیار مداحان قرار می‌گیرد.

گودینی افزود: هم اکنون یکی از نقاط تمرکز ما بر روی آیین‌های سنتی همچون چهارپایه‌خوانی قرار گرفته است. 

وی بیان کرد: آیین چهارپایه‌خوانی که مراسمی سنتی در بحث سوگواری‌های مذهبی است از قدمت بالایی در کشور و استان برخوردار است این آیین با حضور مداحان و اقشار مختلف مردم به احتمال زیاد در روز پنجشنبه آینده در میدان غدیر کرمانشاه برگزار خواهد شد.

گودینی اذعان داشت: یکی دیگر از آیین‌های مخصوص به ماه محرم آیین سیاه‌پوشان است که در همه مساجد، حسینیه‌ها، اماکن متبرکه و امامزادگان با همت کانون‌های بسیج مداحان استان و سازمان برگزار شد که اقدامات و مراسمات صورت گرفته در این رابطه در بستر فضای مجازی اطلاع‌رسانی شد.

وی افزود: از دیگر نقاط مهم تمرکز سازمان، توانمندسازی مداحان در مسائل سیاسی و اجتماعی روز و نیز توانمندسازی آنها در موضوع سواد رسانه‌ای است زیرا هر یک از مداحان ما با توجه به نیاز جامعه، نیاز به رشد و اعتلا دارند.

گودینی خاطرنشان کرد: با توجه به ارتقاء سطح معلومات جوانان، مداحان نیز می بایستی متناسب با آن نسبت به ارتقاء سطح معلومات و سواد رسانه‌ای خود تلاش و اهتمام لازم را داشته باشند و نیازسنجی مخاطبان باید در برنامه مداحان باشد تا بتوانند ارتباط مؤثری را با آنها برقرار کنند.

 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از