حالت تاریک
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

نظارتی بر عملکرد صندوق فرهنگیان وجود ندارد

نظارتی بر عملکرد صندوق فرهنگیان وجود ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از دولت توقع داریم وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان را ساماندهی کند.

به گزارش مرصاد و به نقل از راه دانا؛ در میانه دهه 1390 رسانه ها از فساد مالی هنگفتی در صندوق ذخیره فرهنگیان خبر دادند. با روشن شدن ابعاد مختلف این پرونده فساد دادستان کل کشور به موضوع ورود کرد و در نهایت با اعلام نماینده دادستان در دادگاه مشخص شد که رقم پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

پرداختن به ابعاد قضایی پرونده از یک سو و کلید خوردن تحقیق و تفحص از آن توسط مجلس سوی دیگر ماجرا بود.

سرمایه این موسسه اقتصادی از دو منبع اصلی، یعنی واریز پنج درصد حقوق فرهنگیان و کمک‌های دولت تامین می شد که با تصویب مجلس به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و برای کمک به تامین مالی فرهنگیان به ویژه در دوره بازنشستگی ایجاد شد اما افشای فساد اقتصادی در آن مجلس را بر آن داشت تا نسبت به بررسی ابعاد مختلف اقدامات رخ داده در این مجموعه اقتصادی اقدام کند.

در نهایت در فروردین سال 1397 گزارش هیئت تحقیق و تفحص از این صندوق منتشر شد و در آن ضمن پرده برداری از فساد 14 هزار میلیاردی در آن اعلام شد: «در هر موردی که هیئت تحقیق و تفحص ورود پیدا کرد، تخلفی کلی مشاهده شد. آنقدر که کارشناسان اظهار داشتند گویی تخلف و ارتکاب جرم، در صندوق ذخیره فرهنگیان نهادینه شده است»

اگرچه متهمانی در این پرونده شناسایی و برای آنها احکام قضایی صادر شد، اما این روزها باز هم برخی رسانه ها از پرداخت های نامتعارف در صندوق ذخیره فرهنگیان با عناوین همچون اضافه کار و پاداش خبر دادند.

هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این باره گفت: چنانچه برای مجلس اثبات شود که این پرداخت های نامتعارف صورت گرفته به هیچ عنوان عقب نشینی نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه این پرونده در وهله نخست برای دولت است و دولت باید در این باره باید ورود کند، ادامه داد: توقع ما از دولت سیزدهم این است که وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان را ساماندهی کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه این صندوق در ظاهر یک بخش خصوصی است، عنوان کرد: متاسفانه صندوق ذخیره فرهنگیان از یک بخش دولتی با نظارت به یک بخش خصوصی بی نظارت تبدیل شده است و هیچ نظارتی بر عملکرد آن صورت نمی گیرد.

بیگی نژاد تاکید کرد: بدون شک کمیسیون اصل 90، کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس به مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان ورود خواهند کرد.

حال باید دید باز هم ابعاد تازه ای از ادعای برخی رسانه ها درباره پرداختی های نامتعارف در این صندوق منتشر خواهد شد و دولت برای نظارت بر این مجموعه اقتصادی و حراست از حقوق فرهنگیان چه برنامه ای در دست خواهد داشت.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از