حالت تاریک
Logo
سه‌شنبه, 15 آبان 1403
وزیر کشور:

نظام اداری محل تحرکات سیاسی نیست

نظام اداری محل تحرکات سیاسی نیست

وزیر کشور با بیان اینکه نظام اداری محل تحرکات سیاسی نیست، گفت: تحرک سیاسی باید در حزب انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمد وحیدی، وزیر کشور روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور یادآور شد: نظام اداری متعلق به مردم است و باید خدمت رسانی کند.

وزیر کشور ادامه داد: نظام اداری محل تعاملات سیاسی نیست چون برخلاف فلسفه تشکیل آن است. تحرک سیاسی باید در حزب انجام شود. نظام اداری یک نظام خدمتگزار است و باید تابع نظامات خود باشد.

وحیدی با بیان اینکه در اثر اشتباه دیرینه، نظام اداری دستخوش تلقیات سیاسی شده است، خاطرنشان کرد: نظام اداری در جمهوری اسلامی خصوصیاتی دارد و کسی که در آن فعالیت دارد باید چارچوب‌ها را رعایت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله پژوهش اشاره کرد و با توجه به تنوع مسئولیت‌های وزارت کشور در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، عمرانی و بحران، گفت: کار‌ها باید بر اساس مبنای نظری قوی، انجام و از روش‌ها و راه‌های نو برای اعمال خلاقیت‌های جدید به منظور تحقق بهتر اهداف استفاده شود.

وزیر کشور با قدردانی از عبدالرحیم پدرام رئیس سابق مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور بابت تلاش و اقدامات موثر در این مرکز تصریح کرد: پژوهش‌های این مرکز باید بتواند حلقه وصل بین پژوهش‌های نظری دانشگاه‌ها و صحنه عملیات باشد. باید مبانی نظری را به صحنه عمل آورد. نباید در دام مسائل کلی بیفتیم چرا که در موارد زیادی، حرف‌های نظری هیچ ربطی به صحنه عمل ندارد.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات باید به نیاز واقعی و سوالات دست‌اندرکاران پاسخ دهد، اظهار کرد: مدیریت دانش در کنار پژوهش بسیار کمک کننده است. پژوهش باید موجب تغییر در سطح اداره شود. مدیریت دانش در وزارت کشور به عنوان دستگاهی که حکمرانی عمومی را بر عهده دارد، مهم است و باید نگاه عملیاتی داشته باشد.

وحیدی پیشنهاد کرد سامانه‌ای تعریف شود تا همه کسانی که در هر سطحی در وزارت کشور خدمت کرده اند، بتوانند تجربیات موفق یا ناموفق را مطرح کنند و در ادامه گفت: در این صورت، یک جریان دائمی فکری ایجاد می‌شود.

وی در ادامه به مساله آموزش هم اشاره کرد و توضیح داد: آموزش‌های کلاسیک مدنظر نیست بلکه باید مهارت افزایی در اولویت قرار گیرد. هدف آموزش باید این باشد که نظریات، عملیاتی شوند.

وحیدی خاطرنشان کرد: اینجا بحث کلاس نیست بلکه آزمایشگاه مطرح است. یعنی استاندار، فرماندار و بخشدار در یک شرایط آزمایشگاهی بیاموزند که در مواقع پیچیده چگونه تصمیم بگیرند. آموزش باید مهارت محور باشد که افراد بر اساس ضرورت‌های میدانی آموزش ببینند و به کار گرفته شوند.

وزیر کشور در پایان سخنان خود برای «عبدالرحیم پدرام» و «جلیل دارا» در مسئولیت‌های جدید حوزه وزارتی و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش آرزوی موفقیت کرد.

دانشیار رشته علوم سیاسی (گرایش مسائل ایران) دانشگاه تربیت مدرس، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشی از مسئولیت‌ها و پیشینه کاری جلیل دارا، رئیس جدید مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور است.

جلیل دارا همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور، رئیس مجمع اساتید مسلمان دانشگاه ها، رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران، رئیس کمیته اساتید قرارگاه جنگ نرم ستاد نیرو‌های مسلح، معاون دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، دبیر شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌های علمی دانشجویی کشور، مجری طرح تدوین برنامه راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مدل swot، مدیر طرح بررسی و تحلیل مواضع و برنامه‌های کاندیدا‌ها در انتخابات دهم ریاست جمهوری و همکاری در طرح نظام نامه انتخابات ریاست جمهوری؛ اصلاح قوانین و آیین نامه‌های مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از