حالت تاریک
کارشناس مسائل دینی:

هیچ ارتشی قدرت اربعین را ندارد

هیچ ارتشی قدرت اربعین را ندارد

کارشناس مسائل دینی گفت: هیچ ارتشی در میان ارتش‌های جهان قدرت اربعین را ندارد، اربعین هم سرمایه عزت جامعه اسلامی و هم مایه قدرت اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی حاتمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: تهذیت یک لوازم و یک مبانی دارد، در هر مکتبی یک‌سری چیزها در شریعت آن مکتب آمده است که به آن لوازم تهذیب می‌گویند، برای اینکه انسان مهذب باشد و به قرب الهی برسد باید این اعمال را انجام دهد و انجام دادن آن اعمال برای رسیدن به یکسری اهداف است، یعنی اگر اعمال در مسیر رسیدن به اهداف نباشد مشکلاتی ایجاد می‌شود. 

امام جمعه دالاهو افزود: یکی از لوازم تهذیب قرائت قرآن است، خود قرآن برای عده‌ای باعث هدایت و برای برخی باعث ذلالت است، الزاماً هر عبادتی عبادت مهذبانه نیست، اهدافی را در نظر می‌گیریم و این عبادت باید ما را به سمت آن اهداف راهنمایی و هدایت کند. 

وی ادامه داد: اگر عبادتی بدون هدف باشد همان عبادت بلاحضور است، در قرآن کریم می‌فرماید «فَإِذَا سَوَّیتُهُ و نَفَختُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لهُ سجِدینَ انسان را وقتی خلق کردم از وجود خودم در او دمیدم و هدف من از خلقت این بود که انسان به من نزدیک‌تر شود»، یعنی به اخلاق، رفتار و سکنات الهی نزدیک‌تر بود، هدف اصلی عبادات این است که به خلقیات الهی برسیم. 

حاتمی بیان داشت: تجلی حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در رفتار ما باید طوری باشد که وقتی ما را دیدند یاد اخلاق، رفتار و سکنات ایشان بیفتند و گرنه این سال‌های عمرمان که نوکری امام حسین (ع) را کردیم عبادت بلاحضور می‌شود؛ اولین مشکل این است که ما عبادت را شروع می‌کنیم ولی هدف برای آن تصور نمی‌کنیم، سفر پیاده اربعین فرصتی برای ما فراهم می‌کند که هر چه به کربلا نزدیک‌تر می‌شویم فاصله معنوی خود با کمالات امام حسین (ع) را بسنجیم.

امام جمعه دالاهو ادامه داد: هر بار که صدای اذان را می‌شنویم به یاد نماز ظهر عاشورای مولایمان در وسط میدان جنگ بیفتیم و نماز اول وقتمان را به تأخیر نیندازیم و سعی کنیم نماز را به جماعت بخوانیم، می‌دانیم که حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) شب عاشورا از دشمن فرصت خواست که قرآن بخواند پس حتماً دقایقی از روز را به قرائت قرآن اختصاص دهیم و این سوغاتی معنوی را با خود نگاه داریم. 

حاتمی گفت: از ابتدای محرم تا اربعین را در عزای حضرت سیدالشهدا (ع) بگذرانیم و مناجات عاشقانه ارباب بی‌کفن خود را با خداوند در لحظات نفس‌گیر عاشورا گوش دهیم، پس ارمغان این سفر برایمان یاد و ذکر خدای متعال در زمان آسایش و سختی‌ها خواهد بود زیرا اهل بیت (ع) و خصوصاً امام حسین (ع) چراغ هدایت هستند. 

وی در ادامه با اشاره به احادیثی درباره اهمیت زیارت اباعبدالله (ع)، ادامه داد: در ارتباط با اهمیت زیارت امام حسین (ع) در روایات جملات بسیار ارزشمندی به دست ما رسیده است که زبان‌ها از بیان کردنش قاصر است، در روایات کربلای معلی به عنوان مرکزی برای جمع شدن شیعیان واقعی معرفی شده است، آن‌قدر عظمت این زیارت بالاست که امام باقر (ع) فرمودند: «اگر شیعیان ما می‌دانستند که در زیارت امام حسین (ع) چه چیزی به آن‌ها می‌دهند از شدت اشتیاق جان می‌دادند»؛ در روایات دیگر این امام همام می‌فرماید: «اگر مردم فضیلت زیارت امام حسین (ع) را درک می‌کردند حج خانه خدا تعطیل می‌شد». 

این کارشناس مسائل دینی افزود: در روایت دیگری امام صادق (ع) می‌فرماید: «هیچ عملی به اندازه زیارت امام حسین (ع) افضل نیست» افضل اعمال در تمام اعمال صالحی که کسی در طول زندگی انجام دهد بالاترین و بهترین آن زیارت حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) است؛ وقتی به این روایات دقت می‌کنیم گاهی تهدید می‌کنند که اگر ما در زیارت امام حسین (ع) کم بگذاریم در ایمان و دین ناقص هستیم، در روایات آمده است که «اگر کسی حج برود ولی به زیارت امام حسین (ع) نرود یکی از حقوق مسلم خداوند را ضایع کرده است». 

حاتمی عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که به شیعیان داده شده این است که باید از اموالتان در مسیر امام حسین (ع) خرج کنید یکی از واجبات مالی این‌طور بیان شده است که اگر در راه زیارت امام حسین (ع) خرج کردیم رزق و روزی زیاد خواهد شد، امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: «آنچه که در راه جد غریب ما امام حسین (ع) خرج می‌کنید تمام آن برگشت می‌شود»، صفوان بن مهران جمال می‌گوید از امام صادق (ع) سئوال کردم اگر کسی نتوانست به زیارت امام حسین (ع) برود ولی هزینه زیارت فرد دیگری را داد که برود چه می‌شود؟ امام در پاسخ فرمودند «برای هر درهم و دیناری که خرج می‌کند به اندازه کوه احد برایش حسنات می‌نویسند»؛ این تنها گوشه‌ای از ثوابی است که در زیارت حضرت اباعبدالله (ع) می‌بینیم.

وی اذعان کرد: قدرت‌آفرین بودن اباعبدالله‌الحسین (ع) در دنیا بی‌نظیر است، پیاده‌روی اربعین جزئی از قدرت اسلام محسوب می‌شود، حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است»، درواقع امام (عج) دنبال یک قدرت می‌گردند منتهی یک قدرت نرم نه یک قدرت برآمده از شمشیر، قدرت امام زمان (عج) قدرت برآمده از معرفت یارانش است؛ در قدم‌هایی که در پیاده‌روی اربعین بر می‌داریم می‌توانیم بشریت را از اسارت آزاد کنیم؛ در مسیر پیاده‌روی اربعین هر قدمی که بر می‌داریم ثواب آزاد کردن یک برده را دارد، برده‌های زیادی در دنیای مدرن به اسارت کشیده شده‌اند برده‌ها و مظلومینی که برده جهالت هستند، ما می‌توانیم در سفر پیاده‌روی اربعین موجب آزادی ابناء بشر شویم؛ خداوند برکت به خون امام حسین (ع) داده است و کسانی که در مسیر کربلا قدم بر می‌دارند از برکات خون اباعبدالله (ع) هستند و می‌توانند عالم را آزاد کنند. 

این کارشناس مسائل دینی در پایان گفت: هیچ ارتشی در میان ارتش‌های جهان قدرت اربعین را ندارد، آیا حماسه ۲۰ میلیونی از جنود خدای متعال نیست؟ اربعین هم سرمایه عزت جامعه اسلامی است و هم مایه قدرت اسلامی است، اربعین یعنی اقتدار امت اسلامی، اباعبدالحسین (ع) ابرقدرت برتر عالم است و ما در اوج قدرت برایش سوگواری می‌کنیم، اربعین مظهر قدرت‌نمایی مستضعفان تاریخ است و امام حسین (ع) قدرت خود را به رخ تمام عالم کشیده است و هیچ کس در طول تاریخ قدرت حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) را ندارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از