پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-02-22 08:51 - شماره خبر : 6907 0
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مطرح کرد:

پیش‌بینی تولید یک‌میلیون تُنی گندم در کرمانشاه

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم استان به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد.

فرهاد شریفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در استان کرمانشاه ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم است که از این آمار ۳۲۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۱۰۴ هزار هکتار به صورت آبی کشت شده که آمار کشت نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است بلکه تقریباً نزدیک به ۸ هزار هکتار بیشتر از سال گذشته کشت گندم صورت گرفته است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عنوان کرد: در سال گذشته با تولید نزدیک به یک میلیون و ۶۰ هزار تن و خرید ۸۰۶ هزار تن گندم مازاد، رتبه چهارم کشور را کسب کردیم و برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم استان به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد و خرید نیز همان آمار سال گذشته یعنی ۸۰۰ هزار تن باشد چرا که با بارش‌های اخیر بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان دچار مشکل و ضرر قابل توجهی شدند. 

شریفی با اشاره به زمان برداشت گندم در سطح شهرستان‌های کرمانشاه، اذعان کرد: در استان کرمانشاه برداشت گندم از ۱۰ اردیبهشت‌ماه و ۱۵ روز زودتر از سال گذشته آغاز شده و شهرستان قصرشیرین اولین شهرستانی است که برداشت در آن آغاز شده است همچنین برداشت گندم تا نیمه اول شهریورماه ادامه خواهد داشت. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از احداث ۷۲ مرکز خرید گندم در استان خبر داد و گفت: به‌منظور سهولت در خرید گندم، ۷۲ مرکز در سطح استان دایر شده است که گندم را از کشاورزان خریداری می‌کنند همچنین مراکز خریدی که سال گذشته مشکل تجمع و تردد داشتند اکنون ترافیک خودرویی آن‌ها روان شده است. 

شریفی با بیان اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه کمپاین در استان مشغول فعالیت هستند، ابراز کرد: نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کمپاین کار برداشت گندم استان کرمانشاه را انجام می‌دهند که از این آمار ۸۰۰ دستگاه بومی و مابقی دستگاه‌ها متعلق به کمپاین‌داران مهاجری است که از استان‌های دیگر برای برداشت گندم به کرمانشاه آمده‌اند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با متولیان خرید تضمینی گندم در کرمانشاه، خاطرنشان کرد: در کرمانشاه شرکت خدمات بازرگانی دولتی متولی خرید گندم بوده و تعاون روستایی نیز در بعضی از شهرستان‌ها به عنوان مباشر عمل خواهد کرد. 

وی در ادامه با اشاره به نرخ مصوب خرید تضمینی گندم توسط مراکز خرید دولتی، بیان کرد: در حال حاضر قیمت مصوب خرید گندم معمولی برای هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و خرید گندم دروم به ازای هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان است و پیش‌بینی می‌شود در استان کرمانشاه بیش از ۱۳۵ هزار تن گندم دروم در مناطق گرمسیری تولید شود که ۶۰ درصد خوراک کارخانجات ماکارونی کشور را تأمین خواهد کرد. 

شریفی در پایان با اشاره به مناطق زیر کشت گندم دروم تصریح کرد: گندم دروم در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب کشت می‌شود؛ این محصول کاملاً توسط بخش دولتی خریداری شده و به صورت یارانه‌ای در اختیار کارخانجات ماکارونی قرار داده می‌شود. 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4ZJAj
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار