حالت تاریک
مسئولانی که دغدغه نان ندارند؛

کرمانشاه کلان‌شهری محروم از پخت نان کامل

کرمانشاه کلان‌شهری محروم از پخت نان کامل

تنها نانوایی کلان‌شهر کرمانشاه که نان کامل پخت می‌کرد به دلیل سوء تدبیر برخی از متولیان امر در هفته گذشته تعطیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، به‌طور فزاینده‌ای شاهد گسترش انواع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در سطح کشور هستیم از سوی دیگر گرانی و فشار تورم سبب روی‌آوردن بیشتر مردم به سمت مصرف نان شده است با این حال نان در استان مرزی کرمانشاه به‌صورت کامل پخت نمی‌شود!

مدت‌ها پیش با تلاش عده‌ای از دغدغه‌مندان حوزه سلامت، یک نانوایی در مرکز استان کرمانشاه پخت نان کامل را آغاز کرد اما تنها چند ماهی در مقابل سنگ‌اندازی‌های برخی از متولیان امر مقاومت کرد و در نهایت به ناچار تسلیم شد.

صرف نظر از چگونگی ترویج باور غلط برتری نان سفید و عرضه نان‌های با نام سبوس‌دار، موضوع تعطیلی پخت نان کامل توسط تنها نانوایی یک استان محروم بسیار عجیب و تأمل‌برانگیز است و البته موجبات نارضایتی بیماران مصرف‌کننده این نان را فراهم آورده است.

نان در کرمانشاه از آرد کامل تهیه نمی‌شود

سید جلیل ابراهیم‌منش در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، اظهار داشت: نزدیک به دو سال است که انجمن تغذیه سالم با تمرکز بر ترویج سبک زندگی سالم در استان کرمانشاه فعالیت خود را آغاز کرده است.

جانشین انجمن سلامت و تغذیه سالم استان کرمانشاه افزود: این موضوع همه اقشار مردم را در بر می‌گیرد به این منظور ما یک سری آموزش‌ها را در اختیار خانواده‌ها و به‌خصوص جامعه هدف خود به‌صورت برنامه‌ریزی شده، قرار می‌دهیم.

وی گفت: این کار از آموزش و پرورش شروع شده است و در مرحله اول، معلمان زن را در هر سه نواحی آموزش و پرورش کرمانشاه، به‌عنوان رابطین بهداشت و سلامت، آموزش دادیم.

ابراهیم‌منش با اشاره به اینکه همین معلمان خودشان نقش مادری را نیز در خانواده‌های خود دارند و سفره خانواده‌ها هم در دست مادران است، خاطرنشان کرد: ما به آن‌ها سبک زندگی سالم را آموزش دادیم همچنین این بانوان فرهنگی در بحث تغذیه آموزش‌هایی را دریافت کردند.

وی افزود: علاوه بر آموزش به این بانوان در محلات نیز زنانی تحت عنوان باشگاه مهاد به این آموزش‌ها دسترسی پیدا کردند و هم‌اکنون در زمینه تغذیه سالم فعالیت دارند.

ابراهیم‌منش با بیان اینکه تمام این فعالیت‌ها تنها یکی از مصوبات شورای عالی تغذیه سالم است، افزود: مصوبه دیگر این شورا در بحث نان است چه اینکه هم‌کنون نانی که در سفره مردم و در جامعه وجود دارد از آردی سالم تهیه نمی‌شود و متاسفانه آرد کاملی نیست این آرد با درجه بالایی از اندوسفر تهیه می‌شود.

جانشین انجمن سلامت و تغذیه سالم استان کرمانشاه گفت: متاسفانه ریزمغذی‌ها و ویتامین‌هایی که در آرد کامل وجود دارند، طی فرآیند حذف جنین از گندم، گرفته می‌شوند.

وی گفت: این بحث به‌عنوان یک دغدغه ملی مطرح شد و پس از پیگیری آن ساز و کارها و هماهنگی‌هایی با ادارات مربوطه از جمله اداره غله و خدمات بازرگانی، اداره استاندارد، شورای آرد و نان استان و جهاد کشاورزی انجام، همچنین جلسات متعددی با این ارگان‌ها ترتیب داده شد تا آن‌ها را مجاب به احداث یک کارخانه آرد کامل کنند و مردم از فواید وجود آرد کامل در تغذیه خود بهره‌مند شوند

ابراهیم‌منش تصریح کرد: در ابتدا بسیاری با این طرح مخالفت کردند زیرا در اذهان مردم این گونه شکل گرفته که رنگ نان باید سفید باشد به همین دلیل آن‌ها نان سفید را بیشتر می‌پسندند اما در واقع نان تیره نشان دهنده وجود سبوس است و در آن ریزمغذی و ویتامین وجود دارد و از این نظر نان سالم‌تری است.

وی گفت: متاسفانه در فرهنگ و تصورات عمومی مردم نانی که سفیدتر است، مرغوب‌تر است که در حقیقت این تصور کاملاً غلط است بنابراین یکی از اهداف آموزش‌های مطرح شده، ایجاد فرهنگ‌سازی میان مردم در خصوص مصرف نان سالم است.

ابراهیم‌منش افزود: در همین راستا به‌صورت داوطلبانه یکی از نانوایی‌ها را برای پخت نان سالم انتخاب کردیم و در این خصوص با اداره غله و خدمات بازرگانی نیز هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفت و در ادامه سهمیه آرد سالم برای این نانوایی در نظر گرفته شد، صاحب این واحد صنفی نیز با وجود مشکلاتی همچون هزینه بالا و تعداد کارگر بیشتر این طرح را در نانوایی خود انجام داد.

وی با بیان اینکه این اقدام با استقبال خوب مردم مواجه شد زیرا آموزش‌های انجام شده در میان آن‌ها به خوبی بازخورد داده شده بود، افزود: پخت نان با آرد سالم در این نانوایی هفته‌ای یک روز و در روزهای دوشنبه انجام می‌شد که در پی این استقبال، تولید نان با آرد سالم همه روزه در این واحد خبازی انجام پذیرفت و این نانوایی سهمیه‌ای کامل برای پخت نان با آرد سالم را دریافت کرد.

جانشین انجمن سلامت و تغذیه سالم استان کرمانشاه افزود: به دلیل‌عدم هماهنگی لازم بین اداره مرکز بهداشت و ارگان‌های دیگر مشکلات متعددی گریبان‌گیر این واحد صنفی شد از جمله بازرسی ناظرین و وجود بحث‌های متناقض در خصوص عملکرد و اجرای این طرح در آن واحد بود.

وی گفت: در نتیجه وجود این مشکلات، بسیاری از افرادی که در اجرای این طرح نقش داشتند به تدریج از ادامه آن مایوس شدند و کارخانه آردی هم که مجاب شده بود آرد کامل تهیه کند دیگر حاضر به تولید آن نیست و این طرح متاسفانه متوقف شد درحالی‌که انتظار ما این بود که مسئولان در اجرای این طرح که به نفع سلامت مردم و جامعه است، کمک کنند.

ابراهیم‌منش خاطرنشان کرد: بر اساس نظر متخصصین تغذیه و علم پزشکی بیش از ۵۰ درصد بیماری‌هایی که در میان عموم مردم شایع است مربوط به همین نان ناسالم است که امیدواریم با در اختیار گذاشتن آرد کامل به نانواها و واحدهای خبازی، گامی بسیار بلند در راستای سلامت مردم برداریم.

وی عنوان کرد: پس از موفقیت در مسیر تولید نان با آرد سالم می‌توانیم گام‌های بعدی را در سالم‌سازی دیگر مواد غذایی انجام دهیم.

 

نان سفید ام‌الامراض است

رحمت باغ‌نی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه سلامت در جامعه کیفیت نان است زیرا کیفیت نان ارتباط انکار پذیری با سلامت انسان دارد.
 
این پزشک طب سنتی افزود: تغذیه با نان سالم سبب می‌شود تا دستگاه گوارش سالمی داشته باشیم.
 
وی گفت: با وجود دستگاه گوارش سالم قطعا مکانیزم جذب و هضم، کامل صورت می‌گیرد و دیگر دغدغه کمبود موادی مثل آهن، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها را نداریم اما وقتی گوارش فاسد و هضم دچار اختلال شود قطعا جذب این مواد هم با مشکل مواجه می‌شود.
 
باغ‌نی با اشاره به نقش و اهمیت نان از بدو خلقت انسان تاکنون، تصریح کرد: خداوند دانه گندم را با تمام ابعاد آن که مورد نیاز انسان بوده بر مبنای حکمت الهی تعبیه کرده است اما متاسفانه بشر طی این سال‌ها دست‌درازی‌هایی در این دانه استراتژیک انجام داده که آن را از حیث انتفاع خارج کرده است.
 
وی ادامه داد: در فرآیند آردگیری، سبوس‌گیری و از بین بردن جوانه گندم صورت می‌گیرد که سبوس و جوانه گندم شامل ویتامین‌های B و ریزمغذی‌هایی است که انرژی و سوخت و سازهای بدن را تأمين می‌کند اما در فرآیند تهیه آرد از بین می‌رود.
 
این پزشک ادامه داد: با از بین رفتن جنین یا جوانه گندم بسیاری از ریز مغذی‌ها از بین می‌رود و بخشی از پروتئین گندم هم در جریان فعالیت دستگاه‌های آسیاب کننده با سرعت و حرارت بالا آسیب می‌بیند و تنها نشاسته گندم باقی می‌ماند که آن فاقد ارزش غذایی است.

 باغ‌نی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نان تنها مقداری کالری دارد  و آن هم سبب اختلال هضم می‌شود و از منظر طب سنتی این موضوع سر منشا تمام بیماری‌ها خواهد شد.
 
وی گفت: بر اساس فرمایش پیغمبر اسلام(ص) و معصومین(ع) معده خانه هر بیماری است، وقتی گوارش دچار اختلال شد و انواع اخلاط فاسد تولید شد، بیماری‌های مختلف به سراغ انسان می‌آید به همین دلیل تاکید می‌شود که اگر نان کامل پخت شود بیش از 80 درصد بیماری‌ها رو به سامان می‌رود.
 
این پزشک طب سنتی با بیان اینکه نان سفید ام‌الامراض است، افزود: طی چندین دهه شاید یک قرن از لحاظ فرهنگی کارهایی انجام شده که دید و نگرش مردم را به سمت مصرف نان سفید، بیسکویتی و یکدست بردند؛ نانی که نه تنها ماندگاری ندارد بلکه با افزودنی‌های شیمیایی دوباره آماده می‌شود و البته همین غناسازی هم مسائل و بیماری‌هایی به‌دنبال دارد.
 
وی با اشاره به اینکه در راستای تغییر فرهنگ تلاش‌های زیادی انجام شده، گفت: در سال‌های اخیر به‌خصوص از طرف علاقه‌مندان حوزه سلامت از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعاتی انجام گرفته که اواخر فروردین امسال نشر یافت و فرصتی داده شد که کارآزمایی شود و مجلس را موظف کرد که پس از بررسی و تایید نهایی، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و اداره غله و خدمات بازرگانی را ملزم کند که رویکرد به سمت پخت نان کامل برود.
 
باغ‌نی افزود: برخی اذعان می‌کنند که سبوس، اسید فیتیک دارد که سبب عدم جذب، سوء هضم و مانع جذب آهن و کلسیم می‌شود در نگاه اول شاید به نظر صحیح بیاید که باید این سم دور ریخته شود اما در فرایند تخمیر نان به روش سنتی اسیدفیتیک را تا حد زیادی تعدیل می‌کند.
 
این پزشک کرمانشاهی تصریح کرد: سبوس‌گیری ملایم می‌تواند در حد پنج تا شش درصد باشد که آن‌هم گرد و خاک‌های سطحی برداشته شود.
 
وی گفت: حال سوال این است افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند پس چرا درباره تولید محصولاتی مثل سیب زمینی، انواع مرکبات، میوه و سبزیجات که این همه بی‌رویه سموم شیمیایی در تهیه آنها استفاده می‌شود یا تولید گیاهان غده‌ای مثل سیب‌زمینی، هویج، پیاز  و..  که سرشار از مواد سمی هستند چرا چیزی مطرح نمی‌کنند!

باغ‌نی خاطرنشان کرد: این تنها توجیه ناصوابی از فرآیند غلط تهیه آرد است که پروتکل شده و باور غلطی را به جامعه القا کرده‌اند در واقع دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد که سبب رواج بیماری با تغذیه ناسالم شده‌اند.
 
وی ادامه داد: عده‌ای از افراد با طرح حرف‌های دهان پرکن در جلسه، ذهن همه را به هم می‌ریزند که از دولت انقلابی آقای رئیسی انتظار می‌رود این افراد را شناسایی و هدایت کند و نگذارد این افراد در مسائل حوزه سلامت و سایر حوزه‌ها مثل سیاست، اقتصاد و فرهنگ مداخله کنند.
 
باغ‌نی گفت: طی ۱۸ ماه اخیر انجمن سلامت استان کرمانشاه فعالیت‌های زیادی انجام داد و جلسات متعددی با استانداری، اداره غله و خدمات بازرگانی و جهاد کشاورزی برگزار کرد که واقعا به‌صورت جهادی مسئول اداره غله پای کار آمد طوری‌که یکی از کارخانه‌ها را در تولید آرد سبوس‌دار مجاب کرد و یک نانوایی هم پیش‌قدم شد که نان سالم پخت کند.

وی افزود: طی این پنج تا شش ماه پخت نان سالم انجام شد و بیماران و سایر مردم استقبال کردند و راضی بودند البته برخی از مردم هم دلسردی‌هایی ایجاد می‌کردند که این نان چرا رنگ تیره‌ای دارد و حرف‌های عوامانه و بدون پشتوانه علمی را مطرح می‌کردند.

باغ‌نی اذعان کرد: در هفته اخیر این نانوایی به‌دلیل عدم دریافت سهمیه آرد فعالیت تولید نان کامل را متوقف کرد و دوباره به پخت نان سفید پرداخته که با واکنش و گلایه افراد متقاضی روبرو شده است زیرا به گفته اکثر بیمارانی که از این نان استفاده کرده بودند، کمتر داروی شیمیایی مصرف می‌کردند، قندخون و فشار خون آنها تنظیم بود و دغدغه‌ بیماران کمتر شده بود.

وی در مورد خصوصیات نان سبوس‌دار، گفت: این نان رنگ تیره‌ای دارد و سرشار از ویتامین و ریزمغذی و بسیار مقوی است اما نان سفید که غنی از کربوهیدرات است، هنگام جویدن تردد و بی‌قوام است و احساس گرسنگی را خوب اشباع نمی‌کند و شخص در فاصله زمانی کمتر احساس گرسنگی و ضعف دارد در حالیکه نان سبوس‌دار اینگونه نیست.

این پزشک طب سنتی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از نان سبوس‌دار، گفت: کار ترویج این باور را که نان سبوس‌دار بخش مهمی از سبد غذایی است از آموزش و پرورش و مساجد شروع کردیم و در این میان  استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای بسیار با اهمیت است تا سبک تغذیه سالم را رواج دهند و در خصوص مضرات نان سفید اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، پیگیری مطالبات مردم به‌ویژه در حوزه سلامت‌محوری، مهمترین انتظار عموم مردم است برهمین اساس انتظار می‌رود متولیان امر در اسرع وقت نسبت به رفع دغدغه عدم پخت نان کامل در کلان‌شهر کرمانشاه اقدام کنند و بیش از این بر بار بیماری مردم نیفزایند... کرمانشاهم آرزوست.‌‌..

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از