سه‌شنبه 27 شهر 1403
1403-01-19 14:44 - شماره خبر : 6300 0
مدیرکل امور عشایری کرمانشاه خبر داد:

کوچ بهاره عشایر در کرمانشاه آغاز شد

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: از ۱۵ فروردین‌ماه فرآیند کوچ عشایر به سمت مناطق ییلاقی آغاز شده البته برخی از عشایر ممکن است زودتر از این تاریخ کوچ خود را آغاز کرده باشند.

 

علی‌جعفر رضایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: از ۱۵ فروردین‌ماه فرآیند کوچ عشایر به سمت مناطق ییلاقی آغاز شده البته برخی از عشایر ممکن است زودتر از این تاریخ کوچ خود را آغاز کرده باشند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه افزود: شروع فرآیند رسمی کوچ عشایر ۱۵ فروردین‌ماه بوده و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته بین دستگاه‌های مرتبط با کوچ عشایر همچون منابع طبیعی، نیروی انتظامی، دامپزشکی به منظور حفظ مراتع، منابع طبیعی و تعلیف دام‌ها و نیز برای آسیب وارد نشدن به پوشش گیاهی مناطق، تاریخ قانونی استقرار عشایر ۱۵ اردیبهشت‌ماه در نظر گرفته شده است.

رضایی ادامه داد: بارش باران در ماه‌های اخیر باعث رانش زمین در مناطقی از گیلانغرب و تلف شدن تعدادی از دام‌ها شده بود که خوشبختانه به غیر از این موارد، آسیب جدی به ایل‌راه‌های استان وارد نشده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی برای ساخت، بازسازی و نوسازی پل‌ها و آبراه‌های موجود در مسیر عشایر صورت پذیرفته است که این اقدامات باعث شده تا خسارت خاصی به عشایر وارد نشود.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۷۶ هزار نفر در استان کرمانشاه حضور دارند که ۳۰ درصد از نیاز پروتئینی استان را تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این خانوارها ۱۲ هزار تن گوشت، یک هزار و ۷۰۰ تن پشم، ۲۴ هزار تن فرآورده‌های لبنی-پروتئینی همچون ماست، دوغ و مشتقات شیر،  ۹۰۰ تن روغن حیوانی و ۲۲ هزار قطعه صنایع دستی استان را تهیه و تأمین می‌کنند. 

رضایی بیان کرد: طی ایام نوروز و در طرح نوروزگاه‌ها بیش از ۱۰۰ چادر عشایری در هشت نقطه استان کرمانشاه برپا شدند که در این میان ۴۰ چادر مطابق با استانداردهای تعریف‌شده سازمان امور عشایری ایران بودند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۱۵ هزار نفر از این نوروزگاه‌ها در سطح استان کرمانشاه بازدید کردند.

وی گفت: عشایر استان کرمانشاه دارای ۱۴ ایل هستند که پر جمعیت‌ترین ایلات را ایل‌های سنجابی و زوله تشکیل می‌دهند از دیگر عشایر موجود در استان می‌توان به ایل‌های کلهر، گوران، جاف، زردویی، پایروند و.. اشاره کرد.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4kK07
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار