حالت تاریک
Image
Logo
شنبه, 14 مهر 1403
به دنبال بارش‌های سیل‌آسا انجام شد؛

آسیب‌دیدگی ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری در کرمانشاه

آسیب‌دیدگی ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری در کرمانشاه

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: در پی بارش‌های سیل‌آسا در استان به حدود ۷۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌های عشایری خسارت وارد شده است.

 

علی‌جعفر رضایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در ارزیابی اولیه، بارندگی‌های سیل‌آسای هفته گذشته در کرمانشاه حدود ۷۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری را تخریب و دچار آسیب کرد.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه به چادرها، وسایل زندگی و دام عشایر نیز خساراتی وارد شده، افزود: بیشترین خسارت وارده به زیرساخت‌های راه‌های عشایری به دلیل نداشتن ابنیه فنی بوده که برای بازسازی و تعمیر آنها به اعتباری بیش از ۵ میلیارد تومان نیاز است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کوچ معکوس عشایر استان اشاره کرد و گفت: از اواخر فروردین‌ماه زنگ کوچ عشایر در مناطق غرب کرمانشاه به صدا در می‌آید و از مناطق گرمسیری مثل خوزستان، ایلام، شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب، به سمت مناطق سرد و ییلاقی حرکت می‌کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: عشایر کرمانشاه به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوایی همچون بخش‌هایی از شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، صحنه، دالاهو، گیلانغرب و مناطقی در اورامانات کوچ می‌کنند.

وی افزود: عشایر کوچ‌رو تا اواسط مهر و آبان در مناطق ییلاقی سکونت دارند و سپس با شروع سرما برای گذراندن فصل قشلاق به مناطق گرمسیر استان کرمانشاه کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه تصریح کرد: تعداد خانوارهای عشایری استان کرمانشاه ۱۳ هزار و ۶۶۰ خانوار با جمعیتی بیش از ۷۵ هزار نفر هستند.

 رضایی افزود: استان کرمانشاه حدود ۵ هزار خانوار عشایری کوچ‌رو دارد و مابقی عشایر استان نیمه کوچ‌رو هستند که اغلب در روستاها ساکن می‌شوند.

وی اذعان داشت: خانوارهای عشایری کوچ‌روی استان حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که به دو صورت درون استانی و برون استانی کوچ می‌کنند.

رضایی در پایان به تأثیر عشایر در تولید محصولات پروتئینی اشاره کرد و افزود: عشایر استان کرمانشاه سالانه بیش از ۱۲ هزار تُن گوشت قرمز، ۲۳ هزار تُن شیر، ۹۰۰ تن روغن حیوانی و یک‌هزار و ۷۰۰ تن الیاف دامی شامل پشم، کُرک و مو تولید می‌کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از