حالت تاریک
Image
Logo
شنبه, 14 مهر 1403
افزایش ۳۹ درصدی تعداد فقرات آتش‌سوزی جنگل‌ها
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها عنوان کرد:

افزایش ۳۹ درصدی تعداد فقرات آتش‌سوزی جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: بنابر آمار از ابتدای سال بیش از ۴۲ میلیون هکتار حریق در جنگل‌ها اتفاق افتاده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ علی‌اکبر آهنگران اظهار داشت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال بیش از ۴۲ هزارهکتار جنگل ها و مراتع دچار حریق شدند که ۹۷ درصد در دامنه‌های زاگرس اتفاق افتاده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با بیان اینکه ۱۳ درصد تنه درختان و تاج درختان و مابقی مراتع دچار حریق شدند، افزود: طبق آمار تعداد فقرات آتش‌سوزی نسبت به سال قبل ۳۹ درصد و حجم سوختگی ۳۰۰ درصد در اراضی ملی نسبت به سال قبل رشد داشته است.

۹۸ درصد حریق جنگل ها عامل انسانی دارد

آهنگران عامل اصلی حریق‌ها را پوشش گیاهی متراکم در سال جدید اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط مساعد بارش از اسفندماه سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن تولید علوفه داشتیم که در دامنه زاگرس خشک شده بود که متاسفانه در این فصل، حریق ها ۹۸ درصد عامل انسانی داشت که ۴ درصد عمدی و مابقی سهوی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه عوامل سهوی بیشتر به آتش زدن کاه و کلش مزارع باز می گردد، افزود: کشاورزان تصور می کردند که با این آتش زدن، زمین غنی‌تری برای کشت بعدی دارند، در حالی که فکر اشتباهی بود و در نهایت آتش از کنترل خارج و به دامن منابع طبیعت افتاد و همچنین اتفاقات دیگری نظیر اختلافات طوایف، تبدیل جنگل به زغال، رهاکردن آتش یا عدم خاموشی آتش از علل دیگر حریق در جنگل‌ها محسوب می شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از