دوشنبه 26 شهر 1403
1403-06-15 10:40 - شماره خبر : 9582 0
مدرس حوزه علمیه امام خمینی (ره) مطرح کرد:

امام رضا (ع) نقطه اشتراک تمام ادیان

مدرس حوزه علمیه امام خمینی (ره) گفت: امروزه، امام رضا (ع) نه‌تنها پناهگاه شیعیان، بلکه ملجأ و پناهگاهی امن برای همه انسان‌ها، اعم از شیعه و سنی، و پیروان ادیان مختلف به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صادقی‌امین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: امام رضا (ع) قبل از هجرت به خراسان در مدینه حضور داشت و حاکم وقت -مأمون- امام را یک تهدید می‌دانست و در سال ۲۰۰ هجری قمری ایشان را به مشهد فرخواند، چرا که امام رضا (ع) جایگاه ویژه‌ای در میان مردم داشت و مظهر اسلام ناب محمدی، عطوفت، مهربانی، انسانیت و اخلاق نیکو بودند بنابراین مردم گرداگرد این امام بزرگوار جمع می‌شدند. 

مدرس حوزه علمیه امام خمینی (ره) افزود: امام رضا (ع) در طول سفر طولانی خود به خراسان، از هر موقعیتی برای ترویج معارف ناب اسلامی بهره بردند؛ حضرت با رفتاری کریمانه و اخلاقی والا، مباحث علمی ژرف و زهدی مثال‌زدنی که در تضاد آشکار با تجملات دربار بود، دل‌های مردم را تسخیر کردند و دین مبین اسلام را به بهترین شکل ممکن به مردم معرفی کردند. 

وی تصریح کرد: در روایت نقل است که روزی امام رضا (ع) با انصار خود به گرمابه رفتند نقل است که مردی در گرمابه بود و در حال استحمام بود به حضرت عرض کرد که پشت من را بشور! کسانی که همراه حضرت بودند ناراحت شدند که آیا می‌دانید او کیست؟ اما حضرت به اصحابش اشاره کردند که کاری نداشته باشید حضرت با تواضع و فروتنی، پشت آن مرد را چندین بار شستشو دادند و در پایان پرسیدند که آیا نیاز به آب بیشتری هست؟ این روایت نشان از سادگی، مهربانی و تواضع امام رضا (ع) دارد که حتی در مقام امامت و ولایتعهدی، از خدمت به دیگران دریغ نمی‌کردند. 

صادقی‌امین بیان کرد: این امام عظیم‌الشأن بسیار خاشعانه به مردم خدمت می‌کرد و این الگوی بسیار مناسبی برای تمام افراد جامعه است؛ علم آن حضرت بر کسی پوشیده نبود؛ مأمون، برای کوچک شمردن امام در انظار عمومی، دانشمندان ادیان مختلف را فرا می‌خواند و آنان را به مناظره با امام (ع) وا می‌داشت، اما به فضل الهی، امام بر همه آنان چیره شد و فرصتی مغتنم یافت تا دانش و بینش گسترده خود را به جهانیان عرضه کنند. 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: هنگامی که یکی از بزرگ‌ترین علمای مسیحیت وارد مناظره با امام شد، حضرت فرمودند: «عیسی مرد خوبی بود، اما عبادت کمی می‌کرد»؛ این سخن، عالم مسیحی را بسیار برآشفت و ایشان تأکید کردند که عیسی بسیار عبادت می‌کرد، حضرت در پاسخ فرمودند اگر عیسی زیاد عبادت می‌کرد چه کسی را عبادت می‌کرد؟ سکوت در کل مجلس حکم‌فرما شد چرا که این جمله که عیسی (ع) زیاد عبادت می‌کرد یعنی عیسی (ع) غیر از خداست و این اعترافی بود که امام از بزرگ علمای مسیح گرفت. 

صادقی‌امین در پایان گفت: امروزه، امام رضا (ع) نه‌تنها پناهگاه شیعیان، بلکه ملجأ و پناهگاهی امن برای همه انسان‌ها، اعم از شیعه و سنی، و پیروان ادیان مختلف به شمار می‌روند، این ابراز احترام و ارادتی که افراد مختلف به حضرت ابراز می‌دارند، گواه رحمت واسعه و کرامت بیکران ایشان است. 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/V93yM
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار