حالت تاریک
پنج‌شنبه, 04 بهمن 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
انجمن انحرافی حجتیه تفکیک‌گر دین از سیاست
مدیر بنیاد مهدویت استان کرمانشاه مطرح کرد:

انجمن انحرافی حجتیه تفکیک‌گر دین از سیاست

مدیر بنیاد مهدویت استان کرمانشاه گفت: انجمن حجتیه، به‌دلیل رویکرد خاص خود نسبت به دین و سیاست، در تضاد با اندیشه ولایت فقیه قرار گرفت، به همین دلیل، برخی آن را به‌عنوان یک گروه تفکیک‌گر دین از سیاست معرفی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود احمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: جریان انحرافی انجمن حجتیه در سال ۱۳۳۲  با هدف مقابله با بهائیت تأسیس شد، این انجمن تأکید داشت که فعالیت‌هایش باید به دور از سیاست باشد و به همین دلیل، از ورود به مسائل سیاسی خودداری می‌کرد.

مدیر بنیاد مهدویت استان کرمانشاه افزود:  رویکرد عدم همراهی با نهضت باعث شد که در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی، برخی از نیروهای انقلابی نسبت به انجمن انحرافی حجتیه حساس‌تر شوند.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) نسبت به ادامه فعالیت انجمن حجتیه ابراز نگرانی کردند، ایشان معتقد بودند که در شرایط جدید، همه گروه‌ها باید در راستای اهداف انقلاب و برپایی حکومت اسلامی فعالیت کنند و از هرگونه تفرقه‌افکنی و جدایی‌طلبی بپرهیزند.

مدیر بنیاد مهدویت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) با گوشزد به این نکته که خطر حجتیه‌ها بزرگ‌تر از هر خطر دیگری است، در سخنانی آن‌ها را غافلگیر کرد که موجب ریزش و رویگردانی بسیاری از نیروها از این جریان انحرافی شد.

وی گفت: در پی مواضع امام راحل، انجمن منحرف حجتیه در مرداد ۱۳۶۲ اعلام کرد که فعالیت‌های خود را متوقف می‌کند، با این حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که برخی اعضای انجمن به فعالیت‌های خود ادامه دادند و حتی در برخی نهادها نفوذ کردند.

احمدی ادامه داد: از مهم‌ترین انتقادات به انجمن انحرافی حجتیه، تفکیک دین از سیاست، بی‌تفاوتی نسبت به فریضتین الهی و عدم همراهی آن با انقلاب اسلامی و قرار نداشتن در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب است، این مسئله از چند جهت قابل بررسی است.

وی افزود: یکی از آن مسائل، تفکیک دین از سیاست بود؛ جریان انحرافی انجمن حجتیه بر این باور بود که فعالیت‌های دینی و مذهبی نباید با سیاست درآمیزد، این دیدگاه به‌طور مستقیم با اندیشه‌های امام خمینی (ره) که سیاست را بخشی جدایی‌ناپذیر از دین می‌دانستند، در تضاد بود.

احمدی گفت: امام خمینی (ره) معتقد بودند که جدایی دین از سیاست منجر به انحراف اسلام و تضعیف آن می‌شود، در حالی که انجمن، از ورود به مسائل سیاسی و مبارزه علیه رژیم پهلوی خودداری می‌کرد.

وی ادامه داد: موضوع دوم انتظار منفعلانه برای ظهور امام زمان (عج)؛ رویکرد انجمن انحرافی حجتیه نسبت به مهدویت و انتظار فرج، انتظاری منفعلانه بود که بر صبر و دعا برای ظهور امام زمان (عج) و بی‌تفاوتی نسبت به امور سیاسی و اجتماعی تأکید می‌کرد، در مقابل، امام راحل انتظار را به معنای مبارزه فعالانه با ظلم و تلاش برای برقراری عدالت می‌دانستند این تفاوت دیدگاه باعث شد که امام فعالیت‌های انجمن را مانعی در برابر حرکت انقلابی مردم بدانند.

احمدی بیان کرد: مسئله دیگر موضع‌گیری پس از پیروزی انقلاب بود؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، و با دستور امام خمینی (ره) مبنی بر تعطیلی این جریان انحرافی، با این حال، برخی از اعضای انجمن انحرافی به‌صورت پنهانی به فعالیت‌های خود ادامه دادند، نگرانی از نفوذ این گروه در نهادها، همچنان از دغدغه‌های نیروهای انقلابی بوده است.

وی گفت: انجمن انحرافی، با تأکید بر سیاست‌گریزی و رویکرد منفعلانه به مهدویت، خود را در مسیری قرار داد که با نهضت انقلاب اسلامی سازگار نبود، این اختلافات ماهوی، علت اصلی تقابل امام خمینی (ره) با این تشکل و صدور فرمان توقف فعالیت‌های آن بود، دیدگاه امام خمینی (ره) که بر انتظار مبارزاتی و تلاش برای ساخت جامعه‌ای عادلانه تأکید داشت، نشان‌دهنده انحراف مسیر حجتیه از اهداف اسلام ناب و انقلاب اسلامی است.

مدیر بنیاد حضرت مهدی موعود استان کرمانشاه افزود: امام خمینی (ره) در مورد مفهوم مهدویت و انتظار فرج، بر این باور بودند که انتظار واقعی، به معنای تلاش برای برپایی عدالت و مبارزه با ظلم است، تأکید داشتند که منتظران واقعی، کسانی هستند که در مسیر تحقق اهداف اسلامی و انسانی گام برمی‌دارند و برای ایجاد جامعه‌ای عادلانه و اسلامی تلاش می‌کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب نیز مراکزی همچون مرکز تخصصی و بنیاد مهدویت با هدف مهدویت از دیدگاه امامین انقلاب به فعالیت مشغولند که در راستای تعمیق‌بخشی فرهنگ غنی مهدویت در جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.