حالت تاریک
جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه را بیشتر بشناسیم؛

بازار تاریخی کرمانشاه با ۲ هزار کسبه فعال

بازار تاریخی کرمانشاه با ۲ هزار کسبه فعال

بازار تاریخی کرمانشاه که یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود با ۱۸ راسته‌بازار، حدود ۲ هزار کسبه در آن مشغول فعالیت هستند.

علیرضا مرادی‌بیستونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: بازار سنتی کرمانشاه یکی از طولانی‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شود اقدامات اولیه برای احداث این بازار در اواخر دوره زندیه صورت گرفته است.

کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه این بازار در دوران قاجار رونق گرفت، افزود: در زمان محمدعلی میرزا دولت‌شاه پسر بزرگ فتحعلی‌شاه اقدامات خوبی در خصوص کرمانشاه صورت گرفت که یکی از این اقدامات ساماندهی و رسیدگی به بازار کرمانشاه بود.

وی گفت: در واقع بازار کرمانشاه جزو بخش اصلی شهر کرمانشاه بوده است در آن زمان اگر کسی می‌خواست به شهر کرمانشاه وارد شود باید از برخی کوچه‌های کرمانشاه گذر می‌کرد درب‌های ورودی و خروجی بازار کرمانشاه از مسیرهای تردد مسافران، گردشگران، خریداران و کسبه در آن دوره به حساب می‌آمدند.

مرادی‌بیستونی خاطرنشان کرد: مجموعه بازار کرمانشاه از ۱۸ راسته بازار تشکیل شده است که برخی از بخش‌های آن شامل بازار زرگرها، تاریکه بازار، بازار ادویه‌فروشان، بازار اسلامی، بازار آهنگرها، بازار مسگرها، بازار بنکدارها، بازار ابزارها، بازار صحافان، بازار سراج‌ها، بازار صندوق‌فروشان و... است.

این کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی ادامه داد: در واقع در هر راسته بازار یک صنف به‌خصوص مشغول کار بوده که امروزه این‌گونه نیست و مثلاً در راسته صحاف‌ها فقط یک صحاف‌خانه مشغول به کار است در راستای سراجان یا همان چرم‌دوزان نهایتاً تنها دو مغازه چرم‌دوزی وجود دارد راسته‌بازارهای دیگر همچون راست بازارهای آهنگرها، مسگرها و بنکدارها همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند.

وی تصریح کرد: ورودی شهر کرمانشاه در قدیم از سمت پل کهنه کرمانشاه وارد دروازه‌ای با نام دروازه اصفهان می‌شد و از آنجا نیز وارد مجموعه بازار و بخش‌های مختلف آن می‌شد؛ این بازار ورودی و خروجی دیگری با نام بازار «در طویله قشون» نیز داشت که در نزدیکی پارک شیرین امروزی واقع شده است. 

مرادی‌بیستونی ادامه داد: در داخل این مجموعه بازار مدارس، سراها و کاروانسراهای متعددی وجود داشته است که از آن میان می‌توان به سرای همدانی‌ها، سرای اصفهانی‌ها و مدارسی همچون مدرسه نواب اشاره کرد. 

وی افزود: در مجموعه تاریخی بازار کرمانشاه تعدادی مسجد نیز احداث شدند که درب آنها همچنان بر روی نمازگزاران باز است از میان این مساجد می‌توان از مساجدی همچون مسجد بنکدارها مسجد نواب و مسجد عمادالدوله نام برد و همچنین حمام‌هایی همچون حمام حاج جعفرخان، حمام حسن‌خان و تکایایی مانند تکیه بیگلربیگی و تکیه معاون‌الملک نیز در این بازار زیبا و غنی تأسیس شدند.

مرادی‌بیستونی گفت: متاسفانه در برهه‌ای از حیات این بازار بخش‌هایی از آن تخریب شد که اداره میراث فرهنگی از سال ۷۵ شروع به مرمت و بازسازی آنها کرده است که یکی از دلایل تخریب بازار ورود خیابان‌های مدرس، جلیلی، رشیدی و جوانشیر به آن بوده است این خیابان‌ها بازار را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده‌اند. 

این کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: مرمت‌های انجام شده به مشخص شدن سردر بازارها و ورودی‌ها و خروجی‌های آنها انجامید بخش وسیعی از آجرکاری‌های این بازارها نیز که دچار آسیب شده بودند دوباره مرمت و بازسازی شدند، تعدادی از طاق‌ها و گنبدهای بازار نیز نیاز به مرمت دارند که امیدواریم در آینده بازسازی شود.

وی با بیان اینکه امروزه بازار کرمانشاه خوشبختانه فعال و پررونق است و حدود یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار کسبه در مجموعه بازار مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: بازار کرمانشاه یکی از بدنه‌های اقتصادی و جاذبه‌های توریستی شهر کرمانشاه محسوب می‌شود که گردشگران با حضور در آن علاوه بر دیدن این بازار زیبا می‌توانند سوغاتی‌های خود را نیز از آنجا تهیه کنند.

 

انتهای خبر/

بازار تاریخی کرمانشاه با ۲ هزار کسبه فعال

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از