
بعثت ادامه دارد؛
مهیابودن بستر انسانسازی برای جانشینان پیامبر
منزلت معلم، در فرهنگ اسلامی و ایرانی همواره جایگاهی رفیع داشته و تکریم او، تکریم علم، اندیشه و پیشرفت جامعه است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ هفته معلم، فرصتی ارزشمند برای گرامیداشت مقام شامخ معلمانی است که با عشق، تعهد و ایثار، چراغ هدایت نسلها را روشن نگه داشتهاند. معلم، نهفقط آموزشدهندهای صرف، بلکه راهنمایی دلسوز در مسیر رشد فکری، اخلاقی و اجتماعی دانشآموزان است.
منزلت معلم، در فرهنگ اسلامی و ایرانی همواره جایگاهی رفیع داشته و تکریم او، تکریم علم، اندیشه و پیشرفت جامعه است. تکریم واقعی معلم، تنها در آئینهای نمادین خلاصه نمیشود، بلکه در توجه عملی به نیازها و خواستههای او جلوهگر میشود.
با این حال، امروز بسیاری از معلمان با دغدغههایی جدی در حوزه معیشت، امنیت شغلی و شأن اجتماعی مواجهاند؛ مسائلی که میتواند انگیزههای والای این قشر فرهیخته را تحت تأثیر قرار دهد. بهبود وضعیت اقتصادی معلمان، توجه به رفاه آنها و ایجاد فضای حمایتی برای نقشآفرینی مؤثرترشان، ضرورتی اجتنابناپذیر برای تقویت نظام آموزشی کشور است. معلمان، ستونهای اصلی توسعه پایدار به شمار میروند و سرمایهگذاری بر آنها، سرمایهگذاری بر آیندهای روشن برای ایران است.
معلمان؛ پایهگذاران فرهنگ و اخلاق در جامعه
کورش بابلی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با بزرگداشت مقام معلم، ضمن تأکید بر ضرورت تکریم فرهنگیان، به تبیین نقش بنیادین معلمان در تربیت نسل آینده و توسعه پایدار جامعه پرداخت و گفت: پایهگذاران فرهنگ و اخلاق در جامعه هستند.
این استاد دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: تکریم معلم به معنای ارج گذاردن به مقام و جایگاه رفیع اوست؛ چرا که معلمان نهتنها آموزشدهنده دانش هستند، بلکه ارزشها، اخلاق و فرهنگ جامعه را نیز به نسل جوان منتقل میکنند.
وی افزود: معلمان نقش بیبدیلی در شکلدهی به شخصیت دانشآموزان دارند. آنها با رفتار، گفتار و نگرش خود میتوانند الگوی زندگی اخلاقی و انسانی برای نسل آینده باشند.
بابلی با اشاره به مسئولیتهای چندوجهی معلمان، اظهار داشت: نقش معلم تنها به آموزش محدود نمیشود، بلکه آنها در تربیت اجتماعی، تقویت مهارتهای زندگی، تفکر انتقادی، خلاقیت و مسئولیتپذیری دانشآموزان نیز نقشآفریناند.
این استاد دانشگاه رازی تصریح کرد: معلمان، ستونهای توسعه اجتماعی به شمار میروند. جامعهای که به معلمان خود بیتوجه باشد، در حقیقت آینده خود را نادیده گرفته است.
وی با بیان راهکارهایی برای تکریم معلم، گفت: تشکر و قدردانی، احترام در محیط آموزش، حمایت خانوادهها و مشارکت در فعالیتهای مدرسه از جمله راههای ساده اما مؤثر برای ارج نهادن به مقام معلم است.
بابلی عنوان کرد: تکریم معلم تنها وظیفه دانشآموزان و اولیا نیست؛ بلکه وظیفهای همگانی است که دولت، نهادهای آموزشی و رسانهها باید در آن نقش جدی ایفا کنند.
وی با اشاره به منزلت معنوی شغل معلمی گفت: در بسیاری از فرهنگها، معلمی به عنوان شغل انبیا شناخته میشود. معلمان با انتقال دانش و حکمت، مسیر زندگی دانشآموزان را روشن میکنند.
این استاد دانشگاه رازی تأکید کرد: تأثیر معلم بر زندگی دانشآموز ممکن است تا پایان عمر همراه او باشد. از این رو، قدردانی از معلم، قدردانی از آیندهسازان کشور است.
برنامههای هفته معلم با محوریت تکریم، الگوسازی و جهاد تبیین
فردین یاوری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ ضمن تبریک هفته معلم، اظهار داشت: شعار امسال، معلم برای ایران برگرفته از راهبرد اصلی وزیر آموزش و پرورش است که در ارائه برنامهها به مجلس نیز بر آن تأکید داشتند. این شعار تأکید دارد که اگر مدرسه را بازوی ملت در فرآیند توسعه بدانیم، بیشک معلم قلب تپنده این نظام آموزشی است.
معاون پژوهشی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: هر میزان که برای معلم وقت و هزینه صرف کنیم، در واقع سرمایهگذاری برای رشد کشور و ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه خواهد بود.
یاوری با اعلام آغاز رسمی برنامههای هفته بزرگداشت مقام معلم از روز جمعه دوازدهم اردیبهشتماه، از طراحی برنامههایی متنوع با محوریت تکریم معلمان، الگوسازی از فرهنگیان شهید، پیشکسوتان و معلمان نیازمند دلجویی خبر داد.
وی گفت: به دستور دبیرخانه دائمی تقدیر از معلمان، برنامهای جامع برای تجلیل از معلمانی که در عرصههای مختلف افتخارآفرینی کردهاند، پیشکسوتان فرهنگی و همچنین معلمان بیمار یا نیازمند دلجویی تدوین شده است و هر ماه چند نفر از این عزیزان در سطح استان شناسایی و مورد تقدیر قرار میگیرند.
تدوین زندگینامه شهدای فرهنگی برای الگوسازی نسل جوان
یاوری افزود: یکی از برنامههای محوری ما در این هفته، تدوین و ارائه زندگینامه شهدای فرهنگی است تا این اسناد ارزشمند به عنوان الگوهایی ماندگار در اختیار فرهنگیان و به ویژه نسل جوان و دانشآموزان قرار گیرد؛ نسلی که باید بداند معلمان در دوران دفاع مقدس چه نقشهای حیاتی و تأثیرگذاری داشتهاند.
وی با اشاره به ساختار برنامههای هفته معلم اظهار کرد: نقطه آغاز این هفته، سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه خواهد بود و برنامهها تا روز پنجشنبه هجدهم اردیبهشت ادامه خواهد داشت. در این روز با حضور بر مزار شهدا و تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل و شهیدان، هفته گرامیداشت مقام معلم به پایان میرسد.
معاون پژوهشی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: نقطه اوج این برنامهها نیز دیدار فرهنگیان با مقام معظم رهبری و رئیسجمهور خواهد بود که از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: تکریم مقام معلم و دانشآموز با طراحی دستورالعمل خاص و سامانه ویژه در دستور کار قرار گرفته و دبیرخانهای فعال برای اجرای این برنامهها تشکیل شده است.
شهید مطهری، پرچمدار جهاد فکری و تربیتی
شهریار محمدی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و هفته معلم، اظهار داشت: استاد مطهری از پیشگامان عرصه اندیشهورزی اسلامی و از چهرههای مؤثر در شکلگیری مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی بود که با نگاهی عمیق و متعهدانه، نقش بیبدیلی در ارتقای سطح معرفتی جامعه ایفا کرد.
مسئول سازمان بسیج دانشآموزی استان کرمانشاه افزود: نامگذاری سالروز شهادت استاد مطهری به عنوان روز معلم، نشانه بزرگی از جایگاه والای تعلیم و تربیت در فرهنگ اسلامی و انقلابی ماست و این روز فرصتی است تا از زحمات و فداکاریهای معلمان دلسوز و فرهیخته تجلیل شود؛ کسانی که در خط مقدم جهاد علمی و تربیتی، پرچمدار آگاهیبخشی و اخلاقمداری هستند.
وی با اشاره به آثار ماندگار شهید مطهری گفت: نوشتهها و سخنان این استاد شهید همچنان منبعی غنی برای پاسخگویی به نیازهای فکری نسل جوان و مقابله با جریانهای انحرافی و شبههافکن است و مطالعه اندیشههای او میتواند راهگشای بسیاری از مسائل فکری و فرهنگی امروز باشد.
محمدی تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به سیره علمی، اخلاقی و انقلابی شهید مطهری هستیم و معلمان ما میتوانند با تأسی از راه این استاد شهید، در تربیت نسلی مؤمن، بصیر و کارآمد برای آینده کشور ایفای نقش کنند.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ در نهایت، پاسداشت واقعی مقام معلم زمانی محقق میشود که سخن از تکریم به عمل تبدیل شود و برنامهریزیها و سیاستگذاریها در راستای رفع مشکلات معیشتی، ارتقای منزلت اجتماعی و فراهمکردن شرایط مناسب برای ایفای نقش مؤثر معلمان در تعلیم و تربیت نسل آینده باشد. معلم، رکن بنیادین تحول در جامعه است و هرگونه بیتوجهی به جایگاه و نیازهای او، بیتوجهی به آینده کشور خواهد بود. پس شایسته است که همه نهادها و مسئولان، با نگاه حمایتی و مسئولانه، منزلت واقعی این قشر فرهیخته را پاس بدارند.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!