حالت تاریک
ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است؛

حجاب و عفاف پایه‌های اقتدار ملی

حجاب و عفاف پایه‌های اقتدار ملی

از نگاه مقام معظم رهبری «حجاب و عفاف» به عنوان زینتی ارزنده برای زنان، علاوه بر اینکه حکم و دستوری از سوی خداوند متعال است، یکی از عوامل اقتدار ملّی نیز بوده که دشمن آن را مورد هدف گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ موضوع عفاف و حجاب به صورت لاینقطع بخش برجسته‌ای از رسالت و ماموریت پیامبران، ادیان، ائمه معصوم(ع) و علمای دین بوده است چرا که حفظ و صیانت از حجاب و عفاف به حذف کردن بسیاری از گناهان انسان کمک می‌کند و رعایت آن سبب تهذیب و تزکیه نفس و پله‌ای برای رسیدن به کمال انسانی بوده و قرب به درگاه خداوند را نصیب انسان خواهد کرد. 

حجاب در لغت به معنای پوشش، پرده و مانع بیان شده است و در اصطلاح به نگهبان و حاجب گفته شده که مانع ورود نامحرمان و غریبه‌ها به یک حریم و محیط می‌شود، به همین خاطر حجاب و پوشش نیز هم‌چون مانعی در برابر افراد غریبه و نامحرم است که میل به نفوذ در حریم خصوصی دیگران را دارند. 

حجاب و پوشش در دین اسلام بسیار حائز اهمیت است همان‌طورکه خداوند متعال در قرآن از حجاب به عنوان یک ضرورت برای انسان یاد می‌کند و آن را حفظ‌کننده آدمی در مقابل بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد. 

حجاب یک دستور دینی و الهی است که از مسائل مهم جامعه ایرانی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌آید و با بسیاری از مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیوند خورده است؛ از نگاه مقام معظم رهبری «حجاب و عفاف» علاوه بر اینکه حکم و دستور خداوند متعال است، یکی از عوامل اقتدار ملّی نیز بوده که دشمن آن را مورد هدف قرار داده و مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند: «[دشمن] دنبال این است که این عوامل اقتدار ملّی را از بین ببرد؛ هدف دشمن این است ایمان را از بین ببرد، حیا و عفاف را از بین ببرد.»؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع حجاب در جامعه اسلامی به گفتگو با سه تن از کارشناسان مذهبی نشسته‌ایم. 


حجاب و عفاف از تأکیدات همه ادیان الهی بوده است

آیت‌الله امان نریمانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بحث عفاف و حجاب مخصوص ادیان الهی است؛ در ادیان الهی و فطرت انسانی  عفاف و حجاب باعث حیا میان زن و مرد خواهد شد. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در دین اسلام که دینی جامع و کامل است همه آنچه که ادیان الهی دارند به تنهایی وجود دارد و آن را به عنوان دینی جاوید متمایز کرده است که در آن رعایت عفاف و حجاب برای چه مرد و چه زن توصیه شده و یکی از نشانه‌های حیا است.
 
نریمانی اذعان کرد: در جامعه مردم فکر می‌کنند که حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان در پوشش اندام است در حالی که مردان نیز باید حجاب و صیانت از نفس را همان‌طور که شرع مقدس بیان کرده است داشته باشند، لذا رعایت حجاب یک امر واجب، عقلی، شرعی و دینی است و همواره در آیات، روایات و احادیث توسط انبیا، امامان و علمای دین به رعایت آن تأکید شده است. 

نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در بحث حجاب و عفاف و رعایت و عمل کردن به آن بیشتر به زنان سفارش شده است چرا که به دلیل زیبایی ظاهری زنان، معمولاً دارای جذابیت بیشتری هستند و کسی که بی‌حجاب باشد ممکن است لطمه‌ای به جوانان وارد کند به همین خاطر باید در روز آخرت  پاسخگو باشد.

نریمانی در پایان گفت: در جامعه اسلامی واجب است که حجاب به اندازه متعارف رعایت شود و سخت‌گیری زیادی صورت نگیرد چرا که غلط است، زیرا خیلی اوقات سخت‌گیری‌های بی‌جا سبب لج‌بازی و موضع‌گیری‌های غلط می‌شود؛ بنابراین اگر توصیه‌های جامعه عاقلانه باشد سبب خواهد شد که شخص امنیت ذاتی، نفسانی، روحی و فردی داشته باشد. 


حجاب و عفاف سپری برای زنان در مقابل معضلات اجتماعی است

حجت‌السلام والمسلمین مهدی صادقی‌امین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مومن بگو روسری‌های خود را بر خویش افکنند، این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند نزدیک‌تر است و خداوند آمرزنده و مهربان است. 

مدرس سطح عالی حوزه علمیه امام خمینی(ره) عنوان کرد: خداوند در آیه ۳۱ سوره نور نیز در خصوص حجاب می‌فرماید: ای پیامبر به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را از نگاه‌های هوس‌آلود فرو گیرند و دامن خویش را حفظ کنند و زینت خود را به غیر از آن مقدار که آشکار است نمایان نکنند و روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند و در دیگر آیات، مباحثی به همین مظنون آمده است.

صادقی‌امین تاکید کرد: خداوند به انسان‌ها به ویژه مومنان و خصوصاً زنان توجه خاصی دارد، لذا وقتی خداوند دختری به خانواده می‌دهد در روایات آمده است که خداوند به آن خانواده رحمت می‌دهد و وقتی آن دختر بزرگ می‌شود موجبات رحمت خداوند است.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در احادیث مختلف خداوند فرموده است که پدر و مادر به فرزند دختر نسبت به فرزند پسر نگاه ویژه‌ای داشته باشند و احترام و محبت بیشتری برای او قائل شوند و وقتی بزرگ‌تر می‌شود و تشکیل خانواده می‌دهد به مرد سفارش شده است که با زن با اکرام و احترام نگاه کرده و با احترام او را صدا کند، چرا که در روایت داریم که هر چقدر مرد به زن اکرام و احترام کند خداوند متعال برای او حسنات مختلفی می‌نویسد و در برخی احادیت تأکيد شده که این محبت‌ها موجب ریزش گناهان مرد می‌شود.

وی در ادامه افزود: بر اساس آیات و روایات متوجه خواهیم شد که خداوند به زنان نگاه ویژه‌ای دارد و زمانی که زن مادر می‌شود خداوند بهشت را در زیر پای او قرار می‌دهد، چرا که خداوند خیر زنان را می‌خواهد و محبت خود را از طریق زن به جامعه بشریت نشان می‌دهد همانند دوست داشتن فرزند توسط مادر به گونه‌ای که بیان شده خداوند ۱۰ برابر محبت مادر به فرزندش، بندگانش را دوست دارد.

صادقی‌امین خاطرنشان کرد: همین دختر، زن، مادر که مورد عنایت خداوند است همواره از سوی خداوند به آنها سفارش شده که ای زنان، خود را از نگاه هوس‌آلود دیگران بپوشانید، چرا که این موجب می‌شود کمتر مورد آزار و اذیت واقع شوید.

مدرس سطح عالی حوزه امام خمینی(ره) بیان کرد: در جوامع غربی می‌ببینید که چقدر کتک خوردن زنان به راحتی انجام می‌شود و اگر در خیابان درگیری پیش بیاید بسیار راحت زن و مرد با هم درگیر شده و مرد به خاطر قدرت بیشتر زنان را کتک می‌زند؛ اما در جامعه اسلامی اگر دو مرد با هم درگیر شوند و یکی از آنها زنی به همراه داشته باشه دیگری به احترام آن زن همراه چیزی نمی‌گوید و این مصداق روشن احترام به زن است. 

صادقی‌امین اذعان کرد: متأسفانه امروزه شاهد هستیم که عفاف و حجاب کم‌رنگ‌تر شده لذا در نتیجه باعث شده خواسته یا ناخواسته نگاه احترام‌آمیز به زن کمتر شود؛ بنابراین حجاب و عفاف سپری برای زنان در مقابل معضلات اجتماعی است.

کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: هر چقدر که درجه عفاف و حجاب در جامعه کمتر می‌شود نگاه ابزاری و لذت بردن از زنان در جامعه بیشتر خواهد شد و این قطعاً به مرور زمان زنان را دچار معضلات و مشکلات خواهد کرد، لذا امیدوارم زنان و مادران در جامعه اسلامی روز به‌ روز به حجاب و عفاف اهمیت بیشری دهند که موجب عاقبت به خیری در این دنیا و آخرت خواهد شد.


حجاب و عفاف از هم جدا نیستند

حجت‌السلام والمسلمین اسماعیل قبادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: آیه ۳۱ مبارک نور از مهم‌ترین آیات قرآن کریم در رابطه با حجاب و عفاف است چرا که در این آیه تأکيد شده است که حجاب و عفاف از هم جدا شدنی نیستند.

کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: همه انبیا، امامان معصوم، فقها و علما از لزوم و وجوب حجاب استقبال کرده‌اند کما اینکه مفهوم آیه ۳۱ سوره نور نیز همین موضوع را اقتضا می‌کند و به صورت آشکار خداوند بر آن تأکید کرده است لذا در نتیجه می‌توان گفت که حجاب حکم خداوند متعال و قرآن کریم است و از ضرورت‌های دین اسلام به شمار می‌آید.

قبادی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر یک سئوال بی‌اساس توسط بعضی‌ از مسلمانان در جامعه مطرح شده و آن اینکه آیا حجاب اختیاری است یا اجباری؟ لذا در این زمینه باید گفت که این سئوال از اساس اشتباه بوده و مطرح کردن آن غلط است، چرا که حجاب حکم خداوند است و انسان در مورد صدور حکم خداوند اختیاری ندارد.

کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: با توجه به اینکه خداوند انسان را مختار خلق کرده است اما این بدان معنا نیست که انسان می‌تواند واجبات خدا را زیر سئوال برده و به آنها عمل نکند، لذا اگر واجبات الهی انجام نشود انسان قطعاً دچار اخلال، خواری و رسوایی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به آیات و روایات نداشتن حجاب و عفاف یعنی سر باز زدن از حکم واجب خداوند و عدم رعایت آن، لذا وقتی که خدواند حکمی را صادر کرده است برای بنده خدا که عبد اوست این اختیار وجود ندارد که حکم خدا را قبول داشته باشد یا خیر؟

قبادی در پایان گفت: خداوند بر اساس مصالح و مفاسدی که وجود دارند امری را صادر می‌کند و مسلماً در رعایت حجاب مصلحت‌هایی وجود دارد و چه بسا مصالحی که در ظاهر می‌بینیم علت وجوب حجاب نباشد و چیزی بالاتر از این موارد وجود داشته باشد، به همین خاطر کشف حجاب یکی از منکرات است و بر همه لازم و واجب است که امر به معروف و نهی از منکر کنند چون همه بر این موضوع مشرف هستند که حجاب حکم خدا و قرآن بوده و در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ حجاب و عفاف به عنوان یکی از آموزه‌های حیات‌بخش قرآن کریم، سنت پیامبر اسلام(ص) و خاندان مطهر ایشان شناخته می‌شود به همین خاطر در فرهنگ جامعه ایران اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که در جامعه جهانی حجاب را به عنوان یک فرهنگ ملی در جمهوری اسلامی می‌شناسند چرا که تحکیم و تثبیت شئونات اسلامی در حیات فردی و اجتماعی جامعه ایرانی ذیل سایه حاکمیت فرهنگی حجاب و عفاف قابل انجام است.

در دین مبین اسلام حجاب و عفاف تنها مختص زنان نیست بلکه نوعی پرده حیا بوده که حاکم بر روابط میان زن و مرد است و در دین اسلام با توجه به آیات و روایات از آن به عنوان مانعی برای جلوگیری از گمراهی و خودنمایی یاد شده است که محافظ انسان در مقابل برخی از گناهان خواهد بود.

با توجه به اهمیت خاص و ضرورتی که حجاب از لحاظ تأثیرات فردی و اجتماعی دارد، جایگاه مهمی در جامعه بشری از بدو خلقت آدمی تاکنون پیدا کرده است، زیرا رعایت کردن حجاب به عنوان یک امر دینی و الهی موجب تعالی و ترقی روح انسان خواهد شد، به این خاطر با ایجاد فضایی مناسب و سالم، جامعه را از انحرافات نجات داده و سلامت آن را تضمین می‌کند و حتی سبب رشد و ترقی انسان در عرصه‌های مختلف خواهد شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از