حالت تاریک
ضربه‌ای که جشن زودهنگام بازسازی زلزله زد؛

حسرت ۷ ساله سرپلی‌ها برای احداث کتابخانه‌ها

حسرت ۷ ساله سرپلی‌ها برای احداث کتابخانه‌ها

کتابخانه‌های سرپل‌ذهاب از جمله پروژ‌ه‌های به خواب رفته‌ای هستند که به دنبال برگزاری جشن زودهنگام بازسازی زلزله در دولت روحانی، پس از هفت سال کماکان ساخته نشده‌اند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ مطالعه در لغت به معنای نگرش به چیزی و تفکر درباره آن و درک کردن و وقوف به آن معنا می‌شود و به عنوان یک مهارت اجتماعی، نردبان ترقی و تکامل هر ملت است و لذا بین مطالعه و رشد افراد با پیشرفت جوامع هم بستگی بسیار بالایی وجود دارد. 

مطالعه و کتابخوانی در دین اسلام بسیار اهمیت دارد و دین اسلام یکی از ادیانی است که بیشتر از هر دین و مذهبی به کتاب و لزوم مطالعه توجه نشان داده است و معجزه پیامبر اسلام نیز کتاب قرآن و اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده آیات مربوط به خواندن بوده است.

در روایات اسلامی کتاب به عنوان میراثی عظیم و ماندگار و عنصری شگرف و با ارزش در عرصه زندگی بشر معرفی شده است زیرا کتاب همچون دریچه‌ای به سوی جهان شگفت‌انگیز علم و معرفت و مطالعه راهی بسیار ساده و عملی برای پرورش استعدادهای خدادادی انسان و آموزش و علوم و فنونی است که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی کند.

 لذا انسان هیچ‌وقت از مطالعه بی‌نیاز نبوده است، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه علمی بلکه یک واجب دینی است که باید در جامعه اسلامی همگانی و فراگیر شود.

یکی از راه‌های گسترش مطالعه و کتابخوانی در جوامع احداث کتابخانه‌های عمومی است که کتاب‌های متعددی را برای استفاده عموم در اختیار مردم قرار می‌دهد تا علاقه‌مندان به مطالعه بدون صرف هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند به عناوین مختلف کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند لذا وجود کتابخانه‌ها یکی از راه‌های مهم در تسهیل امر مطالعه و کتابخوانی است.

کتابخانه‌های عمومی در شهرستان سرپل‌ذهاب از حیث زمانی به دو بخش قبل از زلزله و بعد از زلزله تقسیم می‌شود، قبل از زلزله سه کتابخانه عمومی در شهرستان وجود داشت که دو واحد آن در سطح شهر و یک واحد نیز در روستای ترکویس از توابع بخش قلعه‌شاهین بود ولی در جریان زلزله سال ۹۶ دو کتابخانه عمومی سطح شهر تخریب شده و هم‌اکنون فقط یک کتابخانه عمومی ترکویس باقی‌مانده و دو کتابخانه دیگر سطح شهر هم‌اکنون فاقد مکانی مناسب بوده و گاهاً در واحد‌های استیجاری فعال می‌شوند که باعث اعتراض علاقه‌مندان شده است.

کتابخانه‌های عمومی شهر بعد از گذشت قریب به هفت سال از زلزله سال ۹۶ همچنان بازسازی نشده و در حد اسکلت فلزی باقی‌مانده و تبدیل به یک اثر باستانی شده‌اند.

ابراز نارضایتی سرپل‌ذهابی‌ها از نبود کتابخانه

سینا باقری از شهروندان سرپل‌ذهابی در این رابطه به خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: ما فاقد کتابخانه عمومی برای انجام مطالعه و پژوهش هستیم و این موضوع برای شهرستانی که قبل از سال ۹۶ دارای دو کتابخانه عمومی بزرگ در سطح شهر بوده بسیار گران است که امروز مکان مناسبی برای مراجعه علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی ندارد.

بازسازی کتابخانه‌های عمومی شهرستان در کنار بازسازی بسیاری از ادارات دولتی و مساجد و اماکن آموزشی باقی‌مانده با وجود اعلام اتمام بازسازی در دولت دوازدهم از بی‌تدبیری و ناامیدی و حذف ردیف اعتباری بازسازی در بودجه استان کرمانشاه حکایت دارد درحالی که باید همچنان شاهد عدم اختصاص اعتبار لازم به این پروژه‌های بازسازی و رشد لاک‌پشتی و آرام فیزیکی آن‌ها باشیم.

رهاشدگی ۲۵ هزار جلد کتاب در سرپل‌ذهاب 

معصومه اکبری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: سرپل‌ذهاب قبل از زلزله سال ۹۶ دارای سه کتابخانه عمومی فعال در شهرستان بود که دو کتابخانه در سطح شهر و یک کتابخانه در روستای «ترکویس» بخش قلعه‌شاهین واقع است.

 رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرپل‌ذهاب افزود: در جریان زلزله، کتابخانه عمومی انقلاب روستای ترکویس ایمن مانده، اما متأسفانه هر دو کتابخانه شهری به شدت آسیب دیده و تخریب شدند.

وی تصریح کرد: در جریان زلزله کتابخانه عمومی رسالت با زیربنای یک هزار متر مربع و ۲ هزار و ۵۰۰ عضو فعال و دارای بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب که ساختمان آن قدمتی ۴۰ ساله داشت تخریب شد و کتابخانه علامه امینی با زیر بنای ۶۶۰ متر مربع با وجود تازه‌ساز بودن ساختمان آن دیوارهایش صدمات جدی را متحمل شد و نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان گفت: در کتابخانه‌های عمومی شهرستان در مجموع حدود ۵۰ هزار نسخه کتاب وجود داشت که در حال حاضر ۲۵ هزار نسخه در مرکز استان نگهداری می‌شود که متعلق به کتابخانه عمومی رسالت بود.

۲۵ هزار جلد کتاب در مرکز استان و بلااستفاده رها شده و ۲۵ هزار نسخه دیگر آن از یک مکان به مکانی دیگر و گاهاً در کانون شهید باهنر شهرستان نگهداری می‌شود.

تلاش برای تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی کتابخانه مرکزی

صدرالله بابلی نیز در ادامه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرصادنیوز؛ اظهار داشت:   برای تکمیل کتابخانه مرکزی سرپل‌ذهاب که در جریان زلزله ۲۱ آبان‌ماه ۹۶ تخریب شد ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری اختصاص یافته است.

فرماندار سرپل‌ذهاب افزود: کتابخانه‌ها در هر شهر نماد توسعه فرهنگی است از این رو بازسازی کتابخانه‌ها که مدت زمان زیادی از آغاز آن می‌گذرد، یکی از خواسته‌های به حق مردم فرهنگ‌دوست شهرستان سرپل‌ذهاب است که به همین منظور این مهم به طور ویژه در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: تلاش عمده و اساسی ما این است که زیرساخت‌های فرهنگی به ویژه کتابخانه‌های شهرستان را بازسازی کنیم تا شاهد رونق هرچه بیشتر کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان باشیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان سرپل‌ذهاب خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها به‌عنوان دستگاهی فرهنگ‌ساز نقش مهمی در هدایت و انتقال فرهنگ و هنجارهای پسندیده و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بر عهده دارند.

وی در پایان افزود: در سال ۱۴۰۳ نیز با رایزنی‌های لازم و با مساعت ویژه استاندار کرمانشاه برای کتابخانه مرکزی اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که امید است با تخصیص مطلوب اعتبار پروژه در سال جاری، در آینده نزدیک شاهد افتتاح این کتابخانه‌ها باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امیدواریم کتابخانه‌های عمومی شهرستان که امر مطالعه و کتابخوانی را تسهیل می‌کنند هرچه سریعتر بازسازی شده و همچون سابق بتوانند در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه قرار گیرند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از