حالت تاریک
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد؛

دسترسی ۴۰ درصدی شهرنشینان به فیبر نوری

دسترسی ۴۰ درصدی شهرنشینان به فیبر نوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۴۰ درصد از خانوارهای شهری در سراسر کشور به فناوری فیبر نوری دسترسی دارند و در صورت درخواست آنها از اپراتور، ظرف مدت یک ماه سرویس ارتباطی برای انها راه‌اندازی خواهد شد.

عیسی زارع‌پور در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های فیبر نوری که عصر امروز چهارشنبه در پارک علم و فناوری و با حضور استاندار و مدیران اجرایی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: اجرای پروژه فیبر نوری در بیش از نیمی از شهرهای کشور انجام شده و در این راستا تفاهم‌نامه‌های اولیه با شهرداری‌های سراسر کشور صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۳ یک بند آورده شده که همه شهرداران محترم در سراسر کشور مکلف هستند، ظرف مدت ۱۵ روز مجوز اجرای پروژه را صادر کرده و با اپراتور مدنظر قرارداد ببندند.

زارع‌پور تأکيد کرد: خوشبختانه مسئله‌ و مشکلی در خصوص همکاری با شهرداران سراسر کشور وجود ندارد و اپراتور در هر شهری که بخواهد آغاز به‌کار کند توافقات اولیه صورت خواهد گرفت و در حال حاضر نیز در ۲۵۰ تا ۳۰۰ شهر، کار پروژه‌ها به صورت ۷۰ تا ۸۰ درصدی پیشرفت داشته و یا به اتمام رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد: در مجموع، ۴۰ درصد از خانوارهای شهری در سراسر کشور به فناوری فیبر نوری دسترسی دارند و در صورت درخواست آنها از اپراتور، ظرف مدت یک ماه سرویس ارتباطی برای انها راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: تنها هزینه‌ای که هم‌وطنان عزیز پرداخت می‌کنند هزینه مودم است که به صورت قسطی پرداخت می‌شود و بخشی از هزینه را دولت به صورت یارانه پرداخت خواهد کرد؛ چرا که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مصوب شد که به ازای متصل شدن هر خانواده، دولت ۲ میلیون تومان به اپراتور پرداخت کند، که طی جلسه‌ای در هفته گذشته مصوب شد که مبلغ ۲ میلیون تومان به ۳ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: مبلغ مصوب پرداختی دولت به اپراتورها در کلان‌شهرها کم‌تر و در شهرهای کوچک‌تر و نقاط محروم بیشتر خواهد بود که همه مردم بتوانند از این فناوری استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با آمار سایت‌های اینترنتی گفت: تعداد سایت‌های اینترنت نسل ۴ و ۴.۵، ۳۳ هزار بوده که در حال حاضر این آمار به ۴۴ هزار سایت افزایش پیدا کرده است، تعداد سایت اینترنت نسل ۵ در کل کشور ۱۰ مورد بود که با تلاش‌های شبانه‌روزی به ۲ هزار سایت رسیده که در تلاش هستیم تا پایان سال جاری به ۶ هزار سایت برسانیم و اکنون هفدهمین سایت در استان کرمانشاه افتتاح خواهد شد.

زارع‌پور در رابطه با استفاده‌ از اینترنت نسل پنج تأکید کرد: برای اینکه مردم سرعت اینترنت نسل ۵ را احساس کنند باید تلفن‌های همراه آنها اینترنت نسل ۵ را پشتیبانی کند که در این راستا در حال رایزنی با شرکت واردکننده تلفن‌ همراه و شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه خارجی در داخل کشور هستیم که فناوری پشتیبانی از اینترنت نسل ۵ را در همه تلفن همراه‌ها فعال کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دسترسی به اینترنت در روستاها، بیان کرد: در حوزه روستایی کار‌های بزرگی انجام شده و در کم‌تر از سه سال، ۸ هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۳ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند که هدف‌گذاری دولت بیش از ۲۰ هزار روستا بوده است.

زارع‌پور تصریح کرد: ۹۷ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل هستند و از لحاظ جمعیتی ۹۸.۵ درصد جمعیت روستای کشور را شامل می‌شوند و ان‌شاءالله این روند در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد داشت و ۳ درصد باقی‌مانده نیز که مقدمات و تأمین منابع مالی آن مشخص شده تا پایان سال انجام خواهد شد.

زارع‌پور در پایان از هدیه دولت به خبرنگاران خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، همانند سال‌های گذشته در روز خبرنگار یعنی ۱۷ مردادماه، یک بسته ۲۰۰ گیگابایتی اینترنت رایگان به خبرنگاران از طرف دولت تقدیم خواهد شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از