حالت تاریک
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

دیابت و فشارخون دو قاتل خاموش در جامعه‌هستند

دیابت و فشارخون دو قاتل خاموش در جامعه‌هستند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری‌های دیابت و فشارخون دو قاتل خاموش در جامعه‌ هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، ابراهیم شکیبا امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران  اظهار داشت: طرح غربالگری فشارخون بالا و دیابت از 15 آبان ماه سالجاری شروع شده و تا 15 دیماه ادامه خواهد داشت.

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جمعیت هدف در غربالگری فشار خون را در استان بیش از یک میلیون و ۴۵۶ هزار نفر و جمعیت هدف غربالگری دیابت را بیش از یک میلیون و ۲۷۸ هزار نفر اعلام کرد.

 

وی با اشاره به اینکه دیابت و فشار خون دو قاتل خاموش در جامعه هستند که زمینه بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات هستند، افزود: در این طرح افراد بالای چهل سال در زمینه دیابت و افراد بالای هجده سال در زمینه فشارخون غربالگری می‌شوند.

 

شکیبا گفت: در این طرح افراد باید در شهرها با مراجعه به پایگاه‌های سلامت و در روستاها با مراجعه به خانه‌های بهداشت سلامت تست دیابت و فشار خون را انجام بدهند.

 

وی خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه تعداد ۲۸۰ پایگاه بهداشت و مرکز خدمات جامع و تعداد 640 خانه بهداشت در سطح روستاها فعالند که مسئول اجرای این هستند.

 

این مسئول در خصوص فشارخون بالا تصریح کرد: طبق آمارها بیش از ۲۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان کرمانشاه به این بیماری مبتلا هستند که حدود 56 درصد از بیماری خود اطلاع دارند.

 

شکیبا افزود: در زمینه فشارخون 38 درصد درمان مناسب می‌گیرند و هفت درصد هم به سراغ درمان نمی‌روند.

 

وی درباره بیماری دیابت نیز گفت: طبق آمارها ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال در جامعه به دیابت مبتلا هستند  و ۲۷ درصد نیز در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند.

 

شکیبا با اشاره به وجود 170 هزار بیمار دیابتی در استان گفت: پیش بینی می شود در این طرح حدود صدهزار بیمار جدید شناسایی شوند.

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد از بیماری خود مطلع نیستند، افزود: با مراجعه افراد و انجام تست فشار خون و دیابت، اطلاعات آنها در سامانه «سیب» ثبت شده و در صورت ابتلا مراقبین سلامت پیگیر روند درمان بیماران خواهند بود که داروها به موقع مصرف شود.

 

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد مرگ در کشور به علت بیماری های قلب و عروقی است، افزود: افراد بیمار با تغذیه مناسب و داشتن یک رویه سالم در زندگی می‌توانند سالیان سال یک زندگی عادی داشته باشند.

دیابت و فشارخون دو قاتل خاموش در جامعه‌هستند

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از