حالت تاریک
همه برای یکی؛

خسروی بسته و مهران باز است!

خسروی بسته و مهران باز است!

درحالی‌که مرز خسروی نزدیک‌ترین راه دسترسی به عتبات عالیات است اما اجازه تردد زائر با وجود امکانات موجود از آن داده نمی‌شود تا همچنان مهران یکه‌تاز تردد زوار باشد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ استان کرمانشاه از دیرباز همواره در میان مردم این سرزمین به دروازه کربلا یا دروازه نجف مشهور بوده است که می‌توان نمونه‌ای از آن را در قاپی شاه نجف مسجد عمادالدوله دید و مردم کشورمان از سال‌های دور که هنوز وسائل حمل و نقل موتوری در دسترس نبود از مرز خسروی برای تردد استفاده می‌کردند و راهی عتبات عالیات و زیارت قبر مطهر ائمه اطهار (ع) می‌شدند.

استان کرمانشاه، شهر قصرشیرین و مرز خسروی قدمگاه زوار امام حسین (ع) است و مردم این دیار خادمی آستان مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) را برای خود افتخار می‌دانند و هنگامی که قدم در جاده‌های این دیار می‌گذاریم نخستین نکته‌ای که خودنمایی می‌کند تابلوهای مسیر است که روی آن‌ها فاصله تا مرز خسروی و کربلای معلی حک شده و ناخواسته دل. ها را هوایی کربلا می‌کند.

مرز خسروی در سال‌های گذشته حتی در زمان حضور آمریکا در کشور عراق به عنوان یک مرز مهم تجاری و مسافری مطرح بوده و زوار عتبات عالیات از این مرز راهی زیارت می‌شدند یا به عنوان نزدیکترین مرز به کربلا دعای عرفه با حضور مشتاقان زیارت امام حسین (ع) در این مرز قرائت می‌شد که به علت ظهور داعش و بروز ناامنی‌هایی تردد از مرز خسروی رفته رفته کاهش یافت و متوقف شد.

با تلاش رزمندگان جبهه مقاومت به ویژه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بساط داعش از کشورهای عراق و سوریه برچیده شده و بار دیگر شرایط برای تردد زوار از مرز خسروی مهیا شد و این مرز طی دو سال گذشته میزبان زائران اربعین بود به نحوی که امسال یک میلیون زائر با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های مرزی از اینجا راهی کربلای معلی شدند.

با اتمام مراسم اربعین پیش‌بینی می‌شد تا زمینه تردد هموار زوار از مرز خسروی ادامه یابد و شرایط برای تردد کاروان‌های زیارتی و حتی مسافران شخصی تسهیل و آماده شود و بار دیگر مردم مرزنشین قصرشیرین از مزایای آن بهره‌مند شوند، مرزی که از سال‌های دور به دلیل حجم بالای تردد هتل‌های بسیاری دارد، اکنون تعطیل و خالی از سکنه شده است.

طی روزهای گذشته بر اساس بازدیدی که از مرز خسروی صورت گرفت مرز بسیار خلوت بود و تنها مسافران محدود عراقی و زوار اندکی در حال عبور از مرز بودند، ظرفیتی که شاید توسط مسئولان کشوری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا می‌تواند تحولی را در منطقه رقم بزند و تردد کاروان‌های زیارتی و مسافران قطعا اشتغالزایی در حوزه ارائه خدمات را به همراه داشته باشد.

مسئولان استان کرمانشاه همواره در دیدار با وزیر کشور و رئیس سازمان حج و زیارت بارها پیشنهاد تردد کاروان‌های زیارتی و مسافران شخصی را از مرز خسروی مطرح کردند که با استقبال مسئولان مواجه شده اما به مرحله اجرا نرسیده است و آخرین بار نیز در سفر معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه وزیر کشور در بازدید از مرز خسروی بر آن تاکید شد.

ایجاد رونق اقتصادی در مرز خسروی و اشتغالزایی مطالبه عمومی مردم استان کرمانشاه است و قطعا تحقق این مهم می‌تواند مرز نشینان استان کرمانشاه را از مزایای مرز نشینی منتفع کند.

یحیی بیابادی؛ خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد و فعال رسانه‌ای

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از